۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹
 دفتر کار، قربانی چهارمین انقلاب صنعتی
یادداشت

دفتر کار، قربانی چهارمین انقلاب صنعتی

مشهد- دورکاری کارمندان و تغییر رویه خدمات در برخی از سازمان‌ها و به‌ویژه بانک‌ها به دلیل شیوع کرونا نشان داد که با هوشمند سازی می‌توان اقتصاد را بدون مراجعه به سازمان‌ها هدایت و اداره کرد؛ این بخشی از یادداشت بابک رحیمیان کارشناس ارشد علوم اجتماعی برای بازار است.

بابک رحیمیان؛ بازار: اقتصاد هوشمند یا دیجیتال یکی از شش مؤلفه اساسی شهر هوشمند است که به‌واسطه آن شهروندان می‌توانند به‌راحتی با سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی ارتباط برقرار کرده و در هزینه و زمان خود صرفه‌جویی کنند که همه این‌ها به‌وسیله فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات امکان‌پذیر است.

همه ما تاکنون پروسه دریافت خدمات بانکی مانند گرفتن تسهیلات و هزارتوی امضاهایی که باید برای انتقال یک عدد ساده به‌حساب شما انجام شود بر روی ده‌ها کاغذ تجربه کردیم.

باید اذعان کرد دفتر کار محصول سومین انقلاب صنعتی بود اما چهارمین انقلاب صنعتی که قبل از همه‌گیری ویروس کرونا در آغاز آن بودیم تحت تاثیر این همه‌گیری با سرعت به‌پیش رفته و دفتر کار یکی از قربانیان آن است.

با این تعریف، اقتصاد هوشمند نه‌تنها منجر به کاهش فساد در اقتصاد کشور که این روزها موضوع و معضل داغ اقتصادی کشورمان است می‌شود، بلکه می‌تواند در هوشمند سازی شهر، صرفه‌جویی در زمان و هزینه مردم هم نقش داشته باشد تا آن‌ها هم کمتر زمان و انرژی خود را صرف بالا رفتن از پله‌های ساختمان‌های اداری برای رفع مشکلات خود کنند.

همچنین، این اقدام با کاهش ارتباطات چهره به چهره، رفت‌وآمد شهروندان با وسیله نقلیه شخصی را کاهش می‌دهد که این امر، می‌تواند در کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری هم نقش مفیدی داشته باشد.

اقتصاد سبز و اشتغال‌زایی
سرمایه انسانی، دانش، مهارت و خلاقیت از اجزای مهم در آینده اقتصاد جهان خواهند بود. امروزه قدرت اقتصادی هر کشوری به منابع زیرزمینی، معادن، طلا و مسکوکات فلزی نخواهد بود بلکه این نیروی انسانی توانمند خواهد بود که برای هر کشوری ارزش‌آفرینی خواهد کرد به همین دلیل ایجاد زیرساخت‌های لازم برای هوشمند سازی می‌تواند هر اقتصادی را رونق دهد.

اقتصاد هوشمند که از آن به اقتصاد سبز هم یاد می‌شود بر پایه پژوهش و نوآوری استوار است.

تأثیر کرونا بر اقتصاد هوشمند
جهان پس از کرونا فرصت بی نظیری برای رشد تجارت الکترونیکی و کسب وکارهای اینترنتی خواهد بود در مقابل، بازارها و فروشگاه های سنتی رفته رفته به پایان دوره رونق خود نزدیک می شوند.در دنیای جدید خیلی از بازارها دیگر مثل گذشته کار نخواهد کرد و فروش محصولات متفاوت از گذشته خواهد بود.

البته برای ایجاد یک اقتصاد هوشمند نیاز به ایجاد زیرساخت‌های مختلفی داریم و لذا مهم‌ترین این زیرساخت‌ها عبارت‌اند از: ایجاد درگاه‌های خدمات مالی آنلاین، گسترش دولت الکترونیک،تحقق پول الکترونیک،ایجاد هویت دیجیتال برای هریک از شهروندان،پیاده‌سازی امضای دیجیتال، قرارداد هوشمند، رأی‌گیری الکترونیک و سایر موارد به‌منظور افزایش مشارکت شهروندان در اداره شهر است.

نتیجه‌ای که کرونا برای اقتصاد هوشمند داشت، اینکه نیاز به این حوزه را از لایه‌های پنهان آشکار کرد.

اکنون مدیران ارشد، کارشناسان و حتی افرادی که برای تحقق اقتصاد هوشمند مقاومت می‌کردند هم به استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و گسترش اقتصاد هوشمند اهمیت می‌دهند. 

قبل از کرونا محدودیت‌هایی برای دسترسی از راه دور به سامانه‌ها وجود داشت که اکنون این محدودیت‌ها کاهش پیداکرده است.

اقتصاد هوشمند برای کشور فرصت است و باید به سمت سرمایه‌گذاری در فناوری‌های بلاک چین، اینترنت اشیا و فناوری‌های اطلاعاتی حرکت کنیم تا هم اثربخشی مجموعه‌های سازمانی ارتقا پیدا کند و مهم‌تر از آن هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

چشم‌انداز آینده
اثراتی که کرونا بر مشاغل  و تجارت الکترونیک، داشت چشم‌اندازی از آینده بانکداری و آنچه این صنعت اکنون باید انجام دهد پیدا کرد، یعنی روزها، ماه‌ها و سال‌ها جلوتر از تحقق آن آینده و به‌این‌ترتیب برای آن دوران آماده‌تر خواهیم بود.

یک تحول مهم تحت تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا، دیجیتالی شدن یک‌شبه جهان است قبل از بحران کنونی، صنعت بانکداری مدت‌های طولانی را به بحث درباره دیجیتالی شدن گذراند اما تنها ۱۵ درصد سازمان‌ها خود را رهبران تحول دیجیتال محسوب می‌کردند.

با شروع همه‌گیری ویروس کرونا همه‌چیز تغییر کرده و این تغییر به‌شدت سریع بوده است که سازمان‌ها مجبور شدند به مشتری‌های خود امکانات بانکداری دیجیتال به‌عنوان جایگزین خدمات قبلی ارائه کنند و کارمندان وادار شدند در این مسیر حرکت کنند.

چرا وقتی زمینه‌های تحقق دگرگونی دیجیتال هم زمان با شیوع کرونا فراهم‌شد باید یک موسسه مالی از مشتری‌ها بخواهد به شعبه مراجعه کنند تا مراحل افتتاح حساب یا درخواست وام را تکمیل کنند؟ چرا نباید تمامی مؤسسات و سازمان‌ها موانع دیجیتالی شدن را رفع کنند و روندهای دیجیتالی شدن خود را به همان صورتی درآورند که سازمان‌های پیشرو از آن بهره‌مند هستند؟

در همین راستا در نحوه عملکرد بانک‌ها، کار کارمندان و شیوه انجام امور بانکی از سوی مشتری‌ها تغییر به وجود آمده است. بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری باید از این دوران اختلال و تحول برای از نو ساختن خود بهره ببرند.

اکنون دوره‌ای است که در آن نهادهای بانکی باید به درک انتظارات مشتری‌ها بپردازند این موضوع شامل نحوه استفاده بانک‌ها از داده‌ها، هوش مصنوعی و منابع فناوری و انسانی برای اثرگذاری بر بازاریابی، نوآوری و ارائه دیجیتال محصولات و خدمات است.

پرسش‌های ما
حال در این شرایط این سؤالات به ذهن همه ما متبادر می‌شود که چرا وقتی زمینه‌های تحقق دگرگونی دیجیتال فراهم‌شده، بانکداری یا آموزش به عقب بازگردد؟ چرا باید یک موسسه مالی از مشتری‌ها بخواهد به شعبه مراجعه کنند تا مراحل افتتاح حساب یا درخواست وام را تکمیل کنند؟ چرا نباید تمامی مؤسسات و سازمان‌ها موانع دیجیتالی شدن را رفع کنند و روندهای دیجیتالی شدن خود را به همان صورتی درآورند که سازمان‌های پیشرو از آن بهره‌مند هستند؟

هنگامی‌که همه‌گیری ویروس کرونا رخ داد کار از خانه تقریباً برای همه به یک ضرورت تبدیل شد، تقریباً هیچ‌یک از کارمندان، کار در خانه و کنار تمامی اعضای خانواده را تجربه نکرده بودند، اما حالا چنین چیزی به یک عادت تبدیل‌شده است و لذا نباید اجازه داد این تجربیات ما را به گذشته باز گرداند.

کد خبر: ۲۷٬۶۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha