۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
اعلام دیر هنگام نرخ ها، چالش اساسی قنادان| «کاهش قدرت خرید» کام فروشندگان را تلخ کرد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد:

اعلام دیر هنگام نرخ ها، چالش اساسی قنادان| «کاهش قدرت خرید» کام فروشندگان را تلخ کرد

گرگان- در آستانه نوروز کام قنادان از افزایش قیمت، تورم، قانون نرخ گذاری، کاهش قدرت خرید و عدم سامان دهی شیرینی فروشان خانگی و بقالی ها تلخ تر از همیشه است.

بازار؛ گروه استان ها: آستانه سال نو هر سال بازار از تب و تاب خاصی برخوردار است و همه خود را آماده می کنند که به استقبال نوروز بروند، اما در سال های اخیر اکثر اصناف از بازار شب عید نالان هستند و عنوان می کنند که بازار رونق سابق را ندارد. یکی از این اصناف قنادان و شیرینی فروشان هستند.

با توجه به اینکه بیش از ۱۰۰ نوع از مواد اولیه مورد نیاز این صنف وارداتی است، افزایش نرخ دلار سبب شده هزینه های تولید آنها افزایش چشمگیری پیدا کند. با اینحال فعالان این صنف باید تابع قانون نرخ گذاری باشند و تنها در یک یا دو مرحله می توانند افزایش قیمت داشته باشند.

از طرفی همزمانی ماه مبارک رمضان و عید نوروز نیز سبب شده رغبت خانواده ها به خرید شیرینی کمتر از سال های گذشته باشد. این اوضاع سبب شد شیرینی بازار روزهای پایان سال به کام قنادان تلخ شود.

خبرنگار بازار برای طرح چالش ها و مشکلات صنف قنادان گفت و گویی با «فرامرز نجاتی» رئیس اتحادیه قنادان، شیرینی و بستنی فروشان گرگان ترتیب داده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

اعلام دیر هنگام نرخ ها، چالش اساسی قنادان| «کاهش قدرت خرید» کام فروشندگان را تلخ کرد

* اتحادیه قنادان گرگان چند نفر عضو دارد؟

اتحادیه قنادان گرگان نزدیک به ۳۵۰ عضو دارد که شامل قهوه سراها، کافی شاپ، دانه های روغن کشی، آبنبات پزان، کیک، کلوچه، شیرینی و قنادی است.

این صنف بعد از کرونا دچار بحران های اقتصادی شد مخصوصا شیرنی پزان که در زمینه تولید نه صنعتی هستند و نه نیمه صنعتی؛ این مسائل باعث شد که شیرینی از سبد خانواده ها حذف شود و در این شرایط بسیاری از افراد اقدام به تولید شیرینی خانگی کرده اند که که به بی رونق شدن فعالان این صنف دامن زده است.

فروش شیرینی های خانگی از نظام و ضوابط خاصی پیروی نمی کند

* آیا فروش شیرینی های خانگی نیاز به مجوز دارد؟

تعدادی از این شیرینی فروش های خانگی از فنی و حرفه ای مجوز گرفتند اما مجوز کار نیست. برخی به بخش نامه و دستور العمل های کارآفرینی سرپرستان خانوار استناد کرده و فعالیت می کنند لذا فروش شیرینی های خانگی از نظام و ضوابط خاصی پیروی نمی کند. این شکل از تهیه و فروش شیرینی تحت هیچ کنترل بهداشتی قرار ندارد.

متاسفانه در حوزه فروش شیرینی های خانگی با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و در برخی موارد پیش آمده که مشتری از خرید خود ناراضی بوده و به صنف مراجعه می کند اما نظارتی بر تهیه، خرید و فروش این شیرینی ها وجود ندارد.

اعلام دیر هنگام نرخ ها، چالش اساسی قنادان| «کاهش قدرت خرید» کام فروشندگان را تلخ کرد

* به زعم شما مشکل اصلی قنادان چیست؟

اصلی ترین مشکلی که قنادان با آن مواجه هستند افزایش چندبرابری قیمت های بیش از ۱۰۰ قلم از مواد اولیه این صنف بوده که وارداتی و تابع دلار و ارز است.

شب عید تنها برای پنج کالای پرمصرف نرخ اعلام می شود و قنادان تابع این قانون نرخ گذاری هستند که آنها را با چالش مواجه می کند.

این صنف سالیانه یک یا دوبار می تواند نرخ گذاری داشته باشد که با توجه به تورم و افزایش قیمت ها که در طول سال رخ می دهد، قنادان با مشکلات زیادی روبرو هستند.

چالش اساسی ما اعلام دیر هنگام نرخ ها است و برخی مواقع نیز نرخ اعلام شده با تولید همخوانی ندارد

* نرخ تولیدات در صنف قنادان چگونه محاسبه می شود؟

طبق قانون، پنج کالای اساسی قنادان مانند شیرینی کره ای، پاپیونی، دانمارکی، زبان و کشمشی در اولویت قرار دارد و نان خانگی و کیک یزدی جز اولویت دوم برای نرخ گذاری است که باید از طریق انجمن بررسی شود و با آنالیز قیمت ها، دستمزدها و هزینه های جاری قیمت به دست بیاید.

در همین خصوص نیز با نحوه نگاه مسئولان دچار چالش هستیم، چندی پیش با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان نرخ زولبیا و بامیه را ارائه کردیم، اما هنوز این نرخ تایید نشده لذا چالش اساسی ما اعلام دیر هنگام نرخ ها است و برخی مواقع نیز نرخ اعلام شده با تولید همخوانی ندارد.

خالص فروشی نیز از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم. در ۲۲ اسفند ماه سال گذشته از طریق اتاق اصناف کشور ابلاغیه شد که خالص فروشی باید انجام شود و ما اعلام کردیم که در نرخ گذاری با سازمان حمایت این مسئله لحاظ می شود.

متاسفانه انتشار کلیپ فروش شیرینی و جعبه آن در فضای مجازی موجب تشویش اذهان عمومی شد. یک هفته قبل از اینکه بخش نامه اعلام شود تعزیرات حکومتی و بازرسی اصناف برای تقریبا ۳۰ نفر از قنادان به دلیل عدم خالص فروشی پرونده تشکیل داد.

بنده به عنوان نماینده اتحادیه اعلام کردم این ابلاغیه یک هفته بعد از بازرسی های شما انجام شده است اما متاسفانه برعلیه برخی قنادان پرونده تشکیل دادند که بعد از کش و قوس های فراوان و سه ماه دوندگی بالاخره صنف قنادان تبرئه شد و در این حوزه قنادان تخلفی نداشتند.

کد خبر: ۲۷۶٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha