۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۴
تعادل در بازار سکه و ارز با حراج شمش طلا| ایجاد بازارهای جدیدی که نقدینگی را از کف بازار جمع می کند
انس جهانی طلا به زیر ۲۰۰۰ دلار آمد

تعادل در بازار سکه و ارز با حراج شمش طلا| ایجاد بازارهای جدیدی که نقدینگی را از کف بازار جمع می کند

قیمت طلا، سکه و ارز در حالی روندی نزولی را می پیمایند که به گفته کارشناسان چنین کاهش قیمتی ناشی از اثربخشی مطلوب اجری سیاست های پولی چون انتشار اوراق گواهی سپرده و عرضه شمش طلا در بازار است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: طلا و ارز پس از رشد قیمت هیجانی در هفته های پیشین و رسیدن به رقم هایی بالا، مدتی است در مسیر سراشیبی قرار گرفته اند به طوری که سکه ۳۴ میلیونی هفته های گذشته اکنون با کاهش حباب قیمتی در کانال ۳۲ میلیون قرار گرفته و دلار بازار آزاد نیز که حدود ۶۰ هزار تومان بود هم اکنون با نوسان قیمت به ۵۴ هزارتومان رسیده است. کاهش قیمتی که بدنبال اجرای سیاست های اصولی بانک مرکزی رخ داده است چرا که این بانک در شرایطی که نرخ ارز و به دنبال آن سکه و طلا سیر صعودی را در پیش گرفته بودند، توانست با استفاده از ابزارهایی چون انتشار اوراق گواهی سپرده خاص با نرخ جذاب، مسیر سرمایه گذاران ارز و طلا را به این بازار جدید سودمند تغییر دهد.

تغییر جهت سرمایه گذاران از بازار ارز و طلا بسمت خرید اوراق گواهی سپرده خاص با نرخ سود ۳۰ درصدی و سررسید یکساله، خیلی سریع تاثیر مثبت خود را بر بازار ارز و طلا به جای گذاشت، آنطور که قیمت این کالاها پس از افزایش قیمت و رشد تقاضا بر مدار نزول قرار گرفتند و نرخ آنها همچنان به صورت خزنده در حال کاهش است.

استقبال مردم از ایجاد بازار جدید خرید گواهی سپرده خاص موجب شد تا بانک مرکزی نیز اعلام کند؛ عرضه و انتشار گواهی سپرده خاص در این بازار استمرار دارد و به زودی برای تأمین مالی پروژه‌های پیشران و مولد اقتصادی، مجوز صدور گواهی سپرده جدید به بانک‌های داده می شود

استقبال سرمایه گذاران از بازارهای جدید سرمایه گذاری

بازار جذاب، مطمئنن و بدون ریسکی که سرمایه گذاران ترجیح دادند سرمایه های خود را به چنین بازاری بیاورند و چه بسا برخی که سر رسید سپرده گذاری آنها در بانکها به اتمام رسیده بود، سپرده های خود را از سیستم بانکی خارج و به خرید اوراق گواهی سپرده اختصاص دادند، چرا که خرید این اوراق حدود ۸ درصد بیشتر از نرخ سود بانکی است، از طرفی سرمایه گذاران باید پولی که در قالب سپرده به بانک می سپارد تا بالاترین نرخ سود یعنی ۲۲ و نیم درصدی را دریافت کنند، سررسید آن ۳ سال می باشد ولی خرید اوراق گواهی سپرده نه تنها سود بالاتری از سود بانکی دارد بلکه سر رسید آن یکساله است.

استقبال مردم از ایجاد چنین بازار جدید سرمایه گذاری موجب شد تا بانک مرکزی نیز اعلام کند؛ عرضه گواهی سپرده خاص در این بازار استمرار دارد و به زودی برای تأمین مالی پروژه‌های پیشران و مولد با بازدهی بالا مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان مجوز صدور این گواهی به بانک‌های منتخب داده شده است که در آینده نزدیک منتشر می شود. اقدامی که بیانگر ادامه استفاده از ابزارهای مختلف سیاست پولی برای ساماندهی بازار ارز و هدایت نقدینگی به بخش تولید همچنین سرمایه‌گذاری برای طرح‌های دارای بازدهی بالا بوده که همواره مورد توجه قرار گرفته است.

اقدامات بانک مرکزی با اجرای سیاست هایی چون انتشار اوراق سپرده گواهی خاص و حراج شمش طلا نه تنها مانع از رشد قیمت هیجانی ارز شده است بلکه بازار طلا و ارز را متعادل کرده است، حراج شمش هایی که هر هفته ادامه دارد و از طرفی قرار است گواهی سپرده نیز به زودی منتشر شود

تعادل در بازار ارز و طلا با حراج شمش و انتشار اوراق گواهی سپرده

علاوه بر ایجاد بازار جدید سرمایه گذاری که البته مقطعی است بانک مرکزی با ورود به بازار طلا اقدام به حراج شمش در مرکز مبادله ایران کرده است، رویکردی که طبق گفته کارشناسان کمک می کند بازار تعادل خود را حفظ کند. حراج های که هر هفته ادامه دارد و قرار است، حراج بعدی شمش طلای استاندارد روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه جاری در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران برگزار ‌شود.

در این باره محمد کشتی آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران طی گفت وگویی با خبرگزاری «بازار» می گوید؛ اقدامات بانک مرکزی با اجرای سیاست هایی چون انتشار اوراق سپرده گواهی خاص و حراج شمش طلا نه تنها مانع از رشد قیمت هیجانی ارز شده است بلکه بازار طلا و ارز را متعادل کرده است.

وی با بیان اینکه طلا به مانند سایر کالاهای دیگر نیست که با افزایش عرضه چون حراج شمش نرخ آن کاهشی شود، افزود: تعیین قیمت طلا همانطور که مشخص است تابع قیمت انس جهانی و دلار در بازار است، در چنین شرایطی حراج شمش طلا تاثیر آنچنانی بر کاهش قیمت این کالا نمی گذارد اما با این شیوه می توان جلو قاچاق آن گرفته شود و از طرفی مانعی برای واردات و خروج طلا از کشور خواهد بود.

هدف از حراج شمش طلا افزایش ذخایر این کالا به عنوان پشتوانه بانک مرکزی است، از آنجایی که به تجار و صادرکنندگان اجازه داده شده است رفع تعهدات ارزی با واردات طلا انجام شود، بنابر ین چنین مسئله ای به دلیل عرضه شمش در مرکز مبادله ارز و طلای ایران معاملات را شفاف می شود

رفع تعهدات ارزی با واردات طلا

این کارشناس بازار طلا هدف از حراج شمش طلا را افزایش ذخایر این کالا به عنوان پشتوانه بانک مرکزی عنوان کرد و اظهارداشت: از آنجایی که به تجار و صادرکنندگان اجازه داده شده است رفع تعهدات ارزی با واردات طلا انجام شود، بنابر ین چنین مسئله ای به دلیل عرضه شمش در مرکز مبادله ارز و طلای ایران همچنین ثبت معامله در سامانه معاملات از شفافیت خاصی بر خوردار خواهد شد چرا که بر اساس قانون طلای وارد شده همانطور که گفته شد در راستای رفع تعهدات ارزی و در مرکز مبادله در اختیار متقاضیان قرارمی گیرد که این روند شفافیت معامله را در پی دارد.

وی در ادامه افزود: کاهش قیمت طلا و سکه طی هفته اخیر ناشی از کاهش نرخ ارز و افت نرخ انس جهانی بود، البته حراج شمش طلا نیز تاثیر خود را بر تعادل بازار به جای گذاشته است. به طور مثال قبل از حراج این کالا قیمت ارز بشدت در حال افزایش بود اما این حراج ها و در کنار آن جذب نقدینگی کف بازار با خرید اوراق گواهی سپرده موجب شد تا قیمت طلا و سکه نیز به تبع کاهش نرخ ارز کاهشی شود.
به گفته کشتی آرای چون بخشی از سرمایه سرمایه گذران به چنین بازاری می رود بنابراین سطح تقاضا نیز برای خرید ارز در بازار کاهش می یابد و این موضوع می تواند بر کاهش قیمت طلا و سکه نیز تاثیر گذار شود.

قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲میلیون و ۷۴۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۳۲میلیون و۴۵۰ هزار تومان است، همچنین قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۸۸ دلار شده است

افت نرخ انس جهانی به زیر ۲۰۰۰ دلار

بنا به این گزارش، روز گذشته در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲میلیون و ۷۴۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۳۲میلیون و۴۵۰ هزار تومان است. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۸ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده و هر مثقال طلا نیز در بازار داخلی ۱۱ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۸۸ دلار شده است. طبق گفته کارشناسان بازار طلا و ارز هم اکنون از سوی بانک مرکزی مدیریت می شود، مدیریتی که این بانک با سیاستهای درست برای جلوگیری از رشد غیر منطقی قیمتها و هدایت نقدینگی به سمت بازارهای رسمی و کم ریسک است.

کد خبر: ۲۷۳٬۴۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha