۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
جست و گریز رویایی آهوان در پارک ملی گلستان | جلوه گری آبشارها گردشگران را مجذوب خود می کند
بازار گزارش می‌دهد؛

جست و گریز رویایی آهوان در پارک ملی گلستان | جلوه گری آبشارها گردشگران را مجذوب خود می کند

گرگان- پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که مجموعه ای از جاذبه های طبیعی را در خود جای داده است و برای گردشگران جذاب و دیدنی است.

بازار؛ گروه استان ها: پارک ملی گلستان بزرگترین پارک طبیعی ایران بوده که در محدوده استانهای گلستان و خراسان شمالی قرار دارد. این پارک ملی به لحاظ تنوع زیست محیطی با بسیاری از کشورهای اروپایی رقابت می کند و به عنوان قدیمی ترین پارک ملی ایران، نیمی از پستانداران کشور را در خود جای داده است.

امکان بر پایی اردو، شانس تماشای حیات وحش، زیبایی های طبیعی، آبشارها و دریاچه ها از جمله جذابیت ها و تسهیلات پارک ملی است. یکی از مهمترین گذرگاه های استان در این سفرها، پارک ملی گلستان در شرق این استان است، پارکی که گردشگران نوروزی از نقاط مختلف کشور برای بهره گیری از جاذبه های آن هزاران کیلومتر سفر را به جان می خرند.

ذخیرگاه زیست کره

پارک ملی گلستان با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در فهرست یونسکو ثبت شد.

وجود جنگل های هیرکانی با انواع درختان کهن سر به فلک کشیده، تردد حیوانات وحشی، رودخانه ها و آبشارهای متنوع در ارتفاعات و مناطق پایین دست که شاخصترین آن میرزابایلو، سولگرد و لهندور، تنگه گل و دشت است بسیاری از گردشگران و مسافران را به حضور در قدیمیترین پارک ملی ایران تشویق می کند.

از نظر اقلیمی این پارک در بخش غربی از آب و هوای نیمه مرطوب و معتدل در بخشهای جنوبی و شرقی هم از آب و هوای سرد و خشک و سرد و نیمه خشک با اختلاف بارندگی سالانه بین ۱۵۰ تا هزار میلی متر برخوردار است.

پارک ملی گلستان به عنوان نخستین پارک ملی کشور تا قبل از سال ۱۳۳۶ از شکارگاه های شناخته شده است

پارک ملی گلستان به عنوان نخستین پارک ملی کشور تا قبل از سل 36 از شکارگاه های شناخته شده و پر آوازه کشور به شمار میرفت که به «جنگل گلستان» شهرت داشت. تماشای گله های قوچ و میش، شر شر رود و نغمه دل نشین پرندگان بخشی از قاب پارک ملی گلستان است

جست و گریز رویایی آهوان در پارک ملی گلستان | جلوه گری آبشارها گردشگران را مجذوب خود می کند

کلکسیونی از انواع حیات وحش

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوهای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است. بنا به گزارش های رسمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در پارک ملی گلستان ۶۹ گونه پستاندار، ۱۵۰ گونه پرنده، هزار و ۱۰۰ گونه حشره، ۴۴ گونه خزنده، ۱۳ گونه ماهی، سه گونه دوزیست و هزار و ۳۶۰ گونه گیاه زیست میکنند و به استناد همین گزارش حدود ۹ هزار قوچ و میش و هزار کل و بز، ۹۰۰ مرال و ۴۰۰ آهو در آن زندگی می کنند.

در این پارک گونه های مختلفی از پستانداران و پرندگان وجود دارند که بخشی از آنها تاکنون شناسایی نشده اند اما پستانداران شناخته شده بالغ بر ۶۹ گونه هستند.

سمور جنگلی از گوشتخوارانی است که احتمالاً فقط در پارک ملی گلستان زندگی می کند و بر ارزش ژنتیکی پارک افزوده است. حتی بالغ بر ۱۸ گونه خفاش هم در این پارک ملی شناسایی شده است.

همچنین این منطقه از بهترین زیستگاه های گوسفند وحشی اوریال است که بزرگترین و قدیمی ترین زیرگونه گوسفند وحشی در ایران به شمار می رود. در ارتفاعات جنوبی پارک می توانید این گوسفندهای وحشی را که حالا دیگر به نماد پارک تبدیل شده اند، ببینید.

جست و خیز آهوان در دشت میرزا بایلو

یکی از جاذبه های منحصر به فرد پارک ملی گلستان جست و خیز آهوان در دشت میرزا بایلو است که رقص کنان در حاشیه جاده سراسری، چشم اندازهای زیبایی برای گردشگران خلق کرده و بهترین عیدی برای رهگذران است.

حدود ۱۵۰ گونه پرنده در این پارک ملی شناسایی شده که بیش از ۶۰ نوع آن بومی منطقه است و نزدیک به ۵۰ گونه آن فقط در فصل بهار و تابستان مشاهده می شود.

مهمترین این پرندگان شامل قرقاول، کبک، تیهو، زنگوله بال، کوکر سینه سیاه، ابیا، بلدرچین معمولی، دارکوب سیاه، بلبل، توکای باغی، انواع مختلف سهرهها، زردپره ها، مگس گیرها، زنبورک ها و دمسرخ ها و پرندگان شکاری همچون قرقی، جغد خالدار، دلیجه، سارگپه پابلند، سارگپه، عقاب دوبرار، دال سیاه، دال، عقاب دریایی دم سفید، بالابان، و هما است.

اختلاف ارتفاع در پارک گلستان حدود دو هزار متر است که باعث شده تنوع زیستگاه ها و ریزبوم های متعددی را در پارک شاهد باشیم. تصور کنید که در چنین پارک وسیعی چقدر گونه های گیاهی خاص می توان پیدا کرد.

گیاهان اصلی پارک به دلیل وجود اقلیم های مختلف متنوع است. مهمترین گونههای گیاهی شامل بلوط، بلند مازو، ممرز، انجیلی، افرا، نمدار، خرمندی، زبان گنجشک، پلت، شیردار، کرکو، آزاد، اوری، توسکا، شیردار، بارانک، انجیر، توت، ملچ، داغداغان، ازگیل، ولیک، زالزالک، سیاه تلو، گوجه وحشی، شیر خشت، گردو، تمشک، انار وحشی، گلابی وحشی، زرشک، تاغ، گز، پرند، کاروانکش، کلاه میرحسن، گون، چوبک، درمنه، خار شتر و ارس می شود.

آبشارهای چشم نواز در پارک ملی گلستان

در این پارک زیبا آبشارهای چشم نوازی وجود دارد که مسافران در کنار این آبشارها و رودخانه های آن به استراحت می پردازند.
آبشار زیبای آق سو از این جمله است علاوه بر آق سو، آبشار جنگل گلستان با ارتفاع ۷۰ متر و آبدهی ۳۰ لیتر در ثانیه در ۴۰ کیلومتری شهر گالیکش قرار گرفته است.

در پارک ملی، رودخانه های متعددی جریان دارد که از مهمترین آن میتوان رودخانه مادرسو، زاو، قرتو، چشمههای گلشن، گلستان، جانو، سردارخانه، دوشان، آق سو، کرکولی و غیره اشاره کرد.

مهمترین کوه ها و دره های این بوستان را می توان ارتفاعات قره قون، تنگه گل، شاخا، یکه قدم، المه، قره قاشلی، قوفی قورچی و غیره و درههای آلمه آق سو، آلی دالی، آدنس، جمشیدآباد، قزقلعه، آلوباغ، خشک و غیره نام برد.

جست و گریز رویایی آهوان در پارک ملی گلستان | جلوه گری آبشارها گردشگران را مجذوب خود می کند

چشم اندازهای دیدنی و منحصر به فرد این بوستان، دره آبشار در کنار بزرگراه آسیایی و پنج کیلومتری شرق تنگه گل با آبشار زیبا و بلند آن، دره آلمه، دره آلی، دره آن سر و دره قرغون است.

جلوه های آفرینش در جنگل های انبوه و آبشارها

از پدیده های طبیعی موجود در این منطقه، جنگل های انبوه و بهم فشردهای که در دامنه کوه و بستر دره است و جریان رودخانه و همچنین چشمه های دائمی و فصلی فراوان مناظری زیبا از جلوه های آفرینش را در پیش روی مشتاقان طبیعت قرار داده است.

موزه حیات وحش پارک ملی گلستان (میرزا بایلو) در منتهی الیه شرقی محدوده پارک ملی گلستان قرار گرفته است

موزه حیات وحش پارک ملی گلستان (میرزا بایلو) در منتهی الیه شرقی محدوده پارک ملی گلستان قرار گرفته و شامل مجموعه ای غنی و متنوع از جوامع گیاهی و جانوری است، گیاهان و حیوانات وحشی و منحصر به فرد در آن قرار دارد.

این مجموعه در سال ۱۳۶۲ موزه حیات وحش کوچکی بوده که بعدها به دلیل استقبال و علاقمندی مردم در بازدید از آن توسعه یافته است.

پارک ملی گلستان مهمترین منابع آبی پارک را تشکیل می دهند که در تمام سطح آن پراکنده اند اما جنوب غربی پارک از چشمه های بیشتری برخوردار است.

چشمه سولوکلی در فصول پربارش محیط آبی وسیعی را در پارک به وجود میآورد که از نظر تنوع اکوسیستمی بسیار حائز اهمیت است. سولوکلی تالابی طبیعی و موقتی و تنها تالاب از نوع خود در منطقه است.

«سولوک» در زبان ترکمنی به معنای «زالو» است و «لی» به معنای «محل» است. بنابراین سولوکلی در لغت به معنای «زیستگاه زالو» است.

تالاب سولوکلی به وسیله یک چشمه آب شیرین و بارشهای فصلی تغذیه میشود. حداکثر عمق این تالاب به یک متر می رسد.

تالاب سولوکلی با چهار هکتار مساحت در ارتفاعات جنگلی عمیق کوه بیلی در پارک ملی گلستان قرار گرفته است. این تالاب در حدود ۴۵۰ هزار سال قبل با گونه هایی از درمنه و ریش بز پوشیده بوده است.

به گزارش خبرنگار بازار، پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره گاه های مهم زیست کره به حساب می آید که از نظر حفظ بخش تنوع زیستی کشور جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است و صیانت و نگهداری از آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

کد خبر: ۲۷۷٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha