۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
توسعه صادرات ایران و روسیه با شناسایی بازارهای جدید انرژی
رئیس فدراسیون صادرات انرژی عنوان کرد

توسعه صادرات ایران و روسیه با شناسایی بازارهای جدید انرژی

رئیس فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران با اشاره به توانایی‌ها و ظرفیت‌های ایران و روسیه در زمینه انرژی گفت: با تکیه بر این ظرفیت‌ها می‌توانیم بازارهای جدید انرژی را شناسایی کنیم.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، حمیدرضا صالحی با اشاره به اینکه این فدراسیون ۲۱ عضو دارد، افزود: با توجه به عضویت هلدینگ‌ها و انجمن‌های مختلف انرژی در این فدراسیون، همچنین سندیکای صادرات برق، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، مجموعه پالایشگاه‌ها و شرکت‌های بانکرینگ، ۶۵ درصد صادرات غیرنفتی ایران از طریق اعضای آن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به توسعه همکاری‌های ایران و روسیه در بخش انرژی، فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران و انجمن «انرگو پتروخیم اکسپورت» روسیه در حاشیه هفدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

رئیس فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران با اشاره به توانایی‌ها و ظرفیت‌های دو کشور در زمینه انرژی تأکید کرد: با تکیه بر این ظرفیت‌ها می‌توانیم بازارهای جدید انرژی را شناسایی کنیم.

صالحی با بیان اینکه این فدراسیون نقش تسهیل‌گری دارد، گفت: برای حضور در بازارهای مشترک نفت، گاز، برق و صنایع وابسته برنامه‌هایی داریم که اگر توان خود را تقویت کنیم می‌توانیم حضور فعال‌تری داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه ایران و روسیه افزون بر حضور در بازارهای انرژی همدیگر می‌توانند به‌صورت مشترک در بازار ثالث نیز ورود کنند، افزود: موقعیت ایران به‌گونه‌ای است که بین شرق و غرب دنیا قرار گرفته است و می‌تواند علاوه بر آنکه صادرکننده انرژی باشد، مسیری برای انتقال محصولات انرژی روسیه به دیگر نقاط جهان ایجاد کند.

رئیس فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران ادامه داد: برای مثال ایران می‌تواند به‌صورت فعال در زمینه صادرات گاز روسیه به عمان وارد شود، همچنین با توجه به ظرفیت‌های موجود در شبکه گاز و برق کشور، امکان تبدیل شدن ایران به قطب انرژی منطقه وجود دارد.

صالحی تصریح کرد: همسایگی ایران با کشورهای روسیه، ترکمنستان و قطر به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز ایران این ظرفیت را ایجاد می‌کند که در زمینه قیمت‌گذاری گاز وارد عمل شویم.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به تحریم‌ها، برای حضور فعال‌تر در بازارهای انرژی دولت باید به بخش خصوصی نقش بیشتر و بزرگ‌تری بدهد، گفت: نقش وزارت نفت به‌عنوان نهاد حاکمیتی باید زمینه‌سازی و نظارت باشد تا منافع کشور حفظ شود.

رئیس فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران با اشاره به اینکه منابع نفتی تنها برای یک نسل نیست و این منابع باید به ثروت تبدیل شود، اظهار کرد: در تحریم‌ها توان بخش خصوصی در همه ارکان صنعت نفت می‌تواند به پیشبرد اهداف کمک کند.

کد خبر: ۲۷۶٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha