۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
افزایش چشمگیر ارزش معاملات بورس؛ چگونگی مقابله با رکود سهام و تلاش برای پایداری بازار در اسفند
بازار گزارش می دهد؛

افزایش چشمگیر ارزش معاملات بورس؛ چگونگی مقابله با رکود سهام و تلاش برای پایداری بازار در اسفند

ارزش معاملات بورس درحالی به دوبرابر افزایش یافته که رکود بازار سهام منجر به ادامه خروج پول از بازار شده بود و هدف بازارساز از رشد بورس در اسفند ماه جلوگیری از نوسان بازارهای دیگر است.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل بورس در روزهای اخیر نزدیک به ۱۰۰ هزار واحد رشد کرد در حالی که در ماه های گذشته رکود معاملات بورس عمیق تر شده بود. همچنین در روز یک شنبه ارزش معاملات خرد به بالای ۷ هزار میلیارد تومان رسید آنهم در شرایطی که ارزش معاملات هفته پیش تا محدوده ۳۵۰۰ میلیارد تومان رسیده بود اینها نشان دهنده ماموریت گروه خودرویی برای تغییر فاز بورس است.

در هفته های اخیر با افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد موضوع تغییر سیاست گذاری در قیمت گذاری خودرو و همچنین واگذاری شرکت های تو دلی خودروسازان دولتی مطرح شده، به همین دلیل گروه خودرویی در بورس بیشترین پتانسیل رشد را دارند. اما چرا شاخص کل بورس باید رشد کنند؟

خروج پول از بازار سهام باعث شده بود سرمایه ها به دنبال ورود به بازارهایی مانند خودرو و مسکن بروند و همین مسئله التهاب این بازارها را بیشتر می کرد. در غیر این صورت هم اکنون بسیاری از نمادهای بورسی دیگر از نظر بنیادی جذابیت بالایی برای رشد دارند اما فعلا معاملات متعادلی را دنبال می کنند

در حال حاضر دو خودروساز بزرگ بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان زیان ساخته اند و اگر قرار باشد این روند ادامه یابد ارزش شرکت ها با زیان آنها برابری پیدا می کنند. اما اگر طبق صورت های مالی یعنی زیان این شرکت ها مجوز افزایش قیمت صادر شود، به طور قطع شاهد رشد قیمت کارخانه خودروها خواهیم بود.

از طرف دیگر در شش ماهه گذشته قیمت خودرو در بازار آزاد رشد قابل توجهی داشته است. همین موضوع هم یک سیگنال مهم برای بورس محسوب می شود، زیرا همین خودروسازان که هم اکنون زیان ده هستد با سیاست جدید شورای رقابت به سوددهی خواهند رسید. نکته دیگر اینکه خروج پول از بازار سهام باعث شده بود سرمایه ها به دنبال ورود به بازارهایی مانند خودرو و مسکن بروند و همین مسئله التهاب این بازارها رو بیشتر می کرد. در غیر این صورت هم اکنون بسیاری از نمادهای بورسی دیگر از نظر بنیادی جذابیت بالایی برای رشد دارند اما فعلا معاملات متعادلی را دنبال می کنند.

دو عامل مهم برای افزایش تقاضای سهام خودرویی ها

دو عامل مهمی که باعث شده تا گروه خودرویی برای سهامداران جذاب شود؛ موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و همچنین واگذاری شرکت های تودلی است. بر این اساس گروه خودرویی در بورس بیشترین پتانسیل رشد تا ۳۰ درصد را هم دارند. در واقع دو خودروساز دولتی دارایی های زیادی دارند که به افزایش سرمایه آنها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها افزوده است. نمادهای خگستر و ورنا به عنوان شرکت های سرمایه گذاری ایران خودرو و سایپا در حال حاضر بیشتری جذابیت را دارند، زیرا علاوه بر اینکه از محل سرمایه گذاری های خارج از بازار خودرو سود می برند بیشتر سهام خودروسازان دولتی را در اختیار دارند و با افزایش سرمایه بازدهی بیشتری کسب می کنند.

محمد حسن کاکایی معتقد است که افزایش سرمایه خودروسازان از محل تجدید ارزیابی اقدامی برای جلوگیری از ورشکستگی خودروسازان محسوب می شود و تنها ارزش دارایی این شرکت ها روی کاغذ افزایش می یابد و عملا در نقدینگی آنها برای سرمایه گذاری و اجرای پروژه های جدید تاثیر ندارد

محمد حسن کاکایی کارشناس اقتصادی در این باره گفت: افزایش سرمایه خودروسازان از محل تجدید ارزیابی اقدامی برای جلوگیری از ورشکستگی خودروسازان محسوب می شود و تنها ارزش دارایی این شرکت ها روی کاغذ افزایش می یابد و عملا در نقدینگی آنها برای سرمایه گذاری و اجرای پروژه های جدید تاثیر ندارد. به همین دلیل می توان گفت گاهی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی منجر می شود نسبت سرمایه به درآمد تغییر کند.

تاثیر رشد ارزش معاملات بر روند صعودی

تا زمانی که ارزش معاملات از محدود ۱۰ هزار میلیارد تومان عبور نکند روند صعودی بورس پایدار نخواهد بود و تنها گروه ها و نمادهای خاص می توانند رشد داشته باشند. یکی از این گروه ها که هم اکنون برای بورس جذابیت بالایی دارد خودرو است، زیرا در شش ماهه اخیر قیمت خودرو در بازار رشد قابل توجهی داشته و از آنجایی که شورای رقابت هم اعلام کرده که از این به بعد مجوز افزایش قیمت خودروها بر مبنای صورت های مالی شرکت ها خواهد بود. اثر تورم بر قیمت خودروها هم نمایان خواهد شد.

در حال حاضر سرمایه گذاران با تجربه تر منتظر کندل تایید شاخص گروه خودرویی هستند تا بعد از شکست روند نزولی کوتاه مدت وضعیت معاملات تعیین شود و بعد برای ورود به نمادهای ارزنده تصمیم گیری کنند، زیرا در حال حاضر فعلا روند جدید تثبیت نشده است

همچنین خودروسازان دولتی بر مبنای مجوز وارداتی که در یک سال اخیر کسب کرده اند، در حال تزریق خودروهای خارجی به بازار هستند و از آنجایی که قیمت ارز هم در هفته های اخیر رشد قابل توجهی پیدا کرده و نسبت به زمان سفارش خرید آنها قیمت ارز تفاوتی چند درصدی پیدا کرده است این شرکت ها علاوه بر اینکه از رشد قیمت ناشی از تفاوت نرخ ارز سود می برند از افزایش تقاضا در بازار خودرو هم سود خواهند برد. در نتیجه پیش بینی می شود که سود این شرکت ها در سال آینده به ویژه در گزارش فصلی سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ رشد قابل توجهی داشته باشد.

در شرایط کنونی خودروسازان داخلی علاوه بر اینکه مجوز مونتاژ چند مدل خودروی چینی را دریافت کرده اند، عملا خودروهای وارداتی هم به بازار عرضه می کنند که می تواند سود بیشتری نسبت به تولید برای آنها به همراه داشته باشد.

در حال حاضر سهامداران با در نظر گرفتن این پیش فرض ها در حال بررسی وضعیت تکنیکال نمادهای ارزنده گروه خودرویی هستند و در کنار نمادهای خگستر، ورنا، خودرو و خساپا، نمادهای قطعه سازی مانند خمحور، خفنر، خمهر و خاذین را در لیست خرید خود قرار داده اند تا در صورتی که نشانه هایی از رشد حجم معاملات دیدند سریع اقدام به خرید بکنند.

البته در حال حاضر سرمایه گذاران با تجربه تر منتظر کندل تایید شاخص گروه خودرویی هستند تا بعد از شکست روند نزولی کوتاه مدت وضعیت معاملات تعیین شود. در واقع تا زمانی کندل ها بعد از برخورد با خط روند نزولی دوباره روند صعودی پیدا می کند سرمایه گذاران اقدام به خرید جدید می کنند.

کد خبر: ۲۷۶٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha