۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
خط آهن حیرتان_مزارشریف؛ احیای تجارت ازبکستان و افغانستان| چالشهای بالقوه لجستیکی و عملیاتی با طالبان
بازار گزارش می‌دهد؛

خط آهن حیرتان_مزارشریف؛ احیای تجارت ازبکستان و افغانستان| چالشهای بالقوه لجستیکی و عملیاتی با طالبان

افزایش فعالیت های تروریستی، به ویژه توسط گروه هایی مانند داعش خراسان و القاعده، چشم انداز ژئوپلیتیکی منطقه را مخدوش کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: افتتاح مراسم خط آهن حیرتان_مزار شریف که در مرز ازبکستان_افغانستان جشن گرفته شد، نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در زیرساخت های منطقه ای است.

شرکت ازبکستانی تمیر یولاری با اعزام ۱۲۰ کارگر مرحله اول مرمت را آغاز کرد. این پروژه شامل بازسازی ایستگاه‌های «بندر ۵» و «نایب‌آباد» به صورت مرحله‌ای است. هدف از این همکاری، تقویت تجارت، افزایش اتصال ریلی برای حمل و نقل بار بین استان های شمالی افغانستان و ازبکستان است. با این حال، نگرانی ها در مورد توانایی طالبان برای تضمین ثبات در میان تهدیدات امنیتی شدید از زمان تسلط طالبان در اوت ۲۰۲۱ وجود دارد.

نگاهی به خط ریلی

خط ریلی حیرتان_مزار شریف در سال ۲۰۱۰ ایجاد شد. در حال حاضر، سغدیانا ترانس بر بازسازی این خط آهن تحت توافقات انجام شده در سال گذشته نظارت دارد. شرکت سهامی تمیر یولاری ازبکستان برای این پروژه ۵۰ درصد تخفیف به طالبان اعطا کرده است. بر همین اساس، افزایش قابل توجه شش برابری در گردش تجاری ازبکستان با افغانستان بر تأثیر بالقوه این خط بر تجارت در سال ۲۰۲۳ تأکید کرده و به ۲۶۶ میلیون دلار خواهد رسید.

افغانستان در میان ده شریک تجاری برتر ازبکستان قرار دارد؛ در حالی که این پیوند ریلی توسعه کشاورزی، صنعت، برق آبی و معدن را در منطقه متصور است و رشد اقتصادی هر دو طرف را تقویت می کند

قابل ذکر است که افغانستان در میان ده شریک تجاری برتر ازبکستان قرار دارد؛ در حالی که این پیوند ریلی توسعه کشاورزی، صنعت، برق آبی و معدن را در منطقه متصور است و رشد اقتصادی هر دو طرف را تقویت می کند. حیرتان نقطه اصلی ورودی مرزی با ازبکستان است. این منطقه یک مرکز مهم مدولار است که از طریق جاده و راه آهن از طریق پل دوستی و از طریق بارج های عبور رودخانه از طریق رودخانه آمو دریا به آن می رسید. بارج شناوری است که برای ترابری اشیای بزرگ یا حجم نسبتاً زیادی از کالا یا مواد بر روی آب به‌کار می‌رود.

مزارشریف شهر بزرگ این ولسوالی است، در حالی که مسافت حیرتان تا مزار ۷۶ کیلومتر در جاده ای خوش آسفالت است.

سناریوی ژئوپلیتیک راه آهن حیرتان_مزار شریف

آغاز بازسازی خط آهن حیرتان_مزار شریف، در اتصال منطقه ای مهم است. اعزام ۱۲۰ کارگر از شرکت تمیر یولاری ازبکستان بر تعهد برای احیای این پیوند حیاتی بین ازبکستان و افغانستان تأکید دارد؛ ضمن اینکه رویکرد مرحله ای به مرمت، با تمرکز در ابتدا بر روی ایستگاه نایب آباد، چشم انداز پروژه را نشان می دهد و افزایش قابل توجه گردش تجاری در سال ۲۰۲۳ بین ازبکستان و افغانستان بر پیامدهای اقتصادی آن تأکید می کند.

در میان این پیشرفت‌های امیدوارکننده این خط ریلی، همکاری با طالبان در پروژه راه‌آهن نگرانی‌های مهمی را ایجاد می‌کند

گردش مالی تجارت ازبکستان با افغانستان در مقایسه با سال ۲۰۲۲ شش برابر شد و به رقم قابل توجه ۲۶۶ میلیون دلار رسید. همچنین، طیف متنوع کالاهای مبادله شده، از جمله برق، آرد، کودهای شیمیایی، و نفت و گاز، مزایای چندوجهی پیوند راه آهن تجدید شده را برجسته می کند. افزایش تجارت، افغانستان را به عنوان یکی از ده شریک تجاری برتر ازبکستان معرفی می کند و نقش مهم راه آهن را در تقویت روابط اقتصادی دوجانبه برجسته می کند. با این حال، در میان این پیشرفت‌های امیدوارکننده، همکاری با طالبان در پروژه راه‌آهن نگرانی‌های مهمی را ایجاد می‌کند.

میزانی که طالبان که از اوت ۲۰۲۱ تحت کنترل است، می تواند ثبات و امنیت را تضمین کند در حالی که برای موفقیت این پروژه بسیار مهم است. افزایش فعالیت های تروریستی، به ویژه توسط گروه هایی مانند داعش خراسان و القاعده، چشم انداز ژئوپلیتیکی را مخدوش کرده است. این چالش‌ها پس‌زمینه‌ای متفاوت ایجاد می‌کنند که باید پتانسیل اقتصادی راه‌آهن را در نظر گرفت.

تحلیل ریسکها و خطرات

وضعیت امنیتی در افغانستان، به ویژه از زمان به قدرت رسیدن طالبان، منجر به افزایش حملات تروریستی که توسط گروه هایی مانند داعش خراسان و القاعده رهبری می شوند، شده است و لذا به کارگیری یک استراتژی امنیتی دقیق ضروری است. تعهد طالبان به مقابله با این تهدیدات و حفظ ثبات نامشخص است و این نگرانی‌ها را در مورد موفقیت و پایداری کلی پروژه افزایش می‌دهد.

چالش های بالقوه لجستیکی و عملیاتی می تواند مانع از مزایای اقتصادی وعده داده شده توسط راه آهن شود. با توجه به چشم انداز پیچیده ژئوپلیتیکی، کانال های ارتباطی موثر و مکانیزم های مشارکتی برای هماهنگی بین ازبکستان و افغانستان بسیار مهم است. بر همین اساس، به نظر می رسد که خطر تأخیر، مازاد بر هزینه ها و اختلالات عملیاتی بر دوام پروژه تأثیر می گذارد.

با توجه به ماهیت در حال تحول حکومت طالبان و توانایی آنها برای رسیدگی به چالش‌های امنیتی، تقویت رشد اقتصادی و نظارت دقیق بر پویایی تعاملات افغانستان ضروری است

همکاری با طالبان لایه‌ای از خطرات سیاسی را ایجاد می‌کند. با توجه به ماهیت در حال تحول حکومت طالبان و توانایی آنها برای رسیدگی به چالش‌های امنیتی، تقویت رشد اقتصادی و نظارت دقیق بر پویایی این تعامل ضروری است. موفقیت پروژه راه آهن به ظرفیت طالبان برای ایجاد تعادل ظریف بین موضع ایدئولوژیک خود و الزامات عملگرایانه توسعه اقتصادی بستگی دارد.

نتیجه

در حالی که بازسازی خط آهن حیرتان_مزار شریف برای توسعه اقتصادی و گسترش تجارت بین ازبکستان و افغانستان حائز اهمیت است، وضعیت امنیتی نیز یک چالش مهم است.

بر همین اساس، نظارت بر وضعیت امنیتی در افغانستان باید ادامه داده شود و به طور فعال با طالبان برای اطمینان از یک محیط عملیاتی باثبات تعامل داشته باشد. همچنین ذکر این نکته مهم است که ذینفعان بین المللی باید پیشرفت پروژه را بررسی کنند و به توسعه پایدار منطقه کمک کنند.

کد خبر: ۲۷۷٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha