۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴
برای درمان اختلال خواب به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان اختلال خواب به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اختلال خواب نشانه‌ای است که الگوی طبیعی خواب را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند به‌صورت مداوم کیفیت و مدت‌زمان آن را تغییر دهد.

به گزارش بازار، اختلال خواب نشانه‌ای است که الگوی طبیعی خواب را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند به‌صورت مداوم کیفیت و مدت‌زمان آن را تغییر دهد. این اختلالات می‌توانند به شکل مشکل در خوابیدن، مشکل در بیدار شدن یا بیدار شدن مکرر در طول شب باشند. اختلالات خواب می‌توانند دلایل مختلفی ازجمله، استرس، اضطراب، اختلالات روانی، عوامل زیستی، بیماری‌ها و مشکلات فیزیکی، مصرف مواد مخدر یا الکل، تغییرات در محیط خواب و عادات نامناسب خواب داشته باشند. اگر شما هم اختلال در خواب دارید و می‌خواهید برای درمان اختلال خواب خود اقدام کنید، توصیه می‌کنیم به یک روانپزشک خوب در تهران مراجعه کنید.

انواع اختلالات خواب

برخی از رایج‌ترین اختلالات خواب عبارت‌اند از:

۱. بی‌خوابی (Insomnia)

بی‌خوابی به مشکل در خوابیدن، حفظ خواب یا بیدار شدن زودرس اشاره دارد.

۲. هیپرسومنولانس (Hypersomnia)

هیپرسومنولانس مشتمل بر نیاز بیش‌ازحد به خواب و احساس خواب آلودگی در طول روز است.

۳. نارکولپسی (Narcolepsy)

نارکولپسی با بیداری ناگهانی و غیرمنتظره، ضعف عضلات و خوابیدن ناگهانی در زمان‌های نامناسب همراه است.

۴. بیداری ناگهانی در شب (Sleep Terror Disorder)

این مشکل با بیدار شدن ناگهانی در شب و تجربه وحشت و ترس شدید همراه است.

۵. بیداری ناگهانی در خواب (Sleepwalking Disorder)

این اختلال مشتمل بر بیدار شدن ناگهانی در میان شب و انجام فعالیت‌های غیرارادی است.

علل ایجاد اختلال خواب

برخی عوامل و شرایط می‌توانند خطر ابتلا به اختلال خواب را افزایش دهند. شناخت این عوامل می‌تواند در درمان اختلال خواب موثر باشد. در این بخش به بررسی افرادی که به‌طور کلی مستعد ابتلا به اختلال خواب هستند، می‌پردازیم:

۱. استرس و اضطراب

استرس روزمره، مشکلات روانی، فشارهای شغلی و رویدادهای زندگی منجر به اختلال خواب می‌شوند.

۲. مشکلات روانی

افرادی که با اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات وسواسی-جبری و اضطراب ناشی از تجربه تروماتیک دست و پنجه نرم می‌کنند، ممکن است به اختلال خواب دچار شوند.

۳. مشکلات فیزیکی

برخی از بیماری‌های فیزیکی مثل درد مزمن، بیماری‌های قلبی، مشکلات تنفسی و بیماری عصبی می‌توانند خواب را تحت تأثیر قرار داده و اختلال خواب را ایجاد کنند. با رفع این مشکلات می‌توانید اقدام به درمان اختلال خواب خود کنید.

۴. عوامل زیستی

عوامل زیستی مانند تغییرات در ساعت خواب و بیداری، نوع کار و شیفت کاری، تغییر محیط زندگی و سفرهای طولانی ممکن است خواب را تحت‌تأثیر قرار داده و اختلال خواب را ایجاد کنند.

۵. سن و جنسیت

با بالا رفتن سن، خطر ابتلا به اختلال خواب افزایش می‌یابد. همچنین برخی اختلالات خواب مثل بی‌خوابی در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد.

برای درمان اختلال خواب به چه دکتری مراجعه کنیم؟

عوامل فیزیکی بروز اختلال خواب

بیماری‌های فیزیکی مختلف می‌توانند خواب را تحت‌تأثیر قرار دهند و منجر به اختلال خواب شوند. در بخش زیر، برخی از بیماری‌های فیزیکی را ذکر می‌کنیم که ممکن است خواب را تحت‌تأثیر قرار دهند:

۱. درد مزمن

دردهای مزمن مانند درد عضلانی، درد مفصلی، درد عصبی و درد پشت می‌توانند مانع خواب عادی شما شوند و باعث بیدار شدن مکرر در طول شب شوند. رفع این دردها در درمان اختلال خواب تأثیرگذار است.

۲. بیماری‌های قلبی

بیماری‌های قلبی مانند بیماری عروق کرونری قلب، نارسایی قلبی و آریتمی قلبی ممکن است به‌علت عوارضی که در شبانه‌روز رخ می‌دهند، خواب شما را تحت تأثیر قرار دهند.

۳. مشکلات تنفسی

بیماری‌های تنفسی مانند آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه، سندرم خواب متوقف‌نشده و بیماری‌هایی که موجب ضعف عضلات تنفسی می‌شوند، ممکن است باعث اختلال در الگوی خواب شما شوند.

۴. بیماری‌های عصبی

برخی بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون، التهاب مغز، صرع و اختلالات عصبی دیگر می‌توانند خواب را تحت‌تأثیر قرار دهند.

۵. بیماری‌های دریچه قلب

بیماری‌هایی که باعث تضعیف دریچه‌های قلبی می‌شوند، ممکن است بر اختلال خواب تأثیرگذر باشد.

۶. بیماری‌های غدد

بیماری‌های غدد مانند بیماری‌هایی که تولید هورمون‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، ممکن است تأثیر مستقیمی بر خواب داشته باشند.

برای درمان اختلال خواب به چه دکتری مراجعه کنیم؟

راه‌کارهای درمان اختلال خواب

درمان اختلال خواب، به دلایل و شدت آن ارتباط دارد. در ادامه، چند راه‌کار معمول برای درمان این اختلال را بررسی خواهیم کرد:

۱. رفع عوامل محیطی

ایجاد یک محیط خواب بهینه با استفاده از تخت‌خواب راحت، کنترل نور، صدا و دمای مناسب در اتاق خواب می‌تواند روند بهبود اختلال خواب را تسهیل کند.

۲. رعایت روال خواب

ایجاد یک روال خواب منظم برای خوابیدن، می‌تواند موجب سهولت در روند بهبود اختلال خواب شود. ایجاد یک زمان خواب مشخص و رعایت آن حتی در روزهای تعطیل، بسیار مفید است.

۳. تغییر عادات خواب

اجتناب از مصرف قهوه، نیکوتین و الکل، قبل از خواب و عدم استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی قبل از خواب می‌تواند موجب بهبود در کیفیت خواب شود.

۴. مدیریت استرس

استفاده از تکنیک‌های مدیریت استرس مانند تمرینات تنفسی، مدیتیشن، یوگا و روش‌های آرامش‌بخش دیگر می‌تواند به کاهش استرس و درمان اختلال خواب کمک کند.

۵. درمان روان‌شناختی

مشاوره روان‌شناسی و درمان روان‌شناختی می‌تواند به شناسایی و مدیریت عوامل روانی مرتبط با اختلال خواب کمک کند.

۶. درمان دارویی

در برخی موارد، ممکن است پزشک داروهای خواب‌آور یا داروهای دیگر را برای درمان این اختلال تجویز کند؛ اما استفاده از داروها باید تحت نظر یک پزشک صورت گیرد و مصرف آن‌ها به مدت‌زمانی کوتاه محدود شود.

برای درمان اختلال خوب به چه دکتری مراجعه کنم؟

مراجعه به روان‌شناس برای درمان این مشکل می‌تواند به‌عنوان یک رویکرد موثر در بهبود کیفیت خواب و مدیریت اختلالات خواب، مورد استفاده قرار بگیرد. بدون مشاوره روان‌شناسی، از بین بردن اختلال خواب ممکن است مشکلاتی را به‌دنبال داشته باشد. درمان اختلالات خواب با رویکرد روان‌شناسی به شما کمک می‌کند تا بهبود قابل‌توجهی در کیفیت خواب خود داشته باشید. شما می‌توانید با مراجعه به یک روانپزشک خوب در تهران و دریافت مشاوره، اقدام به درمان اختلال خواب خود کنید. گروه روانشناسی و روانپزشکی ویان می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

چه نوع مشاوه‌ای برای درمان اختلال خواب موثر است؟

متخصصان روان‌شناسی می‌توانند در شناسایی و مدیریت عوامل روانی مرتبط با اختلال خواب به شما کمک کنند. در زیر، چند نوع مشاوره‌ای که می‌تواند مفید باشد را ذکر می‌کنیم:

۱. مشاوره روان‌شناسی عمومی

روان‌شناسان عمومی می‌توانند با شما در مورد مشکلات روحی و روانی که ممکن است باعث اختلال در خواب شوند، صحبت کنند. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا عوامل استرس ، اضطراب و مشکلات روانی دیگر را شناسایی و به راه‌کارهای مدیریت آن‌ها بپردازید.

۲. مشاوره روان‌شناسی شناختی-رفتاری

روان‌شناسان شناختی-رفتاری معمولا بر روی الگوها و رفتارهای منفی که ممکن است در اختلال خواب موثر باشند، تمرکز می‌کنند. آن‌ها روش‌ها و تکنیک‌های مدیریت استرس و اضطراب را به شما آموزش می‌دهند و به شما کمک می‌کنند تا الگوهای نامطلوب رفتاری را تغییر دهید.

۳. مشاوره روان‌درمانی

مشاوره روان‌درمانی می‌تواند در شناسایی و مدیریت عوامل روانی عمده‌تری مانند افسردگی، اضطراب، اختلال وسواسی-جبری و اضطراب ناشی از تجربه تروماتیک به شما کمک کند. روان‌درمانی می‌تواند شامل تکنیک‌هایی مانند تحلیل رفتاری شناختی، تحلیل رفتاری دیالکتیکی و روش‌های تحریک الکتریکی مغناطیسی باشد.

۴. تنظیم داروها

در برخی موارد، روان‌شناسان می‌توانند در همکاری با پزشکان، داروهای مرتبط با خواب آرام را تجویز کنند. این داروها ممکن است برای کنترل اضطراب، بهبود خواب و تنظیم الگوی خواب استفاده شوند.

برای درمان اختلال خواب به چه دکتری مراجعه کنیم؟

سخن پایانی

اختلال خواب، یک مشکل جدی است که می‌تواند در روند زندگی شما تأثیر بسیار زیادی بگذارد. عوامل زیادی در بروز این اختلال موثر هستند؛ ازجمله، این عوامل می‌توان به استرس و اضطراب، مشکلات روانی و حتی مشکلات فیزیکی اشاره کرد. اگر به‌دنبال راه‌کاری برای درمان اختلال خواب خود هستید، گروه روانشناسی و روانپزشکی ویان، یک مرکز بسیار معتبر برای دریافت مشاوره در این زمینه است.

کد خبر: ۲۷۵٬۸۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha