۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۲
«اشتغال روستایی» مانعی در برابر مهاجرت؛ خدمات منجر به ماندگاری روستائیان نشد
بازار گزارش می‌دهد؛

«اشتغال روستایی» مانعی در برابر مهاجرت؛ خدمات منجر به ماندگاری روستائیان نشد

مشهد- هنگامی‌که برخی از واژه‌ها مانند خشک‌سالی، بیکاری، ناپایداری آب، نبود زیرساخت‌های رفاهی و آموزشی و معیشت و درآمد را کنار هم می‌گذاریم خروجی آن واژه بزرگ‌تری به نام مهاجرت می‌شود که موجب شده تا روستاهای خراسان رضوی را موردتهاجم قرار دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: روستا سابقه تاریخی دارد، همواره محل تولید بوده و می‌تواند نیازهای ضروری و معیشت مردم را تأمین کند اما متأسفانه در سنوات گذشته در خراسان رضوی موج مهاجرت تا آنجا پیش رفته است که بنا بر اظهارات معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی سهم روستانشینی در این استان از ۷۵ درصد به شاخص ۲۵ درصد تنزل پیداکرده است و قریب به‌اتفاق روستائیان در شهرهای بزرگ سکنی گزیده‌اند.

توجه به مرکز و غفلت از روستاها
در همین راستا مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: عدم توجه به مسئله مهاجرت و شاخص‌های آن در طرح‌های آمایش سرزمین نه‌تنها عاملی در اشاعه پراکندگی نامناسب و نارسایی خدمات منطقه‌ای است بلکه موجب می‌شود نیازهای جمعیت ساکن آن مناطق را برآورده نسازد.

سیاست‌ها و مدیریت‌های نادرست باعث شده که بخش زیادی از سازمان‌ها،نهادها،امکانات و تجهیزات منطقه‌ای در این استان و بخصوص شهرستان مشهد جمع‌ شود

امیر پور بابیان اینکه استان خراسان رضوی به دلیل موقعیت استراتژیک و مهم‌ترین مرکز جمعیتی در شرق ایران تابه‌حال همواره به‌عنوان قطب مهاجرتی موردتوجه مهاجران از سایر شهرستان‌های استان کشور بوده  است، می‌افزاید: سیاست‌ها و مدیریت‌های نادرست باعث شده که بخش زیادی از سازمان‌ها،نهادها،امکانات و تجهیزات منطقه‌ای در این استان و بخصوص شهرستان مشهد جمع‌ شود و به همین خاطر مردم ترجیح می‌دهند،که استان خراسان رضوی به‌ویژه شهرستان مشهد را به‌عنوان هدف مهاجرت خود انتخاب کننند.

وی ابراز می‌کند: علیرغم وجود اراضی کشاورزی وسیع و منابع سرشار طبیعی، نیرو کار ارزان و فراوان، ساعات آفتابی زیاد و تنوع آب و هوایی و وجود ذخایر ژنتیکی ارزشمند گیاهی در این بخش اثرات قابل‌توجهی بر تضعیف اقتصاد روستایی و به‌تبع آن مهاجرت‌های روستا شهری داشته است.

اشتغال روستایی رمز ماندگاری
مدرس دانشگاه می‌گوید: درواقع توجه مضاعف به مناطق مرکزی خراسان رضوی نسبت به مناطق مرزی به‌عنوان کانون اصلی فعالیت‌های اقتصادی اجتماعی، میزان جابجایی‌های جمعیت به سمت مناطق مرکزی را به‌طور چشمگیری افزایش داده است.

واقعیت این است که تاکنون کمتر به حوزه اشتغال روستایی پرداخته‌شده به‌طوری‌که عدم توجه به سرمایه‌گذاری در این حوزه به‌ویژه کشاورزی موجب افزایش مهاجرت روستائیان شده است

امیر پور با اشاره به تلاش مسئولان در طی دهه‌های گذشته به خدماتی مانند آب‌رسانی، برق‌رسانی و گازرسانی به روستاها بیان می‌کند: به ارائه خدماتی ازاین‌دست در روستاها توجه شده اما واقعیت این است که تاکنون کمتر به حوزه اشتغال روستایی پرداخته‌شده به‌طوری‌که عدم توجه به سرمایه‌گذاری در این حوزه به‌ویژه کشاورزی موجب افزایش مهاجرت روستائیان شده است.

وی اظهار می‌کند: برای جلوگیری از مهاجرت و خالی شدن روستاها ،سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ضرورت کلان استان است.

تأمین آب ازجمله ضرورت‌های اصلی برای حفظ اشتغال در بخش روستایی
مدرس دانشگاه تأمین آب را ازجمله ضرورت‌های اصلی برای حفظ اشتغال در بخش روستایی و کشاورزی به‌عنوان پایه امنیت غذایی استان و کشورمی داند و می‌افزاید: بخش کشاورزی در خراسان رضوی بیش از ۴۰ درصد صادرات خراسان رضوی را در اختیار دارد و لذا نباید این موضوع را نادیده گرفت.

وی تأکید می‌کند: ازآنجاکه محور فعالیت عمده شهرستان‌های استان کشاورزی است ضرورت ایجاب می‌کند به این بخش توجه ویژه‌ای شود و در راستای ایجاد صنایع تبدیلی در مناطق روستایی اقدام کرد.

توانمندسازی روستائیان
در این راستا معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه خراسان رضوی ظرفیت و رتبه‌های قابل‌توجهی به‌ویژه در تولید پروتئین دامی دارد به خبرنگار بازار می گوید: کاهش سهم روستانشینی در استان از ۷۵ درصد به ۲۵ درصد مسئولان را بر آن داشت تا کسب‌وکارهایی را برای روستاها  و روش‌های جدیدی را برای توانمندسازی روستائیان پیش بگیرند که خوشبختانه این اهداف در قالب پیاده‌سازی الگوی مثلث اقتصادی در استان به ثمر رسیده است.

علی رسولیان با بیان اینکه به همین منظور با الگو قرار دادن فرمایش مقام معظم رهبری در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تمرکز استان از دو سال گذشته روی روستاها بوده است، اذعان می کند: در همین راستا با استفاده از قابلیت ۲۱۷ معین‌ اقتصاد مقاومتی  و با مشارکت دادن مردم به مطالعه کسب‌وکارها و شناسایی پروژه‌هایی که می‌توان اجرا کرد، کار را در استان شروع کردیم.

وی بابیان اینکه در حال حاضر بر اساس آخرین آمار در سال گذشته نرخ بیکاری در روستای این استان به یک و سه‌دهم و به کمترین نرخ در بین روستاهای کشور رسیده است، افزود: لذا می‌توان ادعا کرد خالص اشتغال روستاها افزایش‌یافته است.

مثلث اقتصادی
طرح مثلث اقتصادی در زمره طرح هایی است که توسط علیرضا رزم حسینی زمان تصدی استانداری کرمان در «قلعه گنج» استان کرمان اجرا شد و لذا مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.

وی با الگوگیری از تجربه موفق قلعه گنج «طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی»  را به عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی اعلام و در همین راستا با تقسیم استان به ۱۲ منطقه بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی اجرای آن را پیگیری کرده است.

کاهش سهم روستانشینی در استان خراسان رضوی مسئولان را بر آن داشت تا روش‌های جدیدی را برای توانمندسازی روستائیان در پیش بگیرند که خوشبختانه این اهداف در قالب پیاده‌سازی الگوی مثلث اقتصادی در استان به ثمر رسیده است

گفتنی است از زمستان سال ۱۳۹۷ الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی که مدلی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی- مشارکتی در سایه ارکان حکومت با فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی برای عبور از شرایط تحریم برنامه ریزی شده است در خراسان رضوی در حال پیگیری است.

این الگو با هدف مدیریت سپرده‌ها و منابع داخلی، هدایت نقدینگی به سمت تولید، خلق ثروت، توانمندسازی جامعه روستایی و شهری، افزایش سرانه‌های درآمدی مردم، کاهش رفتارها و برخوردهای سلیقه‌ای، ارتقای فرهنگ کار و کارآفرینی، مشارکت بخش خصوصی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها و در یک جمله احیای مسئولیت‌های اجتماعی در دستور کار همه مسئولان اقتصادی استان قرار دارد.

ایجاد اشتغال پایدار
سال گذشته ۱۱۷ هزار و ۸۱۶ نفر شغل پایدار در خراسان رضوی ایجادشده است که می‌بایست بخش اعظمی از آن را مدیون مجاهدت‌های معین‌های اقتصادی در اجرای طرح الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در خراسان رضوی بود.

این جمله‌ای است که استاندار خراسان رضوی با اشاره به کارنامه مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی بیان می‌کند و می‌گوید: در سال گذشته ۱۱۷ هزار و ۸۱۶ نفر شغل پایدار ایجادشده است و در این راستا ۱۳.۷ درصد سهم اشتغال کشور مربوط به خراسان رضوی است.

علیرضا رزم‌حسینی با اشاره به توانمندی‌ معین‌های اقتصاد مقاومتی در چهارچوب الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی و استقبال آن‌ها از مشارکت در این طرح، خاطرنشان می‌کند: در مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی همه ارکان نقش داشتند و تا به امروز ۲۲۳ معین اقتصاد مقاومتی در استان به‌صورت داوطلبانه مسئولیت توسعه و توانمندسازی را برعهده‌گرفته‌اند.

کد خبر: ۲۷٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha