۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
استراتژی معامله گران پشت سیاست بانک های مرکزی
بازار گزارش می دهد؛

استراتژی معامله گران پشت سیاست بانک های مرکزی

در حالی موسسات مالی بر ادامه رشد قیمت انس طلا صحه گذاشته اند اما کارشناسان اقتصادی معتقدند این مسأله منوط به چشم انداز رکودی اقتصاد جهانی و همچنین به سیاست بانک های مرکزی کشورهای بزرگ وابسته است.

بازار؛ گروه بورس: وضعیت معاملات بازار حکایت از این دارد که سرنوشت بورس به بازارهای موازی گره خورده است، بسیاری از منابع تحلیلی و کارشناسان پیش بینی قیمت طلا برای سال ۲۰۲۴ را بر اساس مدل ها، روش ها و مفروضات مختلف ارائه و روند آن را صعودی ترسیم کرده اند.

با وجود اینکه میانگین عملکرد در سال ۲۰۲۴ مثبت بوده، بسیاری از بانک های سرمایه گذاری به ادامه روند صعودی نرخ طلا برای سال ۲۰۲۴ و ۵ سال آینده اعتقاد دارند. بنابراین، بانک‌های مرکزی به تقویت ذخایر طلای خود ادامه می‌دهند و جذابیت پایدار این فلز گرانبها را برجسته می‌کنند

ارزیابی سیاست های کلان دولت ها حکایت از این دارد که از ابزارهای خود برای مدیریت نقدینگی استفاده می کنند. از این رو با وجود اینکه میانگین عملکرد در سال ۲۰۲۴ مثبت بوده، بسیاری از بانک های سرمایه گذاری به ادامه روند صعودی نرخ طلا برای سال ۲۰۲۴ و ۵ سال آینده اعتقاد دارند. بنابراین، بانک‌های مرکزی به تقویت ذخایر طلای خود ادامه می‌دهند و جذابیت پایدار این فلز گرانبها را برجسته می‌کنند. پیش‌بینی قیمت طلا از سوی برخی از معتبرترین و تأثیرگذارترین منابع و کارشناسان جهانی حکایت از این دارد فعلا این بازار کم ریسک است.

بانک جهانی میانگین قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ را ۱۹۵۰ دلار در هر اونس پیش بینی و صندوق بین المللی پول (IMF) میانگین قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۲۴ را ۱۷۷۵ دلار پیش بینی کرده است. همچنین گلدمن ساکس میانگین قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ را ۲۱۳۳ دلار در هر اونس تعیین کرده و جی پی مورگان خبر داده که قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ به ۲۱۷۵ دلار در هر اونس می رسد و ای بی ان امرو میانگین قیمت طلا را ۲۰۰۰ دلار در هر اونس در سال ۲۰۲۴ ترسیم کرده است.

به گفته محمود مرادی عبور شاخص انس از این محدوده به معنای آغاز یک روند صعودی تا سطح ۲۳۰۰ دلار است و با توجه به اینکه تقاضا برای طلا در بازار همچنان زیاد است به نظر می رسد در یک محدوده امن قرار گرفته است

محمود مرادی کارشناس بازار مالی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت انس جهانی طلا در یک محدوده مقاومتی قرار دارد، گفت: عبور شاخص انس از این محدوده به معنای آغاز یک روند صعودی تا سطح ۲۳۰۰ دلار است و با توجه به اینکه تقاضا برای طلا در بازار همچنان زیاد است به نظر می رسد در یک محدوده امن قرار گرفته است.
او با تاکید بر اینکه تنش های سیاسی و جنگ در سال های اخیر به افزایش تقاضا و کاهش ریسک خرید طلا افزوده است، افزود: با توجه به اینکه هنوز اقتصاد جهانی از مهلکه رکود خارج نشده است به همین دلیل تقاضا برای طلا همچنان بالاست و از آنجایی که روی نقدینگی موجود در بازار تاثیر می گذارد روی معاملات بورس هم اثر می گذارد و به دلیل اینکه سرمایه ها به این بازار وارد می شود نقدینگی برای خرید سهام هم کاهش پیدا می‌کند.

مرادی با اشاره به اینکه سرمایه همیشه به سمت بازارهای کم ریسک سوق پیدا می کند، اظهار کرد: به همین دلیل تقاضا برای خرید طلا در شرایط تنش رشد بیشتری دارد و همین جریان تقاضا منجر به برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا می شود و در نهایت مسیر رشد قیمت ها هم فراهم می شود.

وضعیت تقاضا برای همه بازارها یکسان نیست

در حال حاضر وضعیت تقاضا برای همه بازارها یکسان نیست، بازار مسکن به دلیل رشد بالای سال های گذشته و نیاز به سرمایه بسیار کلان تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفته و بیشتر از سایر بازارها به رکود گرایش پیدا کرده است، اما بازار طلا همچنان می تازده، زیرا هم به سرمایه کمتری نیاز دارد و هم از بازارهای دیگر همچون ارز و نفت و... سیگنال می گیرد. براساس این شرایط تقاضا همچنان برای آن صعودی بوده است.

عباداله محمدولی معتقد است که با توجه به اینکه در سال های اخیر تقاضا برای سرمایه گذاری در طلا افزایش داشته است قیمت انس جهانی هم میل به صعود داشته است، هرچند بسیاری از شرکت های بزرگ سرمایه گذاری متصل به دولت ها مانع از رشد قیمت طلا هم شده اند زیرا ادامه روند صعودی آن به معنای تورم بیشتر در اقتصاد جهانی است و تبعات آن به همه دولت ها و کشورها برمی گردد

عباداله محمدولی با اشاره به اینکه در حال حاضر تقاضا برای طلا از سوی بانک مرکزی زیاد است، گفت: با توجه به اینکه در سال های اخیر تقاضا برای سرمایه گذاری در طلا افزایش داشته است قیمت انس جهانی هم میل به صعود داشته است، هرچند بسیاری از شرکت های بزرگ سرمایه گذاری متصل به دولت ها مانع از رشد قیمت طلا هم شده اند زیرا ادامه روند صعودی آن به معنای تورم بیشتر در اقتصاد جهانی است و تبعات آن به همه دولت ها و کشورها برمی گردد.
او با تاکید بر اینکه قیمت طلا تا حدود زیادی تحت تاثیر نوسانات دلار نیز هست، افزود: در سال های اخیر قیمت دلار هم رشد بالایی داشته به همین دلیل روند صعودی قیمت طلا هم ادامه داشته است و تا زمانی که همچنان اقتصاد جهانی به ثبات نرسد و نااطمینانی در سرمایه گذاری وجود داشته باشد تقاضا برای طلا صعودی خواهد بود.
براساس این گزارش، می توان پیش بینی کرد که قیمت انس جهانی طلا همچنان صعودی خواهد بود اما این به معنای این نیست که نوسان رو به پایین نخواهد داشت. به عبارت دیگر در حال حاضر قیمت طلا در یک محدوده مقاومتی قرار دارد و احتمالا با آرام شدن تنش های سیاسی و بازگشت آرامش به اقتصاد جهانی کمی دیگر قیمت انس جهانی زیر ناحیه مقاومتی با روند اصلاح زمانی ادامه بدهد و بعد از آن شاهد یک افت و خیز قابل توجهی باشیم، بنابراین پیش بینی موسسه های مالی در راستای تحلیل میان مدت و بلندمدت بازار طلا بوده است. از طرف دیگر بیشترین ذخایر طلا هم اکنون در اختیار بانک های مرکزی قرار گرفته و به راحتی می توانند بازار آن را مدیریت کنند. بنابراین با وجود اینکه بسیاری از موسسات مالی بر ادامه رشد قیمت انس طلا صحه گذاشته اند اما کارشناسان اقتصادی معتقدند این مسأله منوط به چشم انداز رکودی اقتصاد جهانی و همچنین سیاست بانک های مرکزی کشورهای بزرگ وابسته است.

کد خبر: ۲۷۳٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha