۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
دلایل استقبال از گروه مستغلات در شرایط اصلاحی شاخص
بازار گزارش می دهد؛

دلایل استقبال از گروه مستغلات در شرایط اصلاحی شاخص

ادامه تورم در اقتصاد و تصمیم گیری دولت برای تقویت مسکن در کشور منجر شده استقبال از گروه مستغلات در شرایط اصلاحی شاخص اتفاق بیفتد و این موضوع احتمال ادامه روند صعودی نمادهای گروه را بیشتر می کند.

بازار؛ گروه بورس: در چند وقت اخیر بسیاری از سرمایه گذاران برای تحلیل بازار سهام به جای شاخص کل بورس روی شاخص گروه ها تمرکز کرده اند و این مسأله منجر به ورود پول هوشمند به برخی گروه ها هم شده بود. هرچند در هفته اخیر کمی شرایط این گروه هم تغییر کرده است. در واقع اصلاح گروه ساختمانی با توجه به رشدی که بر خلاف کلیت بازار داشتن و رسیدن به منطقه اشباع خرید قابل پیش‌بینی بود.

با توجه به اینکه کلیت سهام گروه املاک و مستغلات به محدوده های مقاومتی مهمی رسیده بودند و در مثبت های بالا فروشنده ها دست برتر داشتند اصلاح برای سهام این گروه واجب بود و بازیگران به موقع عمل کردند و شاخص این گروه وارد اصلاح قیمتی شد، اما با در نظر گرفتن تورم بازار مسکن احتمالا به زودی این گروه به روند صعودی برمی گردد

چندی پیش با لیدر شدن گروه انبوه سازی، نوسانگیر ها و پول های کوتاه مدتی خارج از بازار به دلیل شرایط رکودی حاکم بر بازار ها وارد سهام این گروه شدند و حالا با توجه به اینکه کلیت سهام گروه به محدوده های مقاومتی مهمی رسیده بودند و در مثبت های بالا فروشنده ها دست برتر داشتند اصلاح برای سهام این گروه واجب بود و بازیگران به موقع عمل کردند و شاخص این گروه وارد اصلاح قیمتی شد.

به نظر پولی که در دو هفته اخیر از گروه انبوه سازی خارج شد نوسانگیر ها بودند و همچنان حقیقی های درشت و بازیگران در گروه انبوه سازی ها فعال هستند و قصد خارج شدن ندارند.

در این مرحله اکثر سهام این گروه نیاز به تخلیه فروشندگان، کف سازی، ساختن محدوده های حمایتی دارند و سپس ادامه روند صعودی رخ خواهد داد.

با توجه به سیاست های کلان برای تقویت ساخت مسکن در کشور، تا سال ۱۴۰۴ این گروه مستعد رشد است، اما این به معنای رشد همه نمادها نیست، بلکه نمادهای ارزنده رشد بالاتری را تجربه خواهند کرد.

شباهت گروه املاک و مستغلات و پتروشیمی

در حال حاضر می توان اینگونه استدلال کرد که ساختمانی ها در دولت سیزدهم حکم گروه پتروشیمی‌ در دولت دوازدهم دارند. در آن مقطع زمانی با وجود اینکه کلید بورس منفی و درگیر اصلاح زمانی بود رشد بالایی را تجربه کرد و بسیاری از نمادها سقف سال ۹۹ را هم شکستند و بعد از آن با وجود اینکه شاخص کل بورس دوباره وارد اصلاح شد آنها محدوده حمایتی سقف سال ۹۹ را حفظ کردند. بنابراین احتمالا همه نمادهای گروه املاک و مستغلات هم در میان مدت از سقف های سال ۹۹ عبور خواهند کرد.

علیرضا سادات معتقد است که شرکت های گروه املاک و مستغلات به دلیل پروژه ها و زمین هایی که در اختیار داشته اند به سود بسیار بالایی رسیده اند، به همین دلیل روند صعودی این گروه همچنان ادامه خواهد داشت و اصلاح موقتی در مسیر رشد یک اتفاق طبیعی است

علیرضا سادات کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در سال های اخیر یکی از بازارهایی که بیشترین رشد را داشته مسکن بوده است، گفت: به همین دلیل شرکت های گروه املاک و مستغلات به دلیل پروژه ها و زمین های که در اختیار داشته اند به سود بسیار بالایی رسیده اند، به همین دلیل روند صعودی این گروه همچنان ادامه خواهد داشت و اصلاح موقتی در مسیر رشد یک اتفاق طبیعی است. در واقع استراتژی حقوقی ها این است که بعد از کمی رشد نوسان گیرهای را پیاده کنند و سرمایه گذاران تازه نفسی وارد سهام کنند تا سهام رشد کند.

او با تاکید بر اینکه بسیاری از شرکت های گروه ساختمانی در مقطع کنونی قابلیت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی پیدا کرده اند، اظهار کرد:
تاثیر کلیت بازار بر گروه املاک و مستغلات را وقتی بررسی می کنیم حکایت از این دارد که برخی تصمیمات مانند رشد نرخ خوراک و عوارض مواد معدنی و... می تواند در تغییر قیمت مصالح ساختمانی اثرگذار خواهد بود.

از نظر تکنیکال هم شاخص کل بورس پس از شکست ۲۱۵۰، کلیت بازار با یک فشار فروش نسبی (مخصوصا گروه پالایشگاهی) مواجه کرده‌است. البته در دو هفته ای که گذشت بازارساز بیشتر سعی در تخلیه فشار فروش سهام شاخص ساز و کنترل هیجان داشته است و به همین علت شاهد بازار کم رمق و فرسایشی بودیم و این مسئله روی گروه املاک و مستغلات هم تاثیر گذاشته است.

بازار به محدوده برگشتی خود نزدیک شده است

با توجه به پارامتر های موجود درصورتیکه مصوبه ها و تنش به پیکره نیمه جان بازار سرمایه نخورد می‌توانیم محدوده کنونی را کف شاخص کل در نظر بگیریم. همچنین اکثریت بازار به محدوده برگشتی خود نزدیک شده و در هفته جاری مخصوصا سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد تحرکات مثبت در لیدر های بازار خواهیم بودیم. بنابراین گروه مستغلات هم می تواند همراه با جو مثبت بازار سهام به روند صعودی خود برگردد.

ممکن است بازار در این مرحله مقداری باعث ناامیدی سهامداران شود اما با توجه به اینکه کلیت مارکت املاک و مستغلات در محدوده ارزنده ای قرار دارد نه تنها فروش پرریسک است حتی می توان منفی سهامی که در محدوده حمایتی قرار دارند به صورت پله ای مثبت و سودآور باشد

در صورتی که در هفته کنونی هم شاهد تحرکات مثبت در سهام شاخص ساز باشیم می‌توانیم به برگشت بازار و آغاز روند صعودی در اواخر سال خوشبین باشیم. اما باید توجه داشت که در این مرحله اولویت اول با چارت نمادهاست و شاخص کل در اولویت بعدی قرار دارد.

ممکن است بازار در این مرحله مقداری باعث ناامیدی سهامداران شود اما با توجه به اینکه کلیت مارکت املاک و مستغلات در محدوده ارزنده ای قرار دارد نه تنها فروش پرریسک است حتی می توان منفی سهامی که در محدوده حمایتی قرار دارند به صورت پله ای مثبت و سودآور باشد. همانطور که در شرایطی فعلی پول های هوشمند و بازیگران حقیقی ترجیح داده اند در سهام کوچک و هم‌وزنی فعال باشند و حتی با وجود اصلاح زمانی و قیمتی شاخص کل می شد از بازار سودهای قابل قبولی گرفت. بنابراین با در نظر گرفتن ادامه تورم در اقتصاد و تصمیم گیری دولت برای تقویت مسکن در کشور منجر شده استقبال از گروه مستغلات در شرایط اصلاحی شاخص اتفاق بیفتد و این موضوع احتمال ادامه روند صعودی نمادهای گروه را بیشتر می کند.

کد خبر: ۲۷۵٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha