۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
جزئیات تازه از موافقت‌نامه راهبردی ایران و روسیه
سفیر ایران در مسکو بیان کرد

جزئیات تازه از موافقت‌نامه راهبردی ایران و روسیه

سفیر ایران در مسکو درباره جزئیات موافقت‌نامه راهبردی ایران و روسیه گفت: این موافقت‌نامه، توافقنامه جامعی است که همکاری‌های دو کشور در همه حوزه‌ها در آن نوشته شده، و سرّی یا خصوصی نیست.

به گزارش بازار، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اعلام کرد: موافقت‌نامه همکاری راهبردی دو کشور از نظر تهران و مسکو مورد تأیید است و ما منتظر هستیم که وزیران امور خارجه دو کشور در یک دیدار مشترک، این موافقت‌نامه را پاراف (پی‌نوشت) کنند تا روال قانونی آن در دولت‌ها و مجالس طرفین طی شود.

جلالی افزود: پس از پی‌نوشت وزیران امور خارجه ایران و روسیه، این موافقت‌نامه به دولت‌ها ارسال می‌شود و پس از تصویب آن در دولت‌ها، ‌ به شکل لایحه به پارلمان‌های دو کشور ارائه خواهد شد.

وی اظهار داشت: نباید برخی تصور نکنند که این توافقنامه، ‌ سرّی و خصوصی است؛ بلکه کاملا امر روشنی است.
سفیر ایران در مسکو یادآور شد:‌ لایحه‌ای که در مجلس مطرح می‌شود، همه از آن مطلع می‌شوند، نمایندگان موافق و مخالف در کلیات و جزئیات آن صحبت می‌کنند و از این رو، امر کاملا روشنی است.

خبرنگار ایرنا در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به برگزاری هفدهمین کمیسیون دائمی همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در نهم اسفندماه ۱۴۰۲ در تهران از این دیپلمات کشورمان پرسید که آیا موضوع موافقت‌نامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور هم در این نشست بررسی خواهد شد؟

جلالی در پاسخ گفت: دو رئیس کمیسیون مشترک (جواد اوجی وزیر نفت ایران و الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه) در این نشست بر این موضوع تأکید می کنند که زودتر نهایی شود.

سفیر ایران در مسکو گفت:‌ امیدوار هستم که این توافقنامه جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور بتواند سال ۱۴۰۳ در پارلمان‌ها تصویب شود و ما عملا با این توافقنامه جدید، ‌ روابط را به سمت و سوی جدید سوق دهیم.

جلالی در پاسخ به پرسشی درباره جزئیات این توافقنامه گفت: این موافقت‌نامه، توافقنامه جامعی است که همکاری‌های دو کشور در همه حوزه‌ها در آن نوشته شده است، طبعا این توافقنامه امر سرّی یا خصوصی نیست.

وی ادامه داد: تا اسم توافقنامه ایران و روسیه می آید برخی که مخالف توسعه روابط دو کشور هستند، مسائلی را مطرح می‌کنند؛ حال آن که روابط ایران و روسیه با عزتمندی و توازن استمرار دارد.

سفیر ایران در روسیه در ادامه تصویب قانونی با هدف رصد روابط ایران و روسیه در سال ۲۰۱۶ میلادی را بیانگر تلاش و حساسیت برخی کشورها و افراد برای جلوگیری از توسعه مناسبات تهران – مسکو دانست.

جلالی خاطرنشان کرد:‌ این موافقت‌نامه حوزه‌های گسترده‌ای را شامل می‌شود و موضوع احترام متقابل و احترام به تمامیت ارضی دو کشور هم در آن نوشته شده است.

کد خبر: ۲۷۵٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha