۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱
زیر ساخت های عملیات بازار باز کدامند ؟
چگونه اثرگذاری عملیات بازار باز در اقتصاد را کارآمد کنیم؟

زیر ساخت های عملیات بازار باز کدامند ؟

اجرای عملیات بازا باز در کشورهای صنعتی سابقه طولانی دارد ولی کشورهای در حال توسعه به تازگی به این ابزار سیاستی روی آورده اند. اما برای اینکه این سیاست بتواند کارایی داشته باشد چه باید کرد؟

بازار-مونا مشهدی رجبی: عملیات بازار باز یکی از ابزارهای اصلی کنترل پول در کشورهای صنعتی دنیا است و اخیرا شماری از کشورهای درحال توسعه هم به استفاده از این ابزار روی آورده­اند. البته در عمل تنها کشور درحال توسعه­ای که این سیاست را اجرا کرد، کشور هند است وبر طبق گزارش­های موجود در مراحل اولیه اجرای طرح نتوانست منفعت­های پیش­بینی شده در عرصه اقتصادی را کسب کند.اکونومیک تایمزهند در این زمینه نوشت:برای اینکه از این سیاست بیشترین منفعت حاصل شود باید زیرساختهای قانونی اصلاح شود. باید فضا برای فعالیت بانک مرکزی در عرصه اقتصادی باز باشد. اگر سازمانها و ارگان­های اقتصادی دیگر وحتی بانکهای تجاری از طرق مختلف در حجم نقدینگی در بازار اثر داشته باشند دیگر سیاست بانک مرکزی در کنترل نقدینگی و اثرگذاری روی شاخص­های مدنظر بانک مرکزی از جمله تورم، نرخ ارز و حتی رشد اقتصادی بی­اثر خواهد بود.

عملیات بازارباز به بانکهای مرکزی قدرت انعطاف پذیری زیادی در کنترل فضای پولی کشور می­دهد و یک سیستم اثرگذاری غیر مستقیم روی پایه پولی است که کارایی بیشتری نسبت به سیستم­های اثرگذاری مستقیم دارد.

در شرایط فعلی که شمار بیشتری از کشورهای دنیا در صدد استفاده از این سیاست پولی هستند این سوال مهم ایجاد شده که برای ایجاد تغییر بزرگ در سیاستهای پولی کشور و جایگزین کردن سیاستهای پولی فعلی در کشورهای در حال توسعه با سیاستهای بازار باز،چه زیرساختهایی باید در اقتصاد و نظام بانکی کشور ایجاد شود؟

اولین تغییر باید در پنجره تنزیل بانک مرکزی ایجاد شود. پنجره تنزیل یک ابزار پولی  است که به موجب آن بانک­ها می­توانند هر زمان بخواهند از بانک مرکزی استقراض کنند. قانونمند و محدود شدن شدن پنجره تنزیل یک مساله بسیار مهم است زیرا بدون وجود این محدودیتها،استفاده از سیاست عملیات بازار باز برای کنترل نقدینگی در بازار بی ­اثر خواهد بود. بانک مرکزی موظف است از طرق وضع جریمه برای بانک هایی که از پنجره تنزیل استفاده می­ کنند یا ایجاد محدودیتهای دیگر از قبیل تعیین سقف برای استفاده از پنجره تنزیل، جذابیت استفاده از اعتبارات بانک­مرکزی را از بین ببرند.در برخی از کشورها از جمله آلمان "ساختارنرخ دوگانه" استفاده می­شود که شامل یک نرخ تنزیل و یک نرخ جریمه است. در این شرایط انگیزه استفاده بیش از حد بانکها از این ابزار پولی کمتر می­شود البته این سیاست نباید به طور ناگهانی و سریع اجرا شود بلکه باید اجرای آن قدم به قدم و در کنار رصد کامل و دقیق فضای پولی کشور و بازار باشد. در غیر این صورت عملکرد بانکها را مختل می­کند و حتی زمینه را برای ورشکستگی بانکها فراهم می­کند.

علاوه بر پنجره تنزیل، وضع قانونی مبنی برتعیین  سهم ذخایر قانونی بانکها در بانک مرکزی نسبت به کل سرمایه آنها هم مساله­ای بسیار مهم است. این ذخیره قانونی نباید در طول زمان ثابت باشد و بانک مرکزی می­تواند درخواست کند در شرایط خاصی ذخایر قانونی بانکها افزایش یابد. حتی بانک مرکزی می­تواند بر مبنای شرایط مالی یک بانک، بانک مرکزی مبلغ ذخیره قانونی آن بانک را نسبت به بانکهای دیگر افزایش دهد.البته در سال­های دور این دیدگاه وجود داشت که وجود ذخیره قانونی در بانک مرکزی چندان اهمیتی ندارد و به همین دلیل برخی از کشورها طرح حذف ذخایر قانونی را اجرا کردند. از جمله این کشورهای بریتانیا و مکزیک بود که همیشه از این طرح خود به عنوان یک موفقیت درعرصه بانکی نام می­بردند ولی بعد از بحران اقتصادی سال 1994 میلادی در مکزیک  این سوال ایجاد شد که اگر ذخایر قانونی دربانک مرکزی وجود داشت، امکان کنترل بحران و کنترل بهترعملکرد نظام­بانکی وجود نداشت؟

بررسیها نشان داد وجود ذخایر قانونی و تفاوت میزان ذخیره قانونی هر بانک نسبت به بانک دیگر بر مبنای نظر بانک مرکزی در شرایطی که بانکها با بحران روبرو می­شوند و باید نقدینگی خود را به سرعت تعدیل کنند، مزایای زیادی دارد. حتی در امریکا که بازار پولی بسیار توسعه ­یافته­ای دارد هم ضرورت وجود ذخایر قانونی در بانک ­مرکزی وجود دارد و امری کلیدی و مهم است. فدرال ­رزو آمریکا در گزارشهای خود به این نکته تاکید دارد میزان ذخایر قانونی بانک ­ها اهمیت زیادی در تصمیم­گیری آنها در مورد زمان-بندی و بزرگی عملیات بازار باز دارد.

کد خبر: ۲٬۷۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha