۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
دولت با قدرت هوشمندسازی نظام مالیاتی را دنبال می‌کند
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور:

دولت با قدرت هوشمندسازی نظام مالیاتی را دنبال می‌کند

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: نظام مالیاتی ما در دهه های گذشته سنتی بوده درحالی که باید به سمت نظام مالیاتی مبتنی بر داده و سیستم هوشمند سوق پیدا کند، دولت امروز با قدرت این رویه را دنبال می‌کند.

به گزارش بازار، محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، در طرح حامیم کشوری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها که در اردوگاه سیدالشهداء آبعلی با موضوع برنامه دولت در حوزه مالیات (با توجه به وجود منابع طبیعی مثل نفت در کشور) برگزار شد، به چگونگی پرداخت مالیات اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی که مالیات دریافت می‌شود، نفت ندارند.

سبحانیان با بیان اینکه اقتصاد کشور باید با مالیات اداره شود، خاطرنشان کرد: جنس درآمد نفتی، یک درآمد ناپایدار است؛ بدین معنا که یک روز هست و روز دیگر نیست. وی نفت را یک منبع پایان پذیر خواند و افزود: فروش نفت برعهده سازمان امور مالیاتی نیست. شیر نفت ممکن است به جهت تحریم های بین‌المللی گاهی باز و گاهی بسته شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: ما با یک جریان درآمدی ناپایدار مواجه هستیم. عقل سلیم حکم نمی‌کند که هزینه های پایداری برای دولت ایجاد کرده و آن را به یک درآمد ناپایدار نفتی متصل کنیم.

سبحانیان با تاکید بر اینکه دولت در دهه های گذشته مبتنی بر درآمدهای ناپایدار نفتی، هزینه های پایدار ایجاد کرده است، تصریح کرد: دولت با خلق پول، سبب تورم در کشور شده که این امر محصول تکیه به نفت است.

وی افزود: از منظر مبانی نظری، ما نباید منابع بودجه دولت را به جریان درآمدی غیر پایدار مثل نفت گره بزنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور نفت را سرمایه و ثروت کشور قلمداد کرد و گفت: نفت برای نسل‌های آینده این مرز و بوم است. هزینه نفت نباید صرفا برای پرداخت حقوق کارکنان فعلی لحاظ شود بلکه برای نسل‌های آینده نیز به آن نیاز داریم.

سبحانیان با بیان اینکه باید درآمدهای حاصل از نفت را خرج توسعه و زیرساخت‌های کشور کنیم، ابراز کرد: باید از این منبع و ثروت خدادادی ظرفیت بزرگی در کشور ایجاد کنیم.

وی با طرح چرایی برقراری عدالت در سازوکار مالیاتی عنوان کرد: یکی از مصادیق بی عدالتی در نظام مالیاتی کشور این است که برخورد یکسان با فعالین اقتصادی و مودیان مالیاتی صورت نمی‌گیرد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با ابراز اینکه نظام مالیاتی باید هوشمند شود، افزود: نظام مالیاتی ما در دهه های گذشته سنتی بوده است درحالی که باید به سمت نظام مالیاتی مبتنی بر داده و سیستم هوشمند سوق پیدا کند. دولت امروز با قدرت این رویه را دنبال می‌کند.

سبحانیان ادامه داد: امروز کلان مسئله نظام مالیاتی در کشور، استقرار عدالت در نظام مالیاتی است. در بستر موجود و با سیستم سنتی، بی‌عدالتی اتفاق می‌افتد و ممکن است حق پایمال شود.

وی سازمان امور مالیاتی را مجری قانون خواند و خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی طبق قانون اساسی مکلف به اجرای قانون است و نمی تواند از افراد و موسساتی که معاف از مالیات هستند، مالیات دریافت کند.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه تمرکز نظام مالیاتی بر دانه درشت‌ها است، اظهار کرد: باید از ثروتمندان مالیات گرفته شود و بازتوزیع آن برای کمک به نیازمندان لحاظ شود. نباید از همه مردم مالیات گرفت بلکه باید از افرادی که تمکن مالی دارند مالیات دریافت شود.

سبحانیان با اشاره به اینکه ما باید فعالیت های مولد و دارای ارزش افزوده را با مکانیسم مالیات ترغیب کنیم، تشریح کرد: مالیات فقط ابزار درآمدزایی نیست بلکه باید در آن سیاست گذاری نیز صورت گیرد.

گفتنی است وی در پایان این مراسم به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

کد خبر: ۲۷۳٬۶۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha