۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
مصرف بالای آب در تهران با وجود خشکسالی|۸۷ درصد سدهای پایتخت خالی است
تداوم بحران خشکسالی در کشور

مصرف بالای آب در تهران با وجود خشکسالی|۸۷ درصد سدهای پایتخت خالی است

با وجود اینکه ۱۳ درصد سدهای پنچگانه تهران پر بوده و ۸۷ درصد آن خالی بوده اما مصرف آب در این استان حدود ۵۰ درصد بیشتر از حد نرمال است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بارش های اخیر هم نتوانسته کشور را از خشکسالی نجات دهد. آنگونه که آمارها نشان می دهد بارندگی ها تا حالا نسبت به متوسط دراز مدت ۲۵ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۲ درصد کمتر بوده است. اما شرایط در برخی از کلان شهرها به مراتب نگران کننده تر است. بر اساس گزارش های موجود مقدار بارندگی در هرمزگان نسبت به متوسط دراز مدت ۵۰ سال اخیر حدود ۶۵ درصد کاهش را نشان می دهد. در فارس هم بارندگی ها افت ۶۳ درصدی تجربه کرده است. در ارومیه هم از ابتدای سال آبی تا حالا حدود ۹۴.۱ بارندگی به ثبت رسیده که در مقایسه با بارندگی ۲۹۶ میلی متر در سال گذشته حدود ۶۸ درصد افت را نشان می دهد. در کرمان بارندگی ها نسبت به پارسال ۳۵ درصد و در چهارمحال بختیاری حدود ۵۴ درصد کمتر شده است.

در این میان تنها ۴ استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، مازندران و گلستان هستند شرایط خیلی خوبی نسبته سنوات گذشته دارند. در مازندران از ابتدای سال آبی تا حالا ۴۰۹ میلی متر بارندگی ثبت شده که نسبت به سال گذشته حدود ۵۳ درصد بیشتر است. در سیستان و بلوچستان هم بارندگی ها رشد ۵۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. جالب است که بدانید که مقدار بارندگی ها از حدود به ۱۲۵ میلی متر در سال گذشته به ۲۱۵ میلی لیتر رسیده که نشان دهنده رشد ۷۲ درصدی است.

گلستان با رشد ۸۵ درصدی رکورد دار بیشترین افزایش بارندگی ها در امسال بوده است. در گلستان حالا چیزی حدود ۳۱۳ میلی متر بارندگی ثبت شده این در حالی است که مقدار بارندگی های این استان در سال گذشته تنها ۱۶۹ میلی لیتر بوده است

اما گلستان با رشد ۸۵ درصدی رکورد دار بیشترین افزایش بارندگی ها در امسال بوده است. در گلستان حالا چیزی حدود ۳۱۳ میلی متر بارندگی ثبت شده این در حالی است که مقدار بارندگی های این استان در سال گذشته تنها ۱۶۹ میلی لیتر بوده است.

ذخایر آبی کل کشور چقدر است؟

درحال حاضر با وجود ۲۲ میلیارد و ۹۳۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۴۶ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۵۴ درصد این ظرفیت خالی است. میزان ذخایر آبی سدها در روز سیزدهم اسفندماه ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۳ میلیارد و ۶۷۰ میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده کاهش ۳ درصدی در این بخش است.

گفتنی است در ۱۶۳ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه تا سیزدهم اسفندماه ۱۴۰۲) در مجموع ۱۱ میلیارد و ۸۹۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی ۱۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی ۱۲ درصدی داشته است.

رشد مصرف آب در روزهای پایانی سال

خانه تکانی ها در روزهای پایانی سال باعث شده که رکورد مصرف آب شکسته شود. این رشد مصرف در شرایطی است که بر اساس آماری که سخنگوی صنعت آب به بازار اعلام کرده سدهای پنچگانه تهران تنها ۲۴۸ میلیون مترمکعب آب دارند. اما زمانی به بحرانی بودن شرایط آبی پایتخت می توان پی برد که بدانید ۸۷ درصد سدهای پنجگانه خالی بوده و تنها ۱۳ درصد آنها پر است.

سرانه مصرف آب در شهر تهران حدود ۲۳۰ لیتر است حال آنکه این شاخص در دنیا چیزی حدود ۱۵۰ لیتر اعلام شده است. . به عبارت دیگر می توان گفت که پایتخت نشین ها تقریبا ۸۰ لیتر یا به عبارتی حدود ۵۰ درصد بیشتر از سرانه متوسط دنیا است

جالب است که بدانید تهرانی ها حدود ۵۰ درصد بیشتر از سرانه متوسط دنیا آب مصرف می کنند. به گفته فیروز قاسم زاده، سرانه مصرف آب در شهر تهران حدود ۲۳۰ لیتر است حال آنکه این شاخص در دنیا چیزی حدود ۱۵۰ لیتر اعلام شده است، به عبارت دیگر می توان گفت که پایتخت نشین ها تقریبا ۸۰ لیتر یا حدود ۵۰ درصد بیشتر از سرانه متوسط دنیا است.

کد خبر: ۲۷۷٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha