۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
رمز تحولات بورس؛ انتخابات یا عوامل بنیادی؟
بازار گزارش می دهد؛

رمز تحولات بورس؛ انتخابات یا عوامل بنیادی؟

در روزهای اخیر نشانه هایی از مثبت شدن بورس نمایان شده است، از این رو بسیاری در پی آگاهی از این موضوع هستند که آیا هیجان در بورس انتخاباتی یا بنیادی است؟

بازار؛ گروه بورس: در روزهای میانی هفته جاری برخی گروه های بورسی معاملات متعادل و مثبتی را آغاز کردند و حتی برخی گروه ها مانند املاک و مستغلات کاملا مثبت شدن که این موضوع تحت تاثیر رشد ارزش دارایی آنها طی چند سال ادامه تورم حوزه بود و بسیاری از این نمادها پروژه هایی را که چهار سال پیش با قیمت آن زمان آغاز کرده بودند اما با قیمت های نجومی عرضه می کنند و همین اتفاق باعث شد که بسیاری از نمادهای زیانده گروه املاک و مستغلات به سود هم برسند.

در حال حاضر شاخص کل بورس از نظر تکنیکال در موقعیتی ارزنده قرار دارد. هرچند هنوز سایه ریسک های سیستماتیک بر بازار وجود دارد، اما بسیاری از نمادها موقعیت ارزنده ای دارند. به همین دلیل نوسان گیرهای فعلا دست بکار شده اند و برخی از گروه ها را با هیجان مثبت روبرو کرده اند

با توجه به اینکه بازار سهام نزدیک به ۱۰ ماهی هست که اصلاح زمانی و قیمتی تجربه کرده است، در حال حاضر از نظر تکنیکال در موقعیتی ارزنده قرار دارد. هرچند هنوز سایه ریسک های سیستماتیک بر سر بازار وجود دارد، اما بسیاری از نمادها موقعیت ارزنده ای دارند. به همین دلیل نوسان گیرهای فعلا دست بکار شده اند و برخی از گروه ها را با هیجان مثبت روبرو کرده اند اما اینکه در ادامه پول های داغ و بزرگ وارد بورس بشود یا نه به عوامل سیاسی و اقتصادی مختلفی بستگی دارد.

در حال حاضر برخی از فعالان بازار سهام معتقدند که شاخص کل بورس از سطح حمایتی ۲ میلیون واحد پایین تر نمی آید، به همین دلیل به نظر می رسد که ریسک های بازار در حداقل ممکن قرار داشته باشد، اما این به معنای این نیست که همه نمادهای بازار قابلیت رشد جهشی دارند، به همین دلیل باید وضعیت تکنیکالی و بنیادی هر یک از نمادها به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم پرتفوی مناسبی برای سرمایه گذاری بچینیم.

یکی دیگر از عواملی که باعث شده سرمایه گذاران برای انتخاب سهام مورد نظر خود به آن توجه می کنند موضوع افزایش سرمایه شرکت ها از محل سود انباشته، افزایش سرمایه از محل افزایش سرمایه است. در حال حاضر نمادهایی همچون اخابر، ذوب، وپارس، حکشتی، های وب که بزرگترین افزایش سرمایه ها را دارند به همین در اسفند ماه مورد توجه سهامداران قرار گرفته اند با تقاضای بالایی روبرو شده اند

نشانه های سیگنال خرید در معاملات سهام

مجوزهای افزایش قیمت یکی از موثر برای ایجاد سیگنال خرید برای معاملات سهام محسوب می شود که بیشتر در ماه‌های نخست سال برای شرکت ها صادر می شود. بنابراین این ظرفیت برای همه گروه های بورسی وجود دارد، اما به طور خاص نمادهای گروه مواد غذایی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.

سهام بسیاری از شرکت ها در اواخر سال شروع به رشد می کنند. این اتفاق در میان معامله گران به عنوان یکی از ویژگی معامله گری در بورس با عنوان پیش خور کردن تورم سهام شرکت ها مطرح است. به همین دلیل نمادهای گروه زراعت و غذایی در روزهای اخیر با تقاضای بیشتری روبرو شده اند

در واقع افزایش تقاضای ناشی از تعطیلات نوروز و همچنین انتظارات تورمی باعث می شود قبل از اینکه مجوز افزایش قیمت مواد غذایی توسط سازمان حمایت صادر شود رشد قیمت سهام شرکت های غذایی در بورس کلید می خورد. بنابراین سهام بسیاری از شرکت ها در اواخر سال شروع به رشد می کنند. این اتفاق در میان معامله گران به عنوان یکی از ویژگی معامله گری در بورس با عنوان پیش خور کردن تورم سهام شرکت ها مطرح است. به همین دلیل نمادهای گروه زراعت همچون زپارس، زماهان، تلیسه و برخی نمادهای مواد غذایی همچون غدانه، غگل و غویتا در هفته اخیر برخی با تقاضای بیشتری روبرو شدند.

همچنین گروه خودرویی در بازار سهام بیشترین ظرفیت برای رشد را دارند، زیرا خودروسازان دولتی به واسطه دارایی هایی که دارند با تجدید ارزیابی می توانند ضمن اینکه از مشمولیت ماده ۱۴۱ خارج شوند معاملات جذابی را روی تابوی بورس ایجاد کنند.

در سال های اخیر همواره در زمان افزایش سرمایه نمادهای خودروساز دو نماد خگستر و ورنا به عنوان شرکت های سرمایه گذاری ایران خودرو و سایپا بیشترین جذابیت را پیدا می کردند، چراکه این دو شرکت نه تنها از محل سرمایه گذاری های خارج از بازار خودرو سود می برند سهام بیشتری از دو خودروساز دولتی را دارند به همین دلیل با افزایش سرمایه در این نمادها بازدهی بیشتری کسب می کنند.

جزئیات ظرفیت های کنونی بازار سهام

یکی دیگر از ظرفیت های کنونی بازار سهام جو روانی مثبتی است که دولت می تواند در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی به بازار تزریق کند. روزهای اخیر نوسان گیرها به پیشواز رفته اند و با این استدلال که دولت برای افزایش مشارکت در انتخابات حداقل رشدی ۱۵ درصدی در شاخص بورس ایجاد می کند، بنابراین از کف قیمت برخی نمادها را خریدند.

بازگشت شاخص کل بورس از این محدوده خیلی عجیب نیست. همانطور که برخی از فعالان بازار سهام به پی بر ایی پایین بورس و همچنین افت ارزش دلاری بازار اشاره می کنند. از طرف دیگر دولت در شرایط مشابه تکنیکال همواره تلاش کرده از طریق نمادهای شاخص ساز رشد بورس را آغاز کند

با توجه به اینکه بازار سرمایه در ده ماه گذشته با افت بالایی روبرو شده است، به همین دلیل بازگشت از این محدوده خیلی عجیب نیست. همانطور که برخی از فعالان بازار سهام به پی بر ایی پایین بورس و همچنین افت ارزش دلاری بازار اشاره می کنند. از طرف دیگر دولت در شرایط مشابه تکنیکال همواره تلاش کرده از طریق نمادهای شاخص ساز رشد بورس را آغاز کند. بنابراین در آستانه انتخابات همین اقدام را تکرار می شود و نمادهای بزرگ دولتی لیدر بازار می شوند. همانطور که در روزهای اخیر این سوال مطرح شده که هیجان در بورس انتخاباتی یا بنیادی است؟

با توجه به اینکه در شرایط کنونی نمادهایی مانند شستا، وبملت، فولاد، فملی، خودرو، سایپا، فارس بیشترین اثرگذاری را بر شاخص کل بورس دارند، به همین دلیل افزایش حجم معاملات این نمادها در روزهای اخیر مورد توجه سرمایه گذاران خواهد بود. البته هر کدام از این نمادها در موقعیت تکنیکال خاصی قرار دارند، به همین دلیل احتمال دارد روند متفاوتی را در پیش بگیرند.

کد خبر: ۲۷۵٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha