۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
بهبود نسبی وضعیت دریاچه ارومیه| زمان مناسب بازکردن دریچه سدها فرا رسیده

بهبود نسبی وضعیت دریاچه ارومیه| زمان مناسب بازکردن دریچه سدها فرا رسیده

با توجه به سرریزشدن برخی رودهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به‌نظر می‌رسد که زمان مناسبی برای بازکردن دریچه سدها و رهاسازی آب فرا رسیده است.

به گزارش بازار، خوشبختانه بارش‌های چند هفته اخیر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه باعث شد بارش‌های رخ‌داده از ابتدای سال آبی تا انتهای بهمن ماه از مقدار بارش متوسط سالیانه در همین ماه فراتر رفته است به‌طوری که شاید رخداد یک سال مرطوب برای این حوضه آبریز نیز دور از انتظار نباشد.

با توجه به رواناب‌ها و سیلاب‌های حادث‌شده در هفته جاری در جنوب دریاچه ارومیه، انتظار آن می‌رفت که اقدامات مؤثری از طرف وزارت محترم نیرو برای رهاسازی آب از سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام می‌شد که متأسفانه نه‌تنها اقدامی انجام نشد بلکه بعضی از سدهای این حوضه هم مانند سد چراغ‌ویس سقز پر شده و سرریز نیز کرده‌اند.

لازم به یادآوری است که در ۲۶ اقدامی که سال ۱۳۹۳ برای احیای دریاچه ارومیه به تصویب هیئت وزیران رسید باید در فصل غیرکشاورزی، باید دریچه سدها برای رهاسازی حقابه دریاچه ارومیه باز و جهت جلوگیری از انحراف آب به‌داخل انهار، دریچه انهار مسدود می‌شد، حال پرسش اینجاست؛ آیا چنین اقداماتی برای احیای دریاچه انجام شده است یا خیر؟

از طرف دیگر درحالی که شوربختانه در آستانه ورود به ماه اسفند هستیم و زمان بسیار محدودی برای رساندن حقابه دریاچه ارومیه به پیکره اصلی این دریاچه در فصل غیرکشت باقی مانده است، گزارشات حاکی از آن است که نه‌تنها دریچه منشعب از رودخانه‌های اصلی زرینه‌رود و سیمینه‌رود مسدود نشده بلکه رهاسازی آب از سدها هم تا این تاریخ در هاله‌ای از ابهام است.

با توجه به بارش‌های خوب فصلی در حوضه‌های آبریز رودخانه‌های زرینه‌رود، مهابادچای، سیلوه و گدارچای، وزارت محترم نیرو و ستاد احیای دریاچه ارومیه باید تلاش کنند با یک برنامه مشخص هرچه سریع‌تر رهاسازی حقابه محیط زیستی دریاچه ارومیه را انجام دهند و همزمان نیز سردهانه همه انهار برای جلوگیری از تصرف رواناب‌ها را مسدود کنند تا ان‌شاءالله در سال جاری حجم مناسبی از آب وارد دریاچه ارومیه شود.

کد خبر: ۲۷۳٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha