۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
 زغال سنگ هم وارد می کنیم!
گفت‌وگوی تفصیلی دبیر انجمن زغال سنگ ایران با بازار

زغال سنگ هم وارد می کنیم!

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران، با بیان اینکه سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن از زغال سنگ مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود، به وجود مقادیر زیاد ذخایر این ماده اشاره کرد و گفت: در آینده‌ای نزدیک قرار است که بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کشور وارد بورس انرژی شود.

بازار- محمدفکوری: طبق آمارها ایران به لحاظ ذخایر زغال سنگ در جهان رتبه ۳۰  و  به لحاظ تولید ذغال سنگ رتبه ۴۲ را داراست. ذغال سنگ را می توان در صنایع فولادی و تولید برق استفاده کرد و پیش بینی می شود که در سال آینده مصرف ذغال سنگ بیشتر شود اما دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در گفتوگو با بازار می گوید ما امسال وارد کننده زغال سنگ بوده ایم و سال آینده احتمالا با توجه به افزایش حجم مصرف بیشتر وارد خواهیم کرد اگر برای این موضوع چاره ای نیندیشیم.  
 سعید صمدی درباره وضعیت ذخایر معادن و تولید زغال سنگ کشور، اظهار کرد: ذخیره قطعی زغال سنگ ایران یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن بوده و ذخیره زمین شناسی آن حدود ۱۴ میلیارد تن بوده که این فاصله زیاد به این معنا بوده که عملیات اکتشاف در این حوزه به اندازه کافی انجام نشده است و اگر اکتشافات در این حوزه افزایش یابد امکان افزایش ذخیره وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر منبع اصلی انرژی در ایران، سوخت‌های مشتقات نفتی از جمله گاز و گازوئیل بوده و بالعکس سایر کشورها زغال سنگ در ایران به عنوان یک منبع انرژی جایگاهی ندارد و از مزیت این سوخت هیچ‌گونه بهره‌ای برده نمی‌شود که دلیل آن رقابت این محصول با منابع انرژی یارانه‌ای بوده است.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران، ادامه داد:اگر این یارانه از سوخت‌ها حذف شود شکی نیست که مصرف زغال سنگ در کشور افزایش چشمگیری خواهد داشت و این یارانه بر برخی انرژی‌ها است که باعث استفاده از انرژی های نفت محور در کشور می‌شود و از ایجاد جایگاه زغال سنگ در چرخه سوخت کشور جلوگیری می‌کند.

۵۰۰ هزار تن ذغال سنگ وارد کردیم 

صمدی با اشاره به واردات ۵۰۰ هزارتنی زغال سنگ به کشور، خاطرنشان کرد: تولید کنسانتره زغال سنگ در کشور حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال بوده در حالی که مصرف زغال سنگ کشور رقمی حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن است و با توجه به این ارقام، کشور سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن از زغال سنگ مورد نیاز کشور را از طریق واردات تامین می‌کند.

وی تصریح کرد: ذخایر مورد نیاز کشور مقادیر وارداتی را به راحتی پوشش می‌دهد و نیازی به واردات در این حوزه وجود ندارد که این امر به خوبی نشان می‌دهد، در حوزه معدن و زغال سنگ فضای بسیاری برای کار و پیشرفت وجود دارد.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران، با بیان اینکه با راه اندازی سیستم‌های جدید در تولید فولاد کشور میزان مصرف زغال سنگ نیز در حال افزایش است، گفت: پیش بینی می‌شود که در سال آینده مصرف زغال سنگ در ایران به رقمی نزدیک به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد و طبیعتا اگر نتوانیم در کشور این مقادیر را تولید کنیم در آینده مجبور به واردات بیشتر این محصول خواهیم شد.

این فعال بخش زغال سنگ در خصوص مشکلات معادن زغال سنگ کشور، بیان کرد:معادن زغال سنگ فعلی کشور، اکثرا با ظرفیت تعیین شده در حال فعالیت هستند اما مشکل اصلی این حوزه بلا استفاده ماندن و فعال نکردن ذخایر دیگر ذغال سنگ و همچنین فرسوده بوده ماشین‌آلات و تکنولژی قدیمی بوده است.

وی افزود: صنعت زغال سنگ در ایران یکی از سودآورترین صنعت‌های معدنی در کشور بوده، بخصوص اگر در این صنعت سرمایه‌گذاری‌های جدید و تولیدات با تکنولوژی روز انجام شود، بلاشک زغال سنگ می‌تواند یکی از صنایع سودآور برای کشور باشد.

صمدی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۰درصد تولید زغال سنگ کشور از سوی بخش خصوصی واقعی انجام می‌شود، اظهار کرد: این موضوع به خوبی نشان دهنده این موضوع است که صنعت زغال سنگ در کشور سود آور بوده که بخش خصوصی در آن فعالیت چشمگیری دارد.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران، ادامه داد: حدود ۴۰درصد باقی مانده از تولید زغال سنگ در اختیار خصولتی‌ها قرار دارد که قرار بر این است که در آینده نزدیک عرضه این شرکت‌ها در بورس انجام شود.

وی با اشاره به وضعیت خوب شرکت‌های عرضه کننده زغال سنگ در بورس انرژی، گفت: شرکت‌های عرضه کننده زغال سنگ در بورس انرژی وضعیت مناسبی داشته و در حال حاضر حدود ۱۵درصد از تولید کنندگان وارد بورس انرژی شده اند و توانسته‌اند چشم اندازی که برای آن‌ها تعریف شده را محقق سازند.
عمده واردات از استرالیا و اندونزی 

این فعال بخش زغال سنگ، افزود: در آینده‌ای نزدیک قرار بر آن است که بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ وارد بورس انرژی شود و با ورود این شرکت سهم زغال سنگ عرضه شده در بورس به رقم بالاتری خواهد رسید و پیش بینی می‌شود شاهد رشد چشمگیر عرضه زغال سنگ در بورس انرژی باشیم و  سهم زغال سنگ در بورس به بالای ۵۰ درصد برسد.

صمدی خاطرنشان کرد: واردات زغال سنگ عمدتا از کشورهای استرالیا و اندونزی انجام می‌گیرد اما استخراج در کشور به مراتب با هزینه کمتری انجام می‌شود لذا اگر تولید داخل را جدی نگیریم در آینده نیاز کشور را باید با هزینه بیشتر از طریق واردات تامین کنیم.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران، ادامه داد: در حال حاضر برخی معادن بزرگ کشور در حال تجهیز برای افزایش تولید هستند و برنامه‌های انجمن در جهت توسعه معادن زغال سنگ و تجهیز و تولید بیشتر معادن بزرگ مقیاس به دولت ارائه شده و اگر این پیشنهادات توسط دولت مورد قبول قرار گیرد پیش بینی می‌شود که جهش خوبی در تولید زغال سنگ برای سه سال آینده را شاهد باشیم.

وی در پایان با اشاره به میزان صادرات زغال سنگ کشور، اظهار کرد: در حال حاضر صادرات قابل توجهی در حوزه زغال سنگ انجام نمی‌شود و تنها بخشی از تولیدات مانند زغال سنگ‌های پایه حرارتی که در کشور مصرف و کاربردی ندارد از کشور صادر شده که میزان آن در سال گذشته رقمی بالغ بر ۴۰۰ هزار تن بوده و عمده این صادرات به کشورهای چین و ترکیه بوده است.

کد خبر: ۲٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha