۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
دگرگونی کسب وکارهای محلی مازندران با اقتصاد دیجیتالی
بازار گزارش می دهد؛

دگرگونی کسب وکارهای محلی مازندران با اقتصاد دیجیتالی

ساری- مازندران با بهره برداری از طرح فیبر نوری کسب و کار و منازل، گام جدیدی را برای تحقق اقتصاد دیجیتالی برداشت که شالوده های مشاغل سنتی و محلی را درهم می شکند.

بازار؛ گروه استان ها: اجرای زیرساخت های مورد نیاز برای حرکت مازندران به سوی استان هوشمند و بهره برداری از نسل نو ارتباطی، آینده کسب و کار و مشاغل را به سمت دیجیتالی سوق داده است.

توسعه و نوسازی همه لایه های شبکه های ارتباطی و فناوری، مازندران را از استان دیال آپی به سمت فیبرنوری و کسب وکارهای تازه و دیجیتالی پیش می رود و آینده کسب وکار و اقتصاد استان را دگرگون خواهد کرد.

با بهره برداری از فیبر نوری منازل و کسب وکار در سه شهر مازندران، این استان در راه جدید اقتصادی گام نهاده است که ابزارهای نوین و هوشمند لازمه آن محسوب می شود و این درحالی که اقتصاد دیجیتال محرک اصلی رشد اقتصادی و نوآوری است و فرصت‌ های جدیدی را برای مشاغل و مصرف‌کنندگان ایجاد می‌ کند.

از سوی دیگر همان طور که اقتصاد دیجیتال به رشد خود ادامه می‌دهد و بر اقتصاد جهانی تاثیر می گذارد، اقتصاد محلی و کسب وکارهای دیروزی باید خود را با این شیوه و مدل جدید ارتباطی هماهنگ و همراستا کند.

در حال حاضر پوشش ارتباطی و اینترنتی در روستاهای مازندران ۹۸ درصد و بیش از میانگین کشوری است و شرکت های ارتباطات و اپراتورهای مختلف برای تکمیل شبکه ها و نقش آفرینی مازندران در اقتصاد دیجیتال دست به کارشدند و به تقویت زیرساخت های ارتباطی خود در استان مازندران مشغول هستند.

شرکت ارتباطات ایرانسل از جمله پنج اپراتور فعال در مازندران به شمار می رود که در شهرهایی نظیر بابل به توسعه خدمات مشغول است تا نقش مازندران را در کریدور ارتباطی و اقتصاد دیجتالی تکمیل می کند.

دگرگونی کسب وکارهای محلی مازندران با اقتصاد دیجیتالی

وضعیت و کیفیت پوشش شبکه ارتباطی در مازندران مطلوب است

عباسی آرند مدیرعامل شرکت ایرانسل با اظهار این که شبکه مازندران از نظر کیفیت و پوشش در بین بقیه استان جزو چهار تا پنج استان برتر اول است و وضعت خوبی دارد، افزود: این شرکت اقدام به ایجاد فیبرنوری در شهرهایی نظیر بابل و قائمشهر کرده است و به زودی این زیرساخت در فریدونکنار وجویبار تکمیل می شود.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اشاره به مشوق هایی برای مشترکان گفت: ارائه مودم رایگان و بسته های ویژه سه ماهه با یک سوم قیمت از جمله طرح ها است.

در حال حاضر در وضعیت موجود ارتباطی سرعت آپلود، دانلود در شبکه های اینترنت و سیار در کشور و مازندران محدود و بین ۵ تا ۳۰ مگابیت بر ثانیه است که با توسعه فیبر نوری که از لازمه های اقتصاد دیجیتال محسوب می شود، این سرعت بین ۳۰ تا ۲۰۰ برابر افزایش می یابد

در حال حاضر در وضعیت موجود ارتباطی سرعت آپلود، دانلود در شبکه های اینترنت و سیار در کشور و مازندران محدود و بین ۵ تا ۳۰ مگابیت بر ثانیه است که با توسعه فیبر نوری که از لازمه های اقتصاد دیجیتال محسوب می شود، این سرعت بین ۳۰ تا ۲۰۰ برابر افزایش می یابد.

توسعه فیبرنوری در شهرهای غربی مازندران

شرکت آسیاتک نیز در راستای پروژه فیبر نوری منازل و کسب وکارها در استان مازندران به اجرای طرح در نقاطی از استان می پردازد و به گفته مدیرعامل این شرکت، این شرکت در ۱۳ شهر استان مازندران مشغول خدمات است و اکنون در شهرهای چالوس، نشتارود، عباس آباد، کیاکلا و نکا مشغول ارائه سرویس هستیم و در چهار شهر نیز مشغول عملیات عمرانی فیبر نوری هستیم.

محمدعلی یوسفی زاده با عنوان این که در فاز اول ۸۶ هزار خانوار در استان مازندران تحت پوشش فیبر نوری این شرکت قرار دارد، میزان تحقق برنامه ها را ۷۵ درصد اعلام کرد و افزود: تا پایان اجرای طرح ۱۱۴ هزار خانوار استان تحت پوشش آسیاتک قرار می گیرند.

وی شمار مشترکان را در حال حاضر در پنج شهر استان دو هزار و ۳۸۷ نفر بیان کرد و گفت: برای پوشش کامل پروژه ۵۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

طی دو سال گذشته و با فعالیت دولت سیزدهم اقدامات خوبی در استان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته است و ۹۸ درصد مناطق استان مازندران از اینترنت پرسرعت برخوردار شدند.

زینب بی شیخ الاسلامی استاد دانشگاه در چالوس با بیان این که تجارت و معادلات آن نیازمند این است تا در بستری به نام تبلیغات و دیجیتال شناسانده شود. حال وجود اقتصاد دولتی به دلیل نداشتن رقیب بیشتر بر پایه بزرگ نمایی خدمت رسانی صورت می گیرد اما در نگاهی دیگر و بخش اقتصاد بازار تاثیر تبلیغات بر فروش کالاها و محصولات اعم از فیزیکی و غیر فیزیکی به کیفیت آن بستگی داشته و در یک فراز و نشیب رقابت قرار دارند.

دگرگونی کسب وکارهای محلی مازندران با اقتصاد دیجیتالی

بنی شیخ الاسلامی: با وجود تکنولوژی های فروش و تغییرات ذائقه ای مردم و وجود پلتفرم های مجازی و گذار از رسانه های سنتی تبلیغات را دچار یک دگردیسی با حجم بالایی از متقاضی کرده است

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با وجود تکنولوژی های فروش و تغییرات ذائقه ای مردم و وجود پلتفرم های مجازی و گذار از رسانه های سنتی تبلیغات را دچار یک دگردیسی با حجم بالایی از متقاضی کرده است، ادامه داد: اجتماع و مردم خود به عنوان یک مصرف کننده(خریدار) و در بخشی دیگر به عنوان فروشنده نقش آفرینی می کنند و در آن واحد می توانند در اقتصاد نقش معامله گری خود را تغییر دهند، حال با این حجم وسیعی از تجارت در بنگاه های کوچک و بزرگ که می بایست توان رقابتی خود را حفظ کنند تبلیغات و اقتصاد نهفته در آن مانند موجی عظیم بر گستره اقتصاد سنتی چیره می گردد.

بنی شیخ الاسلامی تصریح کرد: عدم کنترل شاخص های اقتصادی این صنعت که ممکن بنگاه های کوچک اقتصادی را از دور خارج کند و بسترهایی مانند فضای مجازی و خرید اینترنتی بی پروا جولان می دهند. نکته حائز اهمیت عدم کنترل چنین پلتفرم هایی است که صنعت تبلیغات (مجازی) در آن برای جلب مخاطب و فروش بیشتر دست به آن می زند.

این استاد دانشگاه افزود: کنار زده شدن بنگاه ها و کسب و کارهایی که توانایی رقابت در اقتصاد غول پیکر تبلیغات را ندارند مانند زخمی بر بدنه اشتغال بوده و نبود استانداردها و شاخص هایی کنترلی و عدم تعیین چارچوب معاملاتی در این فضا توانسته توده های اقتصادی ایجاد کند و توسعه آن به صورت همگن و متناسب نباشد.

ایجاد پارامترهای معاملاتی برای کانون های تبلغیاتی، وجود سامانه های تبلیغاتی در بستر فضای مجازی و تعیین عرف پولی برای کسب و کارها به میزان فروش و تولید آنان.با ایجاد چنین ساز و کارهایی می توان تا حدودی اقتصاد در سایه دیجیتال به سمت روشنایی سوق داد.

کد خبر: ۲۷۴٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha