۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
وضعیت بحرانی سهام کدما با وجود سودسازی!| سرعت گردش نقدینگی بسیار ضعیف معدنی دماوند
تحلیل شرکت معدنی دماوند

وضعیت بحرانی سهام کدما با وجود سودسازی!| سرعت گردش نقدینگی بسیار ضعیف معدنی دماوند

شرکت معدنی دماوند با وجود سودسازی رضایت بخش در ۹ ماهه امسال، روند رو به رشدی ندارد و اوضاع نقدینگی و توسعه شرکت نابسامان است.

هادی بهرامی؛ بازار: صنعت معدنی ایران یکی از بزرگ ترین و متنوع‌ ترین صنایع اقتصادی کشور میباشد. صنایع معدنی به عنوان یکی از عوامل اصلی در تأمین منابع مالی دولت و ارزش افزوده برای اقتصاد کشور ایران اهمیت دارند. همچنین، این صنایع اشتغال زیادی ایجاد میکنند و از آنجا که در مناطق مختلف کشور واقع شده‌ اند، توسعه مناطق روستایی و عقب ‌مانده نیز را ترویج میدهند. در ادامه به بررسی کامل وضعیت سهام کدما خواهیم پرداخت.


معرفی شرکت
شرکت معدنی دماوند یکی از با سابقه ترین شرکت های معدنی در کشور و با سابقه ای درخشان در کشور تلقی میگردد که در زمینه تولید کنسانتره سرب، سنگ بُر، پوکه معدنی و سنگ تراورتن مشغول به فعالیت میباشد. اقدام به هر گونه عملیات، اعم از اکتشاف، بهره‌ برداری، ایجاد صنایع معدنی، مشاوره در امور معدنی و تهیه نقشه‌ های زمین شناسی و همچنین سرمایه‌ گذاری مستقیم یا غیر مستقیم که با موضوع شرکت در ارتباط باشد از فعالیت‌ های این شرکت به شمار میرود. سرمایه‌گذاری در سایر موسسات، واردات و صادرات تمامی کالاهای مجاز نیز از دیگر حوزه‌ های فعالیت این مجموعه محسوب میشود.
ارزش بازار سهام کدما در بورس به مبلغ ۱ هزار و ۶۹۹ میلیارد تومان است که آخرین روز معاملاتی را با ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به ثبت رساند. شرکت گسترش صنایع کاوه پارس با مالکیت ۴۷.۵ درصد از کل سهام، بزرگ ترین سهامداران شرکت کدما میباشد که در صنایع معدنی از جمله سیمان، فولاد، آلومینیوم، معدن، آهک، خدمات مهندسی، مشاوره و بازرگانی و خدمات ساختمانی و ترابری سرمایه گذاری میکند.


تحلیل صورت سود و زیان
جمع درآمد های شرکت در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۴۰ میلیارد تومان و هزینه های اداری به مبلغ ۵ میلیارد تومان میباشد. شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان سود خالص داشت که نسبت به سال گذشته ۹۳ درصد کاهش یافته بود که میتوان آن را سقوط نامید! شرکت با کاهش هزینه های اداری در تلاش بود که سود خالص را افزایش دهد؛ اما بهای تمام شده رشد بیشتری نسبت به فروش شرکت داشته است که نشان دهنده افزایش هزینه های مستقیم تولید است.
هزینه های اداری شرکت در ۹ ماهه امسال، مبلغ ۷ میلیارد تومان میباشد و سود خالص با افزایش ۱۰۰۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به مبلغ ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به ثبت رسید. سود خالص شرکت معدنی دماوند تا پایان سال، ۲۱ میلیارد تومان برآورد میشود که نسبت به سال گذشته افزایش ۳۵۰۰ درصدی را تجربه خواهد کرد. اما نکته این است که باید بتواند سقف سودسازی ۱۸ میلیاردی سال ۱۳۹۹ را شکست دهد تا بتوان با در نظر گرفتن جبران زیان چند ساله به رشد بیشتر سود سازی شرکت امیدوار بود.


عوامل تاثیر گذار و ریسک های موجود در تولید
طبق بررسی های مختلف، شرکت گردش نقدینگی بسیار ضعیفی دارد که ممکن است حتی در پرداخت حقوق کارکنان و هزینه های اداری هم در شرایط بحرانی به مشکل بخورد. نکته منفی گزارش فعالیت هیئت مدیره در رابطه با نیروی انسانی این است که کارکنان قراردادی و فصلی شرکت بسیار بیشتر از رسمی است و نشان دهنده عدم داشتن ظرفیت برای پرداخت قطعی حقوق و دستمزد است که به حتی میتواند بر بازدهی نیروی انسانی هم تاثیر بدی بگذارد. چالش های زیست محیطی، افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های تعمیر و نگهداری متناسب با نرخ ارز و تورم هم از ریسک و تهدید های بزرگ برای شرکت معدنی دماوند است.

قیمت بر روی حمایت داینامیکی بلند مدت ۶۶۹۰ تومان قرار دارد که تحت هیچ شرایطی نباید از دست برود؛ وگرنه ریزش بیشتر محتمل خواهد بود. اولین هدف و مقاومت سهم ۸۵۰۰ تومان میباشد که فقط در صورت عبور از این محدوده میتوان به صعود بیشتر قیمت امیدوار بود. شرکت معدنی دماوند در سال مالی ۱۴۰۱ مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان سود خالص داشت که نسبت به سال گذشته ۹۳ درصد کاهش یافته بود که میتوان آن را سقوط نامید! نکته این است که شرکت باید بتواند سقف سودسازی ۱۸ میلیاردی سال ۱۳۹۹ را شکست دهد تا بتوان با در نظر گرفتن جبران زیان چند ساله به رشد بیشتر سود سازی شرکت امیدوار بود.


عوامل تاثیرگذار و ریسک های موجود در فروش و صادرات
۱- وجود رکود در بازار فروش معادنی که مرتبط با صنعت ساختمان است مانند تراورتن که تاثیر مستقیم بر سودسازی شرکت دارد.
۲- تغییرات در سیاست های ارزی دولت و نوسان نرخ ارز که بهانه های بیش نیست و باید مانند سایر شرکت ها مدیریت شود.
۳- مشکلات زیست محیطی کارخانه سرب که موجب اخلال در امر تولید می شود که با ارتقای دستگاه ها و محیط کار تا حدودی حل میشود.


تحلیل تکنیکال
قیمت بر روی حمایت داینامیکی بلند مدت ۶۶۹۰ تومان قرار دارد که تحت هیچ شرایطی نباید از دست برود؛ وگرنه ریزش بیشتر محتمل خواهد بود. اولین هدف و مقاومت سهم ۸۵۰۰ تومان میباشد که فقط در صورت عبور از این محدوده میتوان به صعود بیشتر قیمت امیدوار بود. هدف بزرگ قیمت در بلند مدت میتواند ۱۲۵۰۰ تومان باشد و کف معتبر آنرا نیز میتوان ۴۵۰۰ تومان در نظر گرفت. قیمت سهم از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ تا به امروز بازدهی منفی داشته و با ریزش ۴۷ درصدی مواجه شده است که ممکن است جذب سرمایه مجدد در آینده را مشکل ساز کند؛ زیرا اعتماد ها از بین میرود.


سخن پایانی
صنایع معدنی به عنوان یکی از عوامل اصلی در تأمین منابع مالی دولت و ارزش افزوده برای اقتصاد کشور ایران اهمیت دارند که علاوه بر اشتغال زایی و توسعه مناطق روستایی، صنایع معدنی ایران را توسعه داده و وابستگی به درآمد های نفتی کشور را کاهش میدهد. با توجه به پتانسیل بالای معادن ایران، افزایش تولید و فرآوری مواد معدنی می‌تواند منجر به ایجاد فرصت ‌های جدیدی در بخش صنعتی و صادراتی گردد. تمام مشکلات شرکت ها اعم از کاهش سودسازی به عدم مدیریت صحیح بر میگردد که باید با استفاده از منابع انسانی، مالی و طبیعی تهدید ها را به فرصت تبدیل کرد و به سهامداران چشم به انتظار سود کافی را رساند.

کد خبر: ۲۷۵٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha