۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷
تمهید لازم برای صادرات برق تجدیدپذیرها دیده شده است
مدیرعامل توانیر:

تمهید لازم برای صادرات برق تجدیدپذیرها دیده شده است

مدیرعامل توانیر با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی در زمینه تجدیدپذیرها وجود ندارد، گفت: تمهید و سازوکارهای لازم برای عملیاتی‌شدن مصوبه دولت برای صادرات برق تجدیدپذیر دیده شده است.

به گزارش بازار، مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به اینکه هم اکنون ارتباط الکتریکی ایران با همه کشورهایی که مرز خاکی دارد برقرار است، خاطرنشان‌کرد: زمینه‌های توسعه ارتباط برقی و صادرات برق تجدیدپذیرها فراهم شده است.

وی ادامه‌داد: اقدام‌های وزارت نیرو در ۲ سال گذشته برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر باهدف گذاری برای توسعه و ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در حوزه تجدیدپذیرها، افق‌های جدید و بلندی را به روی این صنعت گشوده است.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه در دستورالعمل‌های تدوین شده، تمهید و سازوکارهای لازم برای عملیاتی‌شدن مصوبه دولت برای صادرات برق تجدیدپذیر دیده شده است، ادامه‌داد: انتظار می‌رود با ابلاغ این دستورالعمل، سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور رشد قابل‌توجهی داشته باشد و به‌واسطه اختلاف قیمت بسیار بالایی که در کشورهای همسایه با قیمت داخلی وجود دارد، سرمایه‌گذاران بتوانند با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور، برق موردنیاز آن کشورها را تامین کنند و علاوه بر کمک به شبکه سراسری برق در ایام ناترازی، از سود قابل‌توجهی نیز برخوردار شوند.

برق ایران و روسیه از طریق جمهوری آذربایجان متصل می‌شود
رجبی مشهدی درباره اتصال شبکه‌های برق ایران و روسیه نیز گفت: به این منظور دو طرح تعریف شده که مهم‌ترین آن اتصال شبکه‌های برق ایران و روسیه از طریق جمهوری آذربایجان است.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده ارتباط تا سطح ۳۰۰ مگاوات نیازی به توسعه تاسیسات سه کشور ندارد، اما بالاتر از آن تاسیسات برحسب نیاز توسعه خواهد یافت.

مدیرعامل توانیر با اظهار امیدواری برای آغاز تبادل برقی در سطح ۳۰۰ مگاوات پس از برگزاری نشست سه‌جانبه میان وزرای سه کشور، گفت: برقراری ارتباط با شبکه روسیه به ترانزیت برق و ایجاد ارتباط با اروپا را امکان‌پذیر می‌کند.

رجبی مشهدی افزود: آغاز تبادل برق هم بر اساس که میان کشورها وجود دارد، پس از بررسی‌های تکمیلی و نهایی‌شدن مطالعات فنی به لحاظ تبادل پایدار و مستمر، امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه امکان افزایش تبادل با همه کشورها وجود دارد، گفت: هم اکنون نیز ایران محور ارتباطات الکتریکی منطقه است.

این مقام مسوول، عراق، افغانستان و پاکستان را به‌عنوان کشورهای هدف صادرات برق برشمرد و خاطرنشان‌کرد: ترانزیت برق نیز از طریق کشورهای ترکمنستان و ارمنستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه قابل‌انجام است و حتی فراتر از این در حال انجام مطالعات فنی و اقتصادی برای توسعه ارتباطات برقی با کشور قطر از طریق کابل زیردریایی هستیم.

مدیرعامل توانیر درعین‌حال به امضای قرارداد بهره‌برداری و ایجاد ارتباط الکتریکی میان دو شبکه ایران و ترکیه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه پروتکل‌های فنی نیز به تایید دو طرف رسیده است، ادامه‌داد: از نظر فنی امکان خوبی برای این ارتباط وجود دارد که به این منظور در حال رایزنی هستیم تا ترانزیت و تبادل برق با شبکه ترکیه را به‌گونه‌ای که در هنگام نیاز از آن کشور دریافت و به هنگام مازاد، برق را صادر کنیم، برقرار کنیم.

کد خبر: ۲۷۳٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha