۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
تکرار بازی آمریکا درباره رفح؛ تظاهر به خشم از نتانیاهو و تبانی برای نسل‌کشی

تکرار بازی آمریکا درباره رفح؛ تظاهر به خشم از نتانیاهو و تبانی برای نسل‌کشی

دولت آمریکا از آغاز جنگ غزه تا به امروز که ۱۳۵ روز از آغاز می‌گذرد، ضمن ابراز خشم و نارضایتی از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، وی را فردی سرکش و غیرقابل مهار نشان می‌دهد.

به گزارش بازار، پیامی که طی یک هفته اخیر بارها از سوی آمریکایی‌ها مخابره می‌شود، این است که «نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو نمی‌خواهد به رئیس‌جمهور جو بایدن گوش دهد و بر حمله به آخرین شهر در جنوب غزه یعنی رفح اصرار دارد».روزنامه القدس العربی، امروز (یکشنبه، ۱۸ فوریه)، با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت که «این همان روایتی است که طی پنج ماه از آغاز جنگ غزه در حال تکرار است». افشاگری‌ها و اظهارات منتسب به مقامات برجسته‌ای که «به دلیل اینکه مجاز به گفت‌وگو در مورد موضوعات حساس نیستند» می‌خواهند نامشان فاش نشود، واقعیت موجود را روشن‌تر می‌کند. آنها می‌گویند که دولت جو بایدن تنها می‌خواهد منازعات را در سال انتخابات مدیریت کند سالی که این رئیس‌جمهور به دلیل مواضعش در قبال غزه و کهولت سن، اشتباهات و لغزش‌هایش که جمهوری‌خواهان علیه او استفاده می‌کنند و او را مورد تمسخر قرار می‌دهند، با بیزاری رأی‌دهندگان مواجه شده است.

بایدن در حالی در خصوص حمله به رفح برای نتانیاهو خط و نشان کشید که پیشتر نیز خواستار طرحی قابل اجرا برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان فلسطینی شده بود اما وقتی نظامیان اسرائیلی همین چند روز پیش به بیمارستان ناصر در خان‌یونس که مملو از بیمار و آواره فلسطینی بود حمله کردند، سکوت کرد و رسانه‌ها با این موضوع به گونه‌ای رفتار کردند که گویی این بیمارستان یک هدف نظامی بوده. ابراهیم درویش نویسنده روزنامه القدس العربی تصریح کرد که بایدن خود را از نتانیاهو ناراضی نشان می‌دهد اما در حالی که طی هفته‌های اخیر مقامات آمریکایی درباره شیوه‌های اعمال فشار بر نخست‌وزیر اسرائیل در جریان جنگ غزه سخن می‌گویند، وی سکوت کرده و تمایلی برای استفاده از قدرتمندترین ابزار خود در این مسیر که «فروش تسلیحات به اسرائیل» است نشان نمی‌دهد. وی تنها به ابراز نارضایتی خود از وضعیت موجود بسنده می‌کند و عملیات اسرائیل را فراتر از حد مجاز توصیف می‌کد، امری که هیچ تاثیری بر نتانیاهو ندارد. روزنامه فایننشال تایمز نیز در این خصوص نوشت که رئیس‌جمهور آمریکا حتی در حد کشورهای استرالیا، کانادا و نیوزلند که طی بیانیه‌ای مشترک، عملیات علیه رفح را «فاجعه‌بار» خواندند و درباره آن هشدار دادند، وارد عمل نشده است.

با این حال رسانه‌های آمریکایی و غربی همچنان بر روی اختلاف میان بایدن و نتانیاهو مانور می‌دهند. روزنامه وال استریت دو روز پیش درباره مکالمه اخیر این دو مقام که نوزدهمین بار طی جنگ غزه بود، نوشت که رابطه بایدن و نتانیاهو با نزدیک شدن به زمان حمله ارتش اسرائیل به رفح، به «نقطه جوش» رسیده است. این روزنامه از اذعان دولت آمریکا به از دست دادن نفوذش بر نزدیک‌ترین متحد منطقه‌ایش خبر داد و نوشت که با این وجود بایدن در جریان این تماس ۴۵ دقیقه‌ای به نتانیاهو گوشزد کرد که نباید بدون طرحی قابل توجیه که ضامن امنیت غیرنظامیان در رفح باشد، به این منطقه حمله کند. منطقه‌ای که میزبان بیش از نیمی از جمعیت نوار غزه (حدود ۴. ۱ میلیون نفر) است.

اما ظاهراً نتانیاهو این توصیه را جدی نگرفت؛ زیرا در پی ناکامی نشست قاهره با حضور میانجیگران آمریکایی، قطری و مصری، او از اعزام هیأت اسرائیلی به مصر برای ادامه مذاکرات امتناع ورزید.

در چنین فضایی روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارشی منتشر کرد که نمایشی بودن اختلافات بایدن و نتانیاهو را بیش از پیش نمایان ساخت. این روزنامه نوشت که دولت بایدن برای ارسال محموله جدیدی به ارزش ده‌ها میلیون دلار از تسلیحات به اسرائیل آماده می‌شود. محموله‌ای احتمالا شامل حدود هزار بمب و فیوز و کیت‌های هدایت مهمات حمله مستقیم است که دقت بمباران را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

از همین روست که تحلیلگران می‌گویند بایدن و نتانیاهو در مورد نسل کشی مردم غزه اختلاف نظر ندارند و اگر اختلاف سلیقه‌ای بین آنها وجود دارد در سطحی نیست که بخواهد دوستی این دو متحد را از بین ببرد. بایدن خواستار نجات اسرای اسرائیلی و سپس ادامه نسل کشی است و نتانیاهو اسرا را مانعی برای ادامه این نسل کشی نمی‌داند. امری که مجله نیشن با انتشار یادداشتی در تاریخ (۱۳/ ۲۰۲۴/۲) بر آن صحه گذاشت. روزنامه «فایننشال تایمز» نیز در یادداشتی به همین تاریخ نوشت که آمریکا به بازی «استفاده از ادبیاتی دوگانه» ادامه می‌دهد و در جنگ شریک تل‌آویو است. زیرا واشنگتن تنها طرفی است که می‌تواند جلوی تداوم این جنگ را بگیرد اما تا به امروز تمایلی عملی در این خصوص از خود نشان نداده است.

کد خبر: ۲۷۴٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha