۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
وضعیت فروش نفت و درآمدهای ارزی قابل مقایسه با گذشته نیست
نماینده مردم تهران در گفتگو با بازار:

وضعیت فروش نفت و درآمدهای ارزی قابل مقایسه با گذشته نیست

هم زمان با گزارش منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا مبنی بر رکورد شکنی تولید نفت، آقا تهرانی نماینده مردم تهران هم گفته که وضعیت فروش نفت و درآمدهای ارزی قابل مقایسه با گذشته نیست.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «تولید نفت ایران به بالاترین مقدار بعد از خروج آمریکا از برجام رسیده است.» این را اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود مطرح کرده است. بر اساس این گزارش در ژانویه سال جاری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی تولید کرده است. اما در حالی تولید نفت خام ایران در نخستین ماه سال جاری میلادی در حالی به ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه ای رسیده که ایران در ژانویه سال قبل ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می کرد. به عبارت دیگر طی یک سال تولید نفت ایران ۶۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

آقا تهرانی: ایران توانسته با روش های متنوع تحریم های نفتی را دور بزند و سهم بیشتری از بازار نفت را از آن خود کند. همین مساله باعث شده که وضعیت فروش و درآمدهای نفتی قابل مقایسه با گذشته نباشد

در این میان نمایندگان مجلس و مسئولین هم به بهبود وضعیت نفت هم اذعان دارند. مرتضی آقا تهرانی در گفتگو با بازار می گوید که وضعیت فروش نفت و درآمدهای ارزی نفت قابل مقایسه با گذشته نیس و می توانیم به هر جایی که دلمان می خواهد نفت صادر کنیم.

او با بیان اینکه همانند گذشته بدهکار نیستیم و صندوق هایمان دیگر خالی نیست، می گوید که ایران توانسته با روش های متنوع تحریم های نفتی را دور بزند و سهم بیشتری از بازار نفت را از آن خود کند.

روند روبه رشد قیمت ها در بازار جهانی

این روزها قیمت ها در بازار نفت هم اوضاع تقریبا خوبی دارد. به گزارش رویترز، بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز با ۳۵ سنت معادل ۰.۴۲ درصد کاهش به ۸۳ دلار و ۳۲ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۳۷ سنت معادل ۰.۴۷ درصد کاهش، ۷۸ دلار و ۲۴ سنت معامله می‌شود.

از آن طرف تقاضا برای نفت روند روبه رشدی دارد. آنگونه که آمارها نشان می دهد تقاضای جهانی برای نفت در دسامبر نسبت به نوامبر، بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که هشتمین رکورد ماهانه در سال ۲۰۲۳ بوده است. گفته می شود که چین و پس از آن ژاپن و هند، محرکان اصلی رشد تقاضا برای نفت بر مبنای ماه به ماه بودند و کاهش تقاضا در آمریکا، ایتالیا و آلمان را به طور کامل جبران کردند.

در این میان اویل پرایس هم در گزارش اعلام کرد که کاهش ذخایر و تقاضای قوی، می‌تواند از قیمت نفت در سه ماهه جاری حمایت بیشتری کند، به خصوص اگر گروه اوپک پلاس تصمیم بگیرد تمام یا بخشی از کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه در روز را که برای سه ماهه اول امسال به اجرا گذاشته است، معکوس کند.

از طرفی تحلیلگران جی‌پی مورگان در یادداشتی اعلام کردند شاخص‌ تقاضای جی‌پی مورگان نشان می‌دهد که تقاضای نفت در ماه منتهی به ۲۱ فوریه ۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. ️ تحلیلگران گفتند: «این در مقایسه با افزایش ۱.۶ میلیون بشکه ای در روز مشاهده شده در هفته گذشته است که احتمالاً از افزایش تقاضای سفر در چین و اروپا سود می برد.

سال سخت ابراهیم رییسی

در این میان بسیاری سال ۱۴۰۳ سال آزمون دولت ابراهیم رئیسی است. چرا که در دو سال‌ونیم گذشته نه از خبری از تحریم های سخت و طاقت فرسای دوران ریاست جمهوری ترامپ خبری بوده و نه از قیمت های منفی نفت در بازار جهانی. حالا باید منتظر مانده و دید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه خواهد شد. آیا همچنان شرایط برای فروش نفت ایران مساعد باقی می ماند یا اینکه قرار است فصل دیگری در برابری تولید طلای سیاه ایران گشوده شود.

کد خبر: ۲۷۴٬۹۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha