۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
سکه در مرز ۳۷ میلیون| اوج قیمت طلا در پی رشد هم زمان ارز داخلی و انس جهانی
«بازار» از نوسانات قیمتی در بازار طلا گزارش می دهد

سکه در مرز ۳۷ میلیون| اوج قیمت طلا در پی رشد هم زمان ارز داخلی و انس جهانی

سیر صعودی قیمت طلا و سکه درحالی است که به گفته کارشناسان این افزایش قیمت ناشی از رشد هیجانی نرخ ارز همچنین افزایش انس جهانی بوده که با توجه به نبود تقاضا احتمال تعدیل قیمت ها در این بازار وجود دارد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: طلا و سکه این روزها بر مدار رشد قیمت قرار گرفته اند و با وجودی که تقاضای چندانی در بازار برای خرید چنین کالاهایی وجود ندارد ولی بهای آنها همچنان روندی افزایشی را طی می کند. افزایش قیمتی که سکه را به مرز ۳۷ میلیون تومان نزدیک کرده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز هم اکنون به بیش از ۳ میلیون تومان رسیده است. این افزایش قیمت که حاصل رشد همزمان دو فاکتور تعیین کننده بهای طلا یعنی نرخ ارز در بازار داخلی و افزایش انس جهانی اس، موجب شده تا طلا و سکه با ثبت رکوردهای جدید در اوج قیمت قرار گیرند.

طلایی که هر گرم آن در ماههای گذشته ۲ و نیم میلیون قیمت داشت و بهای هر سکه تمام بهارآزادی طرح جدید نیز بین ۲۸ تا ۳۰ میلیون تومان در نوسان بود ولی اکنون قیمت این کالاها در بازار افسار پاره کرده و معلوم نیست که سیاست گذاری ها برای تعدیل قیمت آن چگونه باشد. البته بانک مرکزی برای ساماندهی بازار سکه و ارز و جلوگیری از رشد بی منطق قیمت ها در این بازارها اقدامات قابل توجهی را انجام داده که نمونه آن حراج سکه و شمش طلا در بازار است.

عرضه ۲۳ هزار قطعه سکه ربع بهارآزادی و ۱۲ بار حراج حضوری شمش با فروش بیش از یک تن طلا در بازار طی چند مدت اخیر، نمونه ای از سیاستهای بانک مرکزی برای جذب نقدینگی از بازار طلا، سکه و ارز به بازاری رسمی بوده است تا قیمت این کالاها در پی رشد میزان تقاضا در بازار فورانی افزایش نیابد

حراج سکه و شمش طلا برای جلوگیری از التهاب شدید بازار و جهش قیمت ها

حراج ۲۳ هزار قطعه سکه ربع بهارآزادی و تخصیص آن در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به متقاضیان این کالا طی چند روز گذشته و ۱۲ بار حراج حضوری شمش با فروش بیش از یک تن طلا در بازار طی چند مدت اخیر به خریدارانی که در ثبت سفارش کرده اند، نمونه ای از سیاستهای بانک مرکزی برای جذب نقدینگی از بازار طلا، سکه و ارز به بازاری امن و رسمی بوده است تا قیمت این کالاها در پی رشد میزان تقاضا در بازار فورانی افزایش نیابد. اجرای سیاست هایی که همچنان ادامه دارد، نتیجه چنین اقدامی کاهش میزان تقاضا برای تهیه این کالاها در بازار آزاد است.

این در حالی است که هر ساله و در روزهای پایانی سال خیلی ها برای تهیه طلا و سکه راهی چنین بازار می شوند اما اکنون و در پی کاهش قدرت خرید مردم در کنار افزایش قیمت این کالاها آنگونه که فعالان عرصه طلا می گویند؛ خریداران همچون سنوات گذشته به بازار نمی آیند چرا که با توجه به نوسانات بازار ارز، تغییرات بازارهای جهانی قیمت طلا در بازار داخل قیمت طلا با رشد چشم گیری همراه شده است و معلوم نیست این نوسان قیمت تا کی ادامه داشته باشد، اما از آنجایی که بانک مرکزی بازار را مدیریت می کند، طبق گفته کارشناسان رشد هیجانی بهای این کالا خیلی نمی تواند پایدار باشد.

قیمت انس جهانی طلا طی چند روز اخیر با رشد بی سابقه ای افزایش یافت و اکنون به بیش از ۲۰۵۰ دلار رسیده است، این افزایش قیمت انس جهانی در کنار دلار آزادی که در داخل مرز ۶۰ هزار تومان را در نوردیده باعث شده است تا قیمت طلا و سکه نیز در بازار، این روزها از رشد قابل توجهی برخوردار شود

افزایش قیمت طلا و سکه در پی رشد همزمان انس جهانی و ارز داخلی

محمد کشتی آرای، رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت وگو با خبرگزاری «بازار» در خصوص وضعیت این روزهای بازار طلا و علل رشد پی در پی نرخ این کالای ارزشی، اظهارداشت: شرایط بازار طلا و سکه هم اکنون با سالهای قبل متفاوت است چرا که بازار در موقعیت زمانی خاصی قرار دارد، به طوریکه جاذبه ای برای خرید طلا در بازار از سوی متقاضیان چون گذشته وجود ندارد زیرا قیمت ها به شدت افزایش یافته اند و این موضوع تا حدی باعث خالی شدن بازار از مشتری شده است.

وی با بیان اینکه قیمت انس جهانی طلا طی چند روز اخیر با رشد بی سابقه ای افزایش یافت و اکنون به بیش از ۲۰۵۰ دلار رسیده است، افزود: این افزایش قیمت انس جهانی در کنار دلار آزادی که در داخل مرز ۶۰ هزار تومان را در نوردیده باعث شده است تا قیمت طلا و سکه نیز در بازار، این روزها از رشد قابل توجهی برخوردار شود. رشد قیمت انس جهانی که در پی تاثیرگذاری انتخابات پیش رو آمریکا همچنین تغییر نرخ بهره در این کشور زمینه افزایش قیمت انس جهانی طلا را فراهم کرده است به طوری که طی چند روز اخیر حدود ۶۰ دلار به قیمت انس جهانی طلا اضافه شد و بازار داخل نیز تحت تاثیر آن قرار گرفته است.

در پایان هر سال معمولا تقاضا برای خرید ارز در بازار افزایش می یاید، افزایشی که ناشی از ضرورت تهیه این کالا برای مسافرت های نوروزی و تسویه حساب های شرکت هاست، این افزایش قیمت باعث شده تا سکه و طلا نیز بر مدار رشد قیمت قرار گیرند

دلار ۶۰ هزار تومانی سکه را به حدود ۳۷ میلیون رساند

به گفته کشتی آرای بازار طلا و ارز از ماههای گذشته متاثر از تحولات سیاسی منطقه بخصوص جنگ بین رژیم صهیونیستی با نیروهای حماس دچار تغییر قیمت شد و از آن پس ثبات قیمت آنچنانی در بازار اتفاق نیفتاد، این تنش منطقه ای که منجر به رشد نرخ انس جهانی طلا و افزایش تدریجی قیمت ارز در داخل شد اما با فرسایشی شدن جنگ در منطقه و اجرای سیاست های بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز و طلا، قیمت انس جهانی برای مدتی دچار نوسان البته با شیب رو به پایین شد و نرخ ارز نیز در داخل تا حدی کاهشی یافت، ولی طی دو هفته اخیر قیمت ها دوباره در بازار طلا و ارز بر مدار رشد قرار گرفته اند که این افزایش قیمت ناشی از تغییرات رکورد زنی نرخ انس جهانی طلا در پی تغییرات نرخ بهره امریکا همراه با افزایش میزان تقاضا برای ارز در بازار داخلی طی روزهای پایانی سال است.

وی عمده ترین عامل افزایش قیمت طلا و سکه طی روزهای اخیر را ناشی از رشد نرخ ارز و رسیدن قیمت دلار آزاد به بیش از ۶۰ هزار تومان در کنار رشد انس جهانی عنوان کرد و اظهارداشت: در پایان هر سال معمولا تقاضا برای خرید ارز در بازار افزایش می یاید، افزایشی که ناشی از ضرورت تهیه این کالا برای مسافرت های نوروزی و تسویه حساب های شرکت هاست. این افزایش قیمت باعث شده تا سکه و طلا نیز بر مدار رشد قیمت قرار گیرند. در چنین شرایطی به نظر می رسد پس از جهش هیجانی قیمت ها در مواقع خاص نرخ آن نیز پس از مدت کوتاهی در مسیر عقبگرد قرار می گیرد در چنین شرایطی است که احتمال تعدیل قیمت ها در روزهای آتی در این بازار وجود دارد.

آخرین قیمت ها در بازار آزاد سکه و طلا حاکی است که قیمت طلای ۱۸عیار هم اکنون هر گرم ۳ میلیون و ۹۵ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۳۶میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شده است

طلای ۱۸ عیار هر گرم ۳ میلیون ۱۰۰!

بنا به این گزارش، افزایش قیمت طلا در بازار جهانی در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که در طول یک هفته گذشته اونس طلا جهش ۱۱۳ دلاری (۵.۵ درصدی) افزایش یافته است. آخرین قیمت ها در بازار آزاد سکه و طلا حاکی است که قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۹۵ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۳۶میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی نیز ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است، حال در چنین شرایطی باید دید که طی روزهای آینده قیمت طلا و سکه چه رقمی خواهد شد چرا که کارشناسان پیش بینی می کنند؛ کاهش یا تعدیل قیمتها در بازار طلا و سکه طی روزهای آتی محتمل است.

کد خبر: ۲۷۷٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha