۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
۳ شاخصه اقتصاد کلان در تحلیل بنیادی؛ با افزایش دلار بورس صعودی خواهد شد
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

۳ شاخصه اقتصاد کلان در تحلیل بنیادی؛ با افزایش دلار بورس صعودی خواهد شد

شاه منصوری، کارشناس بازار سرمایه، حجم نقدینگی، قیمت ارز و درآمد صادراتی را سه شاخصه اقتصاد کلان عنوان کرد که بر روی تمامی صنایع در بورس تاثیر گذار است.

پژمان مرادی؛ بازار: شاخص‌های اقتصاد کلان به عنوان یکی از عوامل موثر در تحلیل بنیادی بورس در نظر گرفته می‌شود. این شاخص‌ها برای هر گروه یا صنعتی می‌تواند تاثیرات متفاوتی داشته باشد یا اینکه  تغییر یک شاخص اقتصادی باعث ایجاد رونق در یک صنعت می‌شود اما برای یک صنعت ممکن است تاثیرات متفاوتی به دنبال داشته باشد. به هر حال در تحلیل بنیادی شاخص کل بورس و همچنین بررسی سهام یک شرکت‌ نمی‌توان شاخص‌های اقتصاد کلان را در نظر نگرفت. برخی از شاخص‌ها اقتصاد کلان مانند نرخ  ارز یا نقدینگی به صورت کلان همه صنایع را درگیر می‌کند.
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرده که رشد شاخص بورس در این روزها متاثر از عوامل اقتصاد کلان است و تا زمانی که این عوامل روند مثبتی داشته باشد شاخص بورس رشد می‌کند.

همه صنایع متاثر از عوامل بنیادی هستند
دکتر شاه منصوری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در مورد تحلیل بنیادی و تاثیر شاخص‌های‌ اقتصاد کلان و اثرات آن بر شاخص صنایع مختلف گفت: همه صنایع متاثر از محرک‌های بنیادی هستند و معمولا زمانی که قصد تحلیل یک سهم را داریم، در ابتدا وضعیت صنعت را در جهان بررسی می‌کنیم مانند اینکه؛ تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان چه کسانی یا چه کشورهای هستند، بازار مصرف آن محصول چگونه است، قیمت جهانی آن به چه شکل است و در ادامه اثرات همان محرک‌ها را بر صنعت و شرکت در داخل کشور بررسی می‌کنیم.
شاه منصوری با بیان اینکه شاخص‌های اقتصاد کلان به نوبه خود نقش خود را در هر صنعتی ایفا می‌کند، افزود: در هر صنعتی ممکن است برخی از شاخص‌های اقتصادی کلان پررنگ‌تر باشد مانند صنعت بانکی که بیشتر متاثر از نرخ سود سپرده بانکی، نرخ بهره، حجم نقدینگی، تورم و سیاستهای ابلاغی پولی _بانکی است اما ممکن است در ارتباط با برخی از صنایع این شاخص‌های اقتصاد کلان اثرگذاری متفاوت داشته باشند.

وی به معرفی شاخص‌ها اقتصاد کلان که همه صنایع را در برمی‌گیرد پرداخت و در همین مورد اضافه کرد: ارزش دلار، درآمد ارزی حاصل از صادرات و حجم نقدینگی مهم‌ترین محرک در شاخص اقتصاد کلان است که این روزها تقریبا بر همه صنایع ما تاثیرگذار است. همانطور که مشاهده می‌کنید در حال حاضر اغلب صنایع در بازار سرمایه رشد قابل توجه ای را تجربه میکنند  که نقدینگی مهم‌ترین محرکه این رخداد است و باعث شده که به تبع آن رشد قیمت‌ها را در بازارهای موازی نیز تجربه ‌کنیم.

با افزایش قیمت دلار بورس صعودی می شود
این کارشناس بازار سرمایه گفت: متاسفانه تحریم‌های ظالمانه باعث شده که درآمدهای صادراتی کاهش پیدا کند و به تبع آن موازنه عرضه و تقاضای دلار بهم می‌خورد در نتیجه با افزایش سمت تقاضا، قیمت دلار افزایش میابد و در نتیجه با افزایش نرخ دلار، قیمت  بسیاری از کالا و خدمات و نهایتا بهای تمام شده محصولات تولیدی افزایش پیدا می‌کند.

شاه منصوری اظهار داشت: به بیان ساده میتوان گفت که بازار سرمایه خود را با دلار تطبیق می‌دهد به این مفهوم که بازار سرمایه مشتمل است از دارایی های فعال و ارزشمند اقتصاد هر کشور و همچنین درآمدزایی شرکتها از محل تولید محصول و خدمات، در نتیجه با افزایش نرخ دلار، ارزش این داراییها نیز روند صعودی به خود می‌گیرد. 
وی گفت: شاخص‌های اقتصاد کلان به صورت زنجیره‌ای کل بازارها را تحت تاثیر قرار میدهد. چه صنایع حاضر در بورس و چه بازارهای موازی مانند طلا، مسکن، ارز و بانک متاثر از این شاخص های کلان هستند  و بر روی جذابیت و عدم جذابیت هر یک از بازارهای موازی اثر می‌گذارد به عنوان مثال کاهش سود بانکی به عنوان یک محرک منفی برای سپرده‌های بانکی نقش ایفا کرده ولی در مقابل به عنوان یک محرک مثبت برای جذابیت بورس بوده است.

کد خبر: ۲۷٬۷۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha