۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
عوامل آغاز موج کوتاه مدت صعودی بورس
بازار گزارش می دهد؛

عوامل آغاز موج کوتاه مدت صعودی بورس

حرکت بازار سهام در اسفند ماه حکایت از این دارد که موج کوتاه مدت صعودی بورس تنها با تکیه بر پول های پارک شده در پرتفوی سهامداران و خرید شاخص سازان آغاز شده و با معاملات نمادهای کوچک ادامه می یابد.

بازار؛ گروه بورس: معاملات بازار در هفته گذشته هیجانی بوده که نشان دهنده مداخله‌های بسیار زیادی است. این اتفاق بعد از آن افتاد که در دی و بهمن ماه شاهد بازده انفجاری در ارز و طلا بعد از مدت طولانی بودیم. اگر بازار سرمایه در آن زمان را بررسی کنیم رفتار سکون طولانی داشته است. بنابراین حرکت سریع یکباره ظرف چند روز و چند هفته بازار می تواند جبران کننده عقب ماندگی چند ماه گذشته باشد.

فردین آقابزرگی معتقد است که با توجه به اینکه ارزش دلاری بازار به حداقل رسیده و پی بر ایی شاخص کل بورس از ۳۸ به زیر ۵.۵ رسیده است؛ نشان می دهد که ارزندگی شاخص بالاست و می تواند هم اکنون به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برسد، اما اینکه بازارساز مجال بدهد که این رشد اتفاق بیفتد موضوع دیگری است

عکس العمل نیمه نخست اسفند بازار سهام به قدری سریع و طوفانی بود که شاخص کل با دو کندل افتی که از اول بهمن تجربه کرده بود را جبران کرد. ارزش معاملات که تا ۳ هزار میلیارد تومان افت کرده بود تا ۷ هزار میلیارد رشد کرد.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار در گفتگو با بازار گفت: هرچند پیش بینی ناپذیری و ناترازی بودجه نمی توان چشم انداز دقیقی برای بازار ترسیم کرد. اما با توجه به اینکه ارزش دلاری بازار به حداقل رسیده و پی بر ایی شاخص کل بورس از ۳۸ به زیر ۵.۵ رسیده است؛ نشان می دهد که ارزندگی شاخص بالاست و می تواند هم اکنون به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برسد، اما اینکه بازارساز مجال بدهد که این رشد اتفاق بیفتد موضوع دیگری است.

او درباره رشد سایر بازارها و اثر آن بر معاملات بازار سهام افزود: اصول علم اقتصاد ظروف مرتبط را تایید می کند و اینکه بازارها با هم ارتباط دارد و در تمام دنیا بازارهای جذاب نقدینگی را دریافت می کنند. در شرایط کنونی بازار مسکن راکد شده و بازار خودرو اشباع شده اما با این حال تصمیم گیری برای جذب نقدینگی در بازاری مانند اوراق نشان می دهد که دولت به دنبال هدایت منابع به نفع خود است و کمتر به بورس توجه کرده، با این حال آسیاب به نوبت است.

حرکت‌های انفجاری در بازارها و دارایی‌ها نشانه چیست؟

اگر نیمه دوم اسفند را آغاز گر افزایش حجم معاملات بدانیم سال آینده از این حرکت‌های انفجاری در بازارها و دارایی‌های مختلف بیشتر پیش بینی می‌شود. از طرف دیگر پولی که در این روزها سهام خریده اند، پول پارک شده بازار بوده است و از آنجایی این پول می‌خواهد با سرعت اقدام به خرید کند و بعد هم قصد خروج با سرعت را دارد، به طور مشخص نمادهای پرتراکنش و پرحجم را خریداری می‌کند.

اسفند ماه نمادهای بزرگ از نمادهای کوچک بهتر و بیشتر رشد کردند و تا زمانی که این پول انفجاری قصد خرید دارند این روند مثبت کوتاه مدت شاخص سازها ادامه خواهند داشت. سپس نمادهای کوچک و متوسط مورد توجه قرار خواهند گرفت و به ادامه رشد بازار کمک می کنند

در حال حاضر به این دلیل تمایل به خرید نمادهای بزرگ شاخص‌ساز بیشتر است که پول های بزرگ داخل پرتفوی نوسان گیرها فعال و باعث شد شاخص کل از شاخص هم وزن رشد بیشتری داشته باشد. در واقع اسفند ماه نمادهای بزرگ از نمادهای کوچک بهتر و بیشتر رشد کردند و تا زمانی که این پول انفجاری قصد خرید دارند این روند مثبت کوتاه مدت شاخص سازها ادامه خواهند داشت. سپس نمادهای کوچک و متوسط مورد توجه قرار خواهند گرفت.

اما چرا بازار می‌تواند در روزها و هفته‌های پیش رو اندکی موج خوش‌بینی را تقویت کرده و تحرکات متفاوت‌تری را داشته باشد؟ در حال حاضر دو جریان تحلیل وجود دارد؛ بر مبنای تحلیل نخست افت اصلاح سنگین قیمت‌ها است که طی این مدت رقم خورده و باعث شده بازار سرمایه طی دو ماه اخیر منفی‌ترین بازار شود. تحلیل دوم که در دل رویداد اول نهفته است این است که این اصلاح و افت قیمت باعث شده ارزندگی قوی تر و پی به ای تحلیلی و تاریخی و فوروارد بازار در پایین‌ترین نقاط قرار گیرد.

نشانه های موج کوتاه در رشد بازار سهام

در چنین بستری بررسی و رویداد اخبارها می‌تواند حتی یک موج کوتاه در رشد بازار سهام به وجود آورد و اما چه تغییراتی را طی این مدت داشتیم که می‌توان به بازار امیدوارتر بود.

تحولات نشان از این دارد که برخی تصمیمات اقتصادی دولت همچون تغییر در بخشنامه پالایشی‌ها تاکید بر فرمولیزه شدن خوراک پتروشیمی‌ها اصلاح عوارض صادرات معدن و از همه مهمتر خبرها و تغییرات گروه خودرو اصلاح شده و این باعث شده بازار هم کمی بیشتر به فضای فعلی امیدوارتر شود

اولین دسته از تغییرات تکنیکالی هستند که نشانه‌ عدم افت بیش از این را نشان می‌دهد البته برخی تکنیکالیست معتقدند در سیکل‌های صعود و نزول بازار در چرخه‌های رشد و ریزش زمان خاصی برای برگشت بازار است که در دو هفته اخیر اسفند ماه این چرخه تکمیل شده است. دسته دوم تحولات نشان از این دارد که برخی تصمیمات اقتصادی دولت همچون تغییر در بخشنامه پالایشی‌ها تاکید بر فرمولیزه شدن خوراک پتروشیمی‌ها اصلاح عوارض صادرات معدن و از همه مهمتر خبرها و تغییرات گروه خودرو اصلاح شده و این باعث شده بازار هم کمی بیشتر به فضای فعلی امیدوارتر شود.

دسته‌بندی سوم توجه به تولید اقتصاد و رشد اقتصادی است که ۲ نشانه در تغییر سیاست گذاری‌های اقتصادی ایجاد کرده است؛ یکی تغییرات احتمالی در نرخ نیما و رسیدن به مرز روانی ۴۰ هزار تومان است و دیگری توقف نرخ گواهی سپرده ۳۰ درصد است که اتفاق مهمی می‌تواند باشد. البته دولت با پذیرش اوراق گام به عنوان اوراق قابل پذیرش برای مالیات نقطه مثبت و مهمی برای این موضوع شکل داد.

دسته‌بندی چهارم اخباری نظیر بحث اطلاعات و تغییرات شرکت‌ها در کدال است خبرهای آخر سالی برخی شرکت‌ها و همچنین گزارش ماهانه آنها به خوبی نشان می‌دهد که کدال نیز می‌تواند در این مسیر فضای متفاوت را رقم زده و اهمیت زیادی را برای بازار داشته باشد.

همه این ها نشان از آن دارد که کمی اوضاع تغییر کرده و مسیر عقلانیت بیشتر خود را نشان می‌دهد به خصوص در تحولات و تغییرات خودرو این موضوع بیشتر به چشم می‌آید.

کد خبر: ۲۷۷٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
      0 0
      بورس امروز رشد می کرد فرابورس را عمدا بستند که ریزش کند