۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
«مجری ساختمان» داد سازندگان را درآورد | هزینه تراشی بی مورد یا اجرای قانون ؟
گزارش بازار؛

«مجری ساختمان» داد سازندگان را درآورد | هزینه تراشی بی مورد یا اجرای قانون ؟

سمنان- سازندگان ساختمان در استان سمنان نسبت به تعیین مهندس مجری ساختمان اعتراض دارند و آن را هزینه تراشی و در نهایت یکی از عوامل گرانی مسکن در این استان می دانند.

بازار، گروه استان ها: در هفته جاری جمعی از انبوه سازان و سازندگان ساختمان در سمنان مقابل فرمانداری گردهم آمدند تا اعتراض خود را نسبت به قانون جدید که در آن اعلام کرده هر سازنده باید یک مهندس مجری ساختمان را هم به کار بگیرد، اعلام کنند. این گروه عقیده دارند که تعیین مهندس مجری در صورتی که یک مهندس ناظر در ساختمان ها وجود دارد، هزینه تراشی بی مورد است.

سازندگان عقیده دارند که هر روز یک موضوع به آنها تحمیل می شود و در قائله آخر، موضوع تحمیل یک مهندس مجری، سبب می شود تا هزینه های ساخت ساختمان گران شود و در نهایت خانه گران تر هم به دست مردم برسد. مردمی که همین حالا هم در گیر و دار مشکلات قرار دارند.

تحمیل هزینه جدید

کسانی که فعال در صنعت ساخت ساختمان هستند اعلام می دارند که چرا وقتی ناظر سازه و معماری بر سر پروژه ها وجود دارد و هزینه ای هم بابت آن پرداخت می شود، مجدداً دیگر مجری ساختمان چه موضوعی است؟ و این تحمیل چرا به ساختمان ساز ها شده و باید هزینه های آن را بپردازند در صورتی که یکبار هزینه ناظر را داده اند.

یک سازنده: انتظار ما از مسئولان این است که هزینه های ساخت خانه را کاهش دهند

یکی از این فعالان ساختمان در استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، بیان کرد: مهندس معماری برای هر ساختمان متری ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان پول می گیرد و برای ساختمانی که یک هزار و ۵۰۰ متر زیربنا داشته باشد یک میلیارد تومان هزینه را شامل خواهد شد لذا اگر سازنده بخواهد آن را بپردازد قطعاً باید روی قیمت ساختمانش بکشد تا از مصرف کننده آن را اخذ کند پس در واقع این خود، گرانی ساختمان را سبب می شود که از تصمیم مسئولان منتج شده است.

وی که نام خود را ذکر نکرد، می افزاید: کسانی که انبوه سازی و ساختمان سازی می کنند سال ها در این کار استخوان خرد کرده و با تجربه شده اند حالا باید یک مهندس که تازه از دانشگاه خارج شده به این افراد مجری گری ساختمان را بیاموزد و لذا در این بین مسئله تعارض هم ایجاد می شود زیرا انبوه سازان عقیده دارند که این مهندسان باید زیر دست آنها کار کرده تا تجربه بیاموزند.

«مجری ساختمان» داد سازندگان را درآورد | هزینه تراشی بی مورد یا اجرای قانون ؟

گرانتر شدن خانه ها

محسن محمدی دیگر سازنده در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: عمده مهندسانی که برای ناظران در نظر گرفته می شود جوان و بی تجربه هستند و یک ساختمان را هم نساخته اند و تنها درس آن را در دانشگاه خوانده اند لذا این موضوع به شدت منتج به تعارض در امور ساختمان سازی خواهد شد و ضرر آن را مردم خواهند کرد.

محمدی عقیده دارد: هر گونه تحمیل هزینه به ساختمان سازی، سبب گران تر شدن خانه ها برای مردم می شود و هیچ فایده ای هم برای مردم ندارد و لذا اصرار نظام مهندسی ساختمان بر تحمیل مجری و یک هزینه اضافه نه تنها درست نیست بلکه ضربه زننده است.

رئیس نظام مهندسی ساختمان سمنان: مهندسان مجری بعد از اینکه درس شان تمام می شود، سه سال کارآموزی می کنند

وی با بیان اینکه انتظار ما از مسئولان این است که هزینه های ساخت خانه را کاهش دهند تا بتوانیم ما هم خانه را ارزان تر در اختیار مردم قرار دهیم نه اینکه هر روز یک هزینه تراشی جدید برای مان درست شود که نتیجه ای جز گرانی خانه ندارد.

قانون است! کاری نمی توانیم کنیم

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان سمنان اما در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: در ماده چهار قانون نظام مهندسی از سال ۷۴ مصوب مجلس شورای اسلامی اعلام شده ورود افراد غیرصلاحیت دار در امر ساختمان سازی ممنوعیت دارد و متاسفانه ظرف ۲۸ سال شاهد هستیم که هر کسی با هر شغل و سمتی وارد امر ساختمان سازی شده است و ما شغل دائمی به عنوان ساختمان سازی دارای مجزهای لازم نداریم.

مهدی حکیمی با بیان اینکه گروهی در این نزدیک به سه دهه به عنوان بساز و بفروش به مقوله ساختمان ورود کرده و قصد دارند که ساختمان که یک ثروت و سرمایه ملی است را به نفع خود تمام کنند، تاکید کرد: این افراد نه به لحاظ مدرک تحصیلی و میزان تجربه و کار عملی و ... گواهی و مدرکی ندارند که اگر داشته باشند، راهکارهای قانونی محیا است و می توانند شکایت کنند

وی با اشاره به ادعای تازه کار بودن مهندسان و بی تجرگی آنها، تاکید کرد: مهندسان مجری بعد از اینکه درس شان تمام می شود، سه سال کارآموزی می کنند و بعد از سه سال وارد آزمون های سازمان سنجش می شود که بسیار سخت و مشکل است و بسیار مهندسانی هستند که سال ها پشت آزمون ها می مانند و قبول نمی شوند.

«مجری ساختمان» داد سازندگان را درآورد | هزینه تراشی بی مورد یا اجرای قانون ؟

مهندسان کار درست هستند

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان سمنان با بیان اینکه مهندسانی که در این آزمون ها قبول شوند، پایه سوم را دریافت و بعد از چهار سال پایه دو و بعد از پنح سال پایه یک را دریافت خواهند کرد، گفت: ساختمان ها نیز رتبه بندی شده است و هر ساختمان بر اساس صلاحیت مهندس مجری، به دست یک مهندس سپرده می شود

حکیمی با بیان اینکه امکان ندارد ساختمانی با تعداد طبقات بالا و متراژ زیاد به دست مهندسی سپرده شود که تجربه اندکی دارد، افزود: نظام مهندسی استان سمنان در خصوص مشخص کردن مهندسان مجری چیزی را تصویب نکرده بلکه این قانونی است که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده و آئین نامه های هیات وزیران باید اجرایی شود از سوی دیگر شیوه نامه ها و ابلاغیه های وزارت راه و شهرسازی تمام این مسائل را مشخص کرده است.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان سمنان: برای پنج مهندس طراح و پنج مهندس ناظر قیمت در راستای ساخت ساختمان پنج الی شش طبقه متری ۳۰۰ هزار تومان است نه ۶۰۰ هزار تومان

وی با بیان اینکه ما مسائل مرتبط با مجری و ... را تعیین نکرده و متولی این امر نیز راه و شهرسازی است، بیان کرد: از نظام مهندسی خواسته شده که در امر ساختمان سازی باید مجری ساختمان معرفی شود و ما نیز در این زمینه ورود می کنیم از سوی دیگر قیمت هایی که برای مهندسان تعیین کرده اند نیز ساز و کار خودش را دارد.

نصف بهای اصلی دریافت می شود

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان سمنان بیان کرد: برای پنج مهندس طراح و پنج مهندس ناظر قیمت مثلا برای ساختمان پنج الی شش طبقه متری ۳۰۰ هزار تومان است این مبلغ به نسبت ساخت و ساز که متری ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان است چیزی نیست از سوی دیگر مهندسان ناظر ما همین حالا هم نصف قیمت در حال کار هستند زیرا قیمت ساخت و ساز از سوی وزارت راه و شهرسازی به ما متری شش میلیون تومان اعلام شده است در صورتی که ما می دانیم که نرخ ساخت و ساز متری ۱۰ الی ۱۲ میلیوون تومان است در نتیجه شرایط را هم درک کرده ایم و مهندسان ما نصف قیمت کار می کنند.

حکیمی با بیان اینکه ۹۸ درصد ساختمان اجناسی مانند کاشی، سرامیک، و چوب و آهن و سیمان و ... است و لذا برخی سازندگان در آن هزینه ها دست شان به جایی بند نیست و نمی توانند کاری را صورت دهند در نتیجه دیوار کوتاه مهندسان را پیدا کرده و به این موضوع می پردازند، تاکید کرد: این موضوع قدری از انصاف دور است که توسط برخی سازندگان مطرح می شود.

نظام مهندسی ساختمان عقیده دارد که حضور مهندسان مجری در ساخت و ساز لازم است اما انبوه سازان و سازندگان ساختمان می گویند که وقتی ساختمان مهندس ناظر دارد و بر کار ساختمان نظارت می کند، مجدداً چه نیازی است که یک مهندس مجری هم به کار افزوده شود و تنها از سازندگان پول دریافت کند. در نهایت باید دید که این کش و مکش ها چه نتیجه ای در بر خواهد داشت آیا دولت در قبال بخش نامه مهندسان مجری کوتاه خواهد آمد؟

کد خبر: ۲۷۴٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فقط خدا IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
      1 0
      هزینه ساخت را مصالح گران قیمت بالا میبرند نه مهندس مجری که جلوی خطرات ناشی از مصالح بی کیفیت رو میگیرن
    • حمید IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      1 0
      در یک ساختمان که هزینه ساخت آن متری پانزده میلیون در میاد ، هزینه مجری هم متری پنجاه هزار تومان چه تاثیری میتونه تو کل هزینه ساخت بزاره . مجری فقط جلوگیری میکنه از کم کاری های بساز بفروش ها
    • خوی IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      0 0
      شهرداری ها تأمین اجتماعی ونطام مهندسی در سفره مسکن سازی شریک شده‌اند همه ساله تعرفه های خود را افزایش می‌دهند مهم ترین عامل گرانی هستند