۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
خسارت ۲۲ هزار میلیاردی سیلاب بی سابقه بلوچستان| راه، کشاورزی و مسکن بیشترین خسارت را دیده اند
گزارش بازار؛

خسارت ۲۲ هزار میلیاردی سیلاب بی سابقه بلوچستان| راه، کشاورزی و مسکن بیشترین خسارت را دیده اند

زاهدان- هفته گذشته سه مرحله بارش شهرستان های بلوچستان را فرا گرفت که حجم زیاد این بارندگی موجب جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌ها و بسته شدن محورهای مواصلاتی منطقه شد و حالا موج جدید بارش در راه است.

بازار؛ گروه استان ها: هفته گذشته اداره‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان با صدور دو هشدار جوی سطح نارنجی و در ادامه یک هشدار جوی سطح قرمز از پیش‌ بینی فعالیت سنگین سامانه‌ های بارشی در منطقه بلوچستان واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان خبر داد. این پیش‌بینی در ادامه به وقوع پیوست و در سه مرحله بارش که به نوعی تاکنون کم‌ سابقه بوده شهرستان‌ های مختلف بلوچستان را فرا گرفت که حجم زیاد این بارندگی موجب جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌ های محلی و بسته شدن اکثر محورهای مواصلاتی منطقه شد.

حجم این بارندگی‌ ها به حدی بوده که حالا پس از گذشت چند روز از اتمام آخرین بارش، بر اساس اعلام اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای سیستان و بلوچستان همچنان راه دسترسی ۱۷۸ روستا در جنوب استان مسدود بوده و در بخشی از روستاها همچنان جریان آب برقرار است و امکان بازگشایی تا فروکش کردن آب وجود ندارد.

محبی: تاکنون ۲۲ هزار میلیارد ریال خسارت در پی وقوع سیلاب به زیرساخت‌های استان وارد شده که عمده آن به حوزه راه، کشاورزی و منازل مسکونی مربوط می‌شود

حجم خسارات وارده به زیرساخت ها نیز به ویژه در دو حوزه راه ها و کشاورزی بسیار سنگین برآورد شده به نحوی که مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان در گفتگو با بازار اعلام کرده که بر اساس برآورد اولیه تاکنون ۲۲ هزار میلیارد ریال خسارت در پی وقوع سیلاب به زیرساخت‌های استان وارد شده که عمده آن به حوزه راه، کشاورزی و منازل مسکونی مربوط می‌شود. تیم‌های ارزیاب ستاد بحران با حضور در مناطق درگیر سیلاب در حال بررسی برآورد دقیق این خسارت‌ها هستند اما ارزیابی دقیق خسارت‌ ها با توجه به تداوم ورود سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان در روزهای پایانی هفته ادامه دارد.

مجید محبی با اشاره به اینکه یک‌ هزار و ۹۴۷ روستای سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سیلاب قرار گرفته است، گفت: تیم‌های راهداری، هلال احمر، برق، آب و سایر دستگاه‌های خدمات رسان در مناطق سیل‌زده مستقر و به صورت شبانه‌روزی در حال خدمات‌رسانی هستند. همچنین به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم درگیر سیلاب در مناطق سخت‌ گذر سیستان و بلوچستان، بالگردهای هوایی هلال احمر به کارگیری شده است. ۵۰۰ دستگاه چادر هلال احمر در مناطق درگیر آبگرفتگی مستقر شد و چند هزار بسته غذایی در کنار سایر اقلام ضروری بین افراد آسیب دیده توزیع شد.

همه این شرایط در حالی است که اداره‌ کل هواشناسی سیستان و بلوچستان روز گذشته با اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی جوی جدید از پیش‌ بینی فعالیت سامانه بارشی در جنوب و جنوب غرب استان خبر داد و اعلام کرد که از صبح سه‌ شنبه تا بعد ظهر چهارشنبه ۱۵ تا ۱۶ اسفندماه، در شهرستان‌ های زرآباد، فنوج، لاشار، قصرقند، نیکشهر، سرباز، راسک، کنارک، چابهار، دشتیاری، رخداد بارش باران، برخی نقاط رگبار رعد برق و احتمال بارش تگرگ و تندباد لحظه‌ ای به ویژه جنوب غرب استان پیش‌ بینی می‌ شود.

صدور دستور تخلیه روستاهای در معرض خطر سیلاب

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز روز گذشته در تماس‌ های تلفنی جداگانه با وزیر کشور و استاندار سیستان و بلوچستان آخرین وضعیت سیل اخیر در این استان را بررسی کرد و بسیج همه جانبه امکانات و دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان برای کمک به حادثه دیدگان را خواستار شد.

معاون اول رئیس‌جمهور با توجه به پیش‌ بینی‌ های جدید برای بارش در روزهای آینده، آمادگی همه دستگاه‌ های اجرایی و امدادی و استان‌های معین را خواستار شد و بر ضرورت تخلیه روستاهای در معرض خطر و پیشگیری از هرگونه تلفات جانی تاکید کرد.

حضور میدانی مسئولان ارشد کشوری برای رسیدگی به مشکلات سیل‌زدگان

در روزهای اخیر مسئولان ملی از جمله وزیر کشور، رئیس مدیریت بحران کشور، دبیرکل جمعیت هلال احمر و فرمانده نیروی زمینی سپاه با حضور در مناطق سیل‌ زده جنوب سیستان و بلوچستان حضور یافتند تا از نزدیک مشکلات مردم را مورد بررسی قرار دهند.

وزیر کشور در جریان حضور در مناطق سیل‌ زده گفت: برخی تلاش کردند بگویند مسئولان حواسشان به مردم در جنوب سیستان و بلوچستان نیست که این یک ذهنیت اشتباه بود، چرا که از همان ابتدا تمام هم و غم مسئولان و متولیان امر کمک‌ رسانی و امدادرسانی به سیل‌ زدگان بود. سیستم کمک‌ رسانی در کشور بسیار عالی است و به شکل سیستماتیک و خودجوش فعالیت خود را آغاز می‌ کند، به طور نمونه در کنار حوزه مدیریت بحران، تیم استانداری و فرمانداری‌ها شاهد حضور میدانی و جهادی جمعیت هلال احمر، دستگاه‌ های خدمات رسان، نیروهای سپاه، ارتش و مرزبانی هستیم که بلافاصله وارد میدان شدند.

وحیدی: خسارت‌ هایی که در حوزه کشاورزی، مرغداری، مزارع میگو، راه‌ ها، آب و برق وجود دارد باید به سرعت رفع شوند تا مردم دغدغه‌ای در این حوزه‌ ها نداشته باشند

احمد وحیدی با بیان اینکه توسعه سدها و بندسارها در جنوب سیستان و بلوچستان برای هدایت و نگهداشت آب ضروری است و باید به سرعت توسعه یابند، گفت: خسارت‌ هایی که در حوزه کشاورزی، مرغداری، مزارع میگو، راه‌ ها، آب و برق وجود دارد باید به سرعت رفع شوند تا مردم دغدغه‌ای در این حوزه‌ ها نداشته باشند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌ زده با اشاره به اینکه امدادرسانی‌ ها توسط نیروهای سپاه و بسیج در حال انجام است، اظهار داشت: در منطقه پلان و پیرسهراب سیلاب موجب قطع راه‌های ارتباطی شده بود که امدادرسانی‌ ها از ابتدای شروع سیلاب در این مناطق آغاز شد.

سردار محمد پاکپور افزود: در بازدیدی که امروز از مناطق سیل‌ زده صورت گرفت، برآورد و ارزیابی اولیه خسارت‌ ها انجام شد که عمده مشکل و خسارت به جاده‌ ها و برخی راه‌ های ارتباطی وارد شده و نیروهای امدادرسانی در تلاش هستند تا هرچه سریع‌ تر راه‌ های ارتباطی بازگشایی شود.

وارد آمدن خسارت سنگین به بخش کشاورزی ۱۰ شهرستان

سید محمدرضا سیدحسینی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بارش های سیل آسای هفته گذشته در جنوب استان سیستان و بلوچستان خسارات سنگینی به زیرساخت های بخش کشاورزی منطقه بلوچستان وارد کرده است و مطابق پیش بینی اداره کل هواشناسی استان موج جدید بارش از روز سه شنبه بار دیگر آغاز می شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان افزود: بیشترین خسارت به ۱۹ هزار هکتار از اراضی زراعی آبی، هزار و ۹۳۳ هکتار اراضی باغی، ۲۲۱ واحد گلخانه، ۳۰۰ واحد دامداری روستایی و عشایری، ۱۱۵ رشته قنات، ۲۷۱ حلقه چاه کشاورزی، ۴۵ راس دام، ۱۵ کلنی زنبور، ۵۰ دستگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی، ۱۰۴ کیلومتر جاده بین مزارع و عشایری، ۶۳ کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال، ۸۴ بندسار و سازه آبخیزداری و ۵۹ باب استخر ذخیره آب وارد شده است.

سیدحسینی: عمده خسارات بخش کشاورزی مربوط ۱۰ شهرستان زرآباد، دشتیاری، چابهار، قصرقند، نیکشهر، کنارک، راسک، فنوج، سرباز، سیب و سوران و مهرستان است

وی با اشاره به اینکه عمده خسارات بخش کشاورزی مربوط ۱۰ شهرستان زرآباد، دشتیاری، چابهار، قصرقند، نیکشهر، کنارک، راسک، فنوج، سرباز، سیب و سوران و مهرستان است، ادامه داد: کارشناسان ما در حال برآورد خسارات هستند اما آنچه مشخص است میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی در پی سیلاب اخیر در جنوب استان سنگین است.

سیدحسینی تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود منطقه، ضرورت دارد در راستای کاهش تلفات دام مردم در روستاها از سوی دولت تامین اعتبار فوری برای تهیه نهاده دامی صورت گیرد.

خسارت ۲۱ میلیارد تومانی به شبکه توزیع برق بلوچستان

محمد رئیسی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار از خسارت ۲۱ میلیارد تومانی سیل به شبکه توزیع برق بلوچستان خبر داد و گفت: عمده این خسارت مربوط به شهرستان های دشتیاری، قصرقند و نیکشهر است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵۷ اصله پایه، ۱۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف، ۱۷ دستگاه ترانسفورماتور و یک دستگاه بوستر دچار خسارت شده، افزود: در ابتدای وقوع سیل برق ۶۵ روستای منطقه قطع شد همکاران ما بلافاصله برای حل مشکل وارد عمل شدند و در حال حاضر نیز در برخی نقاط روستایی مشغول خدمت رسانی هستند.

رئیسی: ۱۵۷ اصله پایه، ۱۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف، ۱۷ دستگاه ترانسفورماتور و یک دستگاه بوستر دچار خسارت شده است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه طغیان‌ رودخانه های فصلی و نبود راه دسترسی از جمله چالش های پرسنل عملیاتی این منطقه است، افزود: در حال حاضر نیز با توجه به صدور هشدار جدید هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی جدید بارشی، تمامی پرسنل این شرکت در حالت آمادگی کامل قرار دارند و مردم می توانند در صورت بروز خاموشی یا خسارت به شبکه توزیع برق، مراتب را از طریق سامانه ۱۲۱ ثبت و پیگیری کنند.

یک هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده از سیل بلوچستان بازسازی می‌شود

مدیرکل بنیاد مسکن استان سیستان و بلوچستان هم با اشاره به مشارکت فعال ماشین آلات عمرانی بنیاد مسکن استان در ساعات اولیه وقوع سیل و امدادرسانی به مناطق خسارت دیده از بارندگی در چابهار، دشتیاری، نیکشهر و قصرقند، گفت: هم‌اکنون تیم‌های ارزیاب بنیاد مسکن استان در مناطق سیل‌زده حضور دارند و تاکنون ۳۰۰ واحد مسکونی تخریب شده و یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نیازمند تعمیر شناسایی شده است.

بیک مداح افزود: اقدامات پیشگیرانه بنیاد مسکن استان و احداث دایک و سد حفاظتی در برابر سیل در برخی از روستاها از جمله عارف آباد، نوبندیان و کلانی در سال ۱۴۰۰، در بارندگی اخیر مانع از پیشروی سیلاب در این روستاها شده که نشان از اهمیت توجه به توسعه و ساخت سیل بندهای مناسب در جنوب استان است. سال گذشته اعتبارات مناسب برای بهسازی و ایمن‌سازی ۷۰ هوتک در جنوب استان جذب کردیم.

خسارت یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه های سیستان و بلوچستان

رضا اکبری معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز از خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه های بلوچستان خبر داد و اظهار داشت: هم اکنون راهداران با بسیج همه امکانات از جمله ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین برای ارائه خدمات در مناطق درگیر سیلاب به منظور مرمت و بازگشایی راه های آسیب دیده در ایرانشهر، کنارک، دشتیاری، قصرقند، چابهار و نیک شهر مشغول فعالیت و امدادرسانی هستند.

اکبری: ۳۴۰ راهدار و ۵۰ اکیپ برای بازسازی محورها در بلوچستان فعال شده اند

وی با اشاره به اینکه ۳۴۰ راهدار و ۵۰ اکیپ برای بازسازی محورها در بلوچستان فعال شده اند، گفت: ۹۰ دستگاه ماشین آلات سنگین جنوب استان سیستان و بلوچستان و ۲۰ دستگاه از استان های هرمزگان، کرمان و شمال استان به منطقه جنوب اعزام شده و ۲۰ دستگاه ماشین آلات سنگین هم توسط بخش خصوصی تأمین شده است. به علاوه دو هزار کیلومتر راه آسیب دیده در جنوب استان و بیش از ۲۰۰ دستگاه پل و آب نما و محورهایی که در حاشیه کوهستان و تراشه های سنگی بوده در اثر بارندگی ریزش کرده که اکیپ های راهداری در حال پاکسازی راه ها هستند.

اکبری یادآور شد: راه دسترسی حدود ۱۷۸ روستا مسدود شده که در بخشی از آنها همچنان جریان آب برقرار است و امکان بازگشایی تا فروکش کردن آب وجود ندارد. در سایر نقاط آب فروکش کرده و با ایجاد خاک ریز امکان تردد، فراهم شده است. برنامه ریزی شده تا ۱۰ روز تمام مقاطعی که دچار آب بردگی شده است، ترمیم و تردد برقرار شود؛ ضمن اینکه با تاکید وزیر، دستور داده شد به صورت موقت ۵۰ میلیارد تومان در چهار سرفصل، برای اجاره ماشین آلات، خرید مصالح و بازسازی راه ها و ابنیه فنی، به جنوب استان تخصیص پیدا کند.

بارندگی سیستان و بلوچستان در یک قرن اخیر کم‌سابقه بود

فیروز قاسم‌ زاده سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به بارندگی رخ داده در استان سیستان و بلوچستان گفت: برخی از ایستگاه‌ های سنجش بارش در استان سیستان و بلوچستان نظیر ایستگاه پیرسهراب بارش فراتر از ۲۰۰ میلیمتر را به ثبت رسانده‌ اند.

وی با اشاره به اینکه بارندگی سیستان و بلوچستان در علم هیدرولوژی یک پدیده حدی است، گفت: پدیده حدی به رویدادی اطلاق می‌شود که در طول بازه زمانی بلند مدت نظیر ۵۰ یا ۱۰۰ سال یک یا دو بار رخ می‌ دهد. کل استان به طور متوسط در این سامانه بارشی ۳۴.۸ میلیمتر باران دریافت کرده است. ۸۰ درصد از بارندگی سامانه اخیر در سیستان و بلوچستان توسط سازه‌ های مدیریت منابع آب در سد و سفره‌ های آب زیر زمینی برای استفاده شرب، صنعت و کشاورزی در سایر فصول سال ذخیره شد.

سدهای سیستان و بلوچستان در کنترل سیلاب موثر بودند

سیداعتضاد مقیمی مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو با بیان اینکه سدهای سیستان در کنترل سیلاب بارندگی‌های اخیر بسیار موثر بودند، گفت: سد زیردان سیلاب با دبی ۲۵۰۰ مترمکعب در ثانیه را مهار کرد. میزان بارندگی در منطقه بلوچستان بسیار قابل ملاحظه بوده است؛ البته پیش‌بینی و تمهیدات لازم در این باره اندیشیده شده بود.

وی به رهاسازی آب سدهای این استان پیش از بارش باران اشاره کرد و گفت: با وجود رهاسازی مخازن سدهای استان، شاهد سرریز شدن برخی از سدها به دلیل حجم بالای بارندگی بودیم که البته با همه تفاسیر این امر از شدت سیلاب کاسته است.

مقیمی: حجم بارندگی روزهای اخیر این استان بین ۳۰۰ میلی‌متر تا ۵۶۰ میلی‌متر به ثبت رسیده که سدها به عنوان یکی از بهترین ابزار و امکانات برای مهار سیلاب و ذخیره منابع آبی موثر بوده اند

مقیمی با بیان اینکه حجم بارندگی روزهای اخیر این استان بین ۳۰۰ میلی‌متر تا ۵۶۰ میلی‌متر به ثبت رسیده، به تاثیر قابل توجه سدها به عنوان یکی از بهترین ابزار و امکانات برای مهار سیلاب و نیز ذخیره منابع آبی تاکید کرد و گفت: سدها در کنترل سیلاب بسیار موثر هستند. برای نمونه در بالادست سد زیردان شاهد دبی سیلاب با دو هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه بودیم که با هدایت به سمت مخازن این سد و در نهایت سرریز شدن، این سیلاب با دبی ۴۰۰ مترمکعب در ثانیه آزادسازی شد.

وی بیان کرد: همچنین دبی ورودی به سد کهیر دو هزار مترمکعب در ثانیه بوده است که در صورت نبود این سد خروجی نهایی صفر و همه آب بارندگی و سیلاب به سمت دریا روانه می‌شد. اکنون ۱۸۵ میلیون مترمکعب آب در سد کهیر ذخیر شده است. در همین راستا خساراتی به شبکه برق و آب منطقه بلوچستان وارد شده که از همان ساعات ابتدایی به واسطه به کارگیری شیوه‌های موقت، در حال مرتفع شدن است، در این باره می‌توان به شکسته شدن ۱۲۹ پایه شبکه برق در منطقه دشتیاری و نیز صدمه به خطوط لوله اشاره کرد. نقطه‌یابی و جاسازی سدها در این منطقه بسیار مفید و موثر بوده و از بروز خسارات فاجعه‌بار جلوگیری کرده است.

چهار سد در جنوب سیستان و بلوچستان سرریز شد

محمدامین بارانی مدیرعامل آب منطقه‌ ای استان سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی‌های هفته گذشته باعث شد سدهای مخزنی پیشین در شهرستان سرباز با حجم ۱۷۵ میلیون مترمکعب، سد زیردان در منطقه دشتیاری با حجم مخزن ۲۰۷ میلیون مترمکعب سد شی کلک در شهرستان چابهار با حجم ۱۰ میلیون مترمکعب و سد خیرآباد نیکشهر با حجم ۲۷ میلیون مترمکعب آبگیری و سرریز شود.

وی افزود: همچنین این بارش‌ها باعث آبگیری و سرریز سدهای تغذیه‌ ای سارادان ایرانشهر و شمس‌آباد سراوان و افزایش آب سد ماشکید علیا شده است. در شمال استان سدهای چاه نیمه دارای کاهش حجم آب نسبت به سال آبی گذشته است.

جاری شدن سیلاب و وارد آمدن خسارت‌ های میلیاردی به زیرساخت های منطقه بلوچستان در جنوب استان سیستان و بلوچستان ماجرایی است که اگر نگوییم هر سال، اما هر دو تا سه سال یک بار شاهد آن هستیم؛ موضوعی که می طلبند مسئولان ملی برنامه ریزی و تخصیص اعتبار ویژه ای برای مهار سیلاب ها و کاهش خسارات و آلام این منطقه داشته باشند.

کد خبر: ۲۷۶٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha