۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
تقویت نقش شهرداری‌ها در نوسازی و انجام پروژه‌های عمرانی بافت‌های فرسوده شهری
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد

تقویت نقش شهرداری‌ها در نوسازی و انجام پروژه‌های عمرانی بافت‌های فرسوده شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کمک به شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی برای احداث بیش از هزار و ۸۱۵ پروژه و بهسازی و آسفالت بیش از ۳۹۰۰ کیلومتر مسیر معابر خاکی در محلات هدف بازآفرینی شهری ضروری است.

به گزارش بازار، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در برنامه تلویزیونی بالاتر با موضوع «واگذاری اختیارات دولت به شهرداری‌ها، آری یا خیر» حضور داشت و با جمالی‌نژاد معاون امور عمرانی و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور در این زمینه به بحث و تبادل‌نظر پرداخت.

آیینی در ابتدای این گفت‌وگو با تاکید بر اهمیت نقش شوراهای شهر و روستا، فعالیت آن‌ها را مصداق به تحقق پیوستن آرمان‌های انقلاب اسلامی دانست و گفت: یکی از جاهایی که می‌تواند نشان دهد؛ آرمان انقلاب به تحقق پیوسته همین موضوع شوراها و شهرداری‌ها است. شخص حضرت امام رحمت الله علیه بر این موضوع که انتخاب به خود مردم برگردد، تاکید بسیار داشتند و حتی قبل از قانون اساسی هم ایشان به نوعی فرمانی در مورد تقویت شوراها از استان، شهر، شهرستان تا روستا داشتند و مردم را به دخالت در سرنوشت خود دعوت کرده بودند. اساسا یک موضوعی که در انقلاب اسلامی مورد تاکید واقع شده است، رفع تبعیض و توزیع عادلانه امکانات با حضور نمایندگان مردم و شوراها است، اما در عمل اجرای قانون شوراها تا سال ۱۳۸۲ به تعویق افتاد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پاسخ به سوال در خصوص واگذاری اختیارات دستگاه‌های اجرایی به شهرداری‌ها گفت: انجام این مهم بستر قانونی خاص خودش را می‌طلبد که در قانون اساسی به این موضوعات طور دیگری نگاه شده است اما باید دید چقدر خود شهرداری‌ها تلاش کرده‌اند که به این مدیریت هماهنگ برسیم. در واقع خود شهرداری‌ها باید وارد این کار شوند و این فضا را فراهم کنند که این تعامل صورت گیرد.

شهرداری‌ها برای نوسازی بافت‌های فرسوده وارد عمل شوند
آیینی در ادامه با اشاره به وجود دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای فرسوده در کشور، گفت: شهرداری‌ها باید برای نوسازی این بافت‌ها وارد عمل شوند، در واقع جهت تسریع در اجرای برنامه بازآفرینی شهری، نیاز داریم از توان شهرداری‌ها و شوراهای شهر بیش از گذشته استفاده کنیم. همچنین نظارت ویژه بر اجرای این برنامه‌ها توسط شهرداری اثر مثبتی بر روند اجرا خواهد گذاشت.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که این شرکت در دولت سیزدهم، مردمی‌سازی و استفاده از توان و ظرفیت مردم را رویکرد اصلی خود قرار داده است، عنوان کرد: هدف این است مردم پای کار بیایند و شهرداری‌ها به عنوان متولی، هدایت‌گر و تسهیل کننده امور در کنار دولت باشند.

دبیرستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار افزود: اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی برای تسریع در روند نوسازی بافت‌های فرسوده تهیه شده است که یکی از بندهای این برنامه تخفیف حداقل ۵۰ درصدی شهرداری‌ها در صدور پروانه‌های ساختمانی به عنوان یک تکلیف قانونی و تسریع در صدور پروانه‌های نوسازی است که تاکنون به رغم پیگیری‌های متعدد بیش از نیمی از شهرداری‌های دارای بافت فرسوده به این تکلیف قانونی عمل نکرده‌اند، اما با این وجود از ابتدای سال جاری تاکنون۲۳۰ هزار پروانه نوسازی در بافت‌های فرسوده صادر شده است. من هم اعتقادی به مداخله مستقیم دولت در امور ندارم، با این وجود دولت بیش از آن چه که شهرداری‌ها تخفیف داده‌اند، کمک کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که تا به امروز دولت و به خصوص شرکت بازآفرینی شهری ایران، کمک زیادی به شهرداری‌ها کرده است، گفت: تاکنون در احداث بیش از هزار و ۸۱۵ پروژه به شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی کمک کرده‌ایم از جمله در ساخت پارک، فرهنگسرا، سالن‌های شهری و بهسازی و آسفالت بیش از ۳۹۰۰ کیلومتر طول معابر خاکی محلات هدف بازآفرینی و هر نیازی که شهرداری‌ها اعلام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی درخواست می‌کنم در این کار بیش از گذشته وارد شوند. همچنین از اعضای شورای اسلامی شهرها به عنوان سفیران بازآفرینی و مطالبه‌گران حقوق مردم، می‌خواهم که نظارت ویژه‌ای بر شهرداری‌ها برای اجرای تکالیف قانونی شهرداری در حوزه بازآفرینی و نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده داشته باشند.

آیینی همچنین از شهرداری‌ها و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها خواست تا از ظرفیت بند ب تبصره ۱۱ قانون بودجه امسال برای رفع محرومیت در سکونتگاه‌های غیررسمی استفاده کنند و مانع اجرای منویات قانون‌گذار نشوند.

تقویت نقش شهرداری‌ها و شوراهای‌شهر در پروژه‌های عمرانی بافت‌های فرسوده شهری
همچنین در این برنامه جمالی‌نژاد معاون عمرانی وزیر کشور گفت: طبق قانون باید بخش عمده‌ای از کارها برای پیش‌ بردن سریع برنامه‌های عمرانی، فرهنگی، اقتصادی در قالب شوراهای شهر به مردم واگذار شود. در برنامه هفتم و همچنین سایر برنامه‌های قبلی به حضور شهرداری و شورای شهر در پروژه‌های عمرانی تاکید زیادی شده است.

کد خبر: ۲۷۵٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha