۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
مهلت یک‌ ساله چین به پاکستان برای بازپرداخت وام ۲ میلیارد دلاری

مهلت یک‌ ساله چین به پاکستان برای بازپرداخت وام ۲ میلیارد دلاری

شمشاد اختر، وزیر دارایی موقت پاکستان اعلام کرد که چین با تمدید زمان سررسید وامی ۲ میلیارد دلاری برای پاکستان، در عمل وامی جدید به این کشور داده است.

به گزارش بازار، رسانه‌ داخلی جئو نیوز پاکستان از تمدید یک‌ساله وام ۲ میلیارد دلاری که ماه مارس سررسید پرداخت آن بود، توسط چین خبر داد. این رسانه داخلی پاکستانی به نقل از منابعی در وزارت دارایی پاکستان، گفت: این وام ۲ میلیارد دلاری که در ماه مارس سررسید می‌شود، برای یک سال تمدیدشده و پکن این تصمیم را به اسلام‌آباد ابلاغ کرده است.

اقتصاد بدون پول پاکستان در حال تلاش برای تثبیت در دل یک بحران مالی بزرگ است و در همین راستا، تابستان گذشته یک قرارداد دریافت وام ۳ میلیارد دلاری را از صندوق بین‌المللی پول برای خود تضمین کرد.

آژانس رتبه‌بندی فیچ هفته گذشته اعلام کرد: موقعیت خارجی آسیب‌پذیر پاکستان به این معنی است که تأمین مالی از شرکای چندجانبه و دوجانبه یکی از فوری‌ترین مسائل پیش روی دولت بعدی این کشور خواهد بود.

پاکستان یکی از بدهکارترین کشورهای جهان به شمار می‌رود و اصلی‌ترین طلبکار این کشور چین است. حجم بالای بدهی‌های خارجی پاکستان باعث شده تا ذخیره ارزهای خارجی این کشور به‌شدت کاهش پیدا کند و این کشور مجبور شود برای پرداخت بدهی‌هایی که بیشتر آن‌ها سررسید شده‌اند، از درآمد دولتی خود خرج کند.

طی ۱۰ سال گذشته وام‌های چین به کشورهای با درآمد پایین یا متوسط سه برابر شده و تا آخر سال ۲۰۲۰ به مرز ۱۷۰ میلیارد دلار رسید.

براساس گزارش ۲۰۲۲صندوق بین‌المللی پول، چین و بانک‌های تجاری چین حدود ۳۰ درصد از کل بدهی خارجی پاکستان، در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار را در اختیار دارند. بخش عمده‌ای از این بدهی تحت کریدور اقتصادی چین-پاکستان، بخشی از طرح کمربند و جاده پکن انباشته شده است.

کد خبر: ۲۷۶٬۰۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha