۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
صنعت پوشاک قابلیت تبدیل‌ شدن به پیشران اقتصادی را دارد
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

صنعت پوشاک قابلیت تبدیل‌ شدن به پیشران اقتصادی را دارد

رئیس اتاق ایران گفت: باید برندهای ملی در حوزه پوشاک و صنعت نساجی تقویت شود؛ صنعت پوشاک به عنوان یک کالای استراتژیک توان تبدیل شدن به پیشران اقتصادی کشور را دارد.

به گزارش بازار، صمد حسن‌زاده رئیس اتاق ایران با اشاره به اهمیت صنعت پوشاک و نساجی گفت: صنعت نساجی در ایران توان و ظرفیت تبدیل‌شدن به پیشران اقتصادی را دارد. باید تکنولوژی و کیفیت محصولات نساجی و پوشاک ما با دنیا منطبق شود وگرنه از جریان تولید جهانی خارج خواهیم شد.

حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران در نشست با اعضای هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و هیات رئیسه انجمن دارندگان نشان‌های تجاری پوشاک ایران و تعاونی تأمین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: نساجی صنعتی است که با کل جامعه ارتباط دارد. چند ماه قبل نمایشگاه نساجی در محل مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد؛ حضور در آن نمایشگاه بسیار امیدبخش بود و نشان می‌داد که مپوشاک ایرانی جز بهترین‌های دنیاست و جایگاه خوبی در میان برندهای جهانی دارد.

رئیس اتاق ایران گفت: ما انتظار داریم که دولت از حوزه صنعت نساجی و پوشاک حمایت منطقی داشته باشد؛ البته خواسته بخش خصوصی امکانات مالی نیست بلکه انتظار داریم دولت جلو بخشنامه‌های غیرکارشناسی را بگیرد. بخشنامه‌های غیرکارشناسی و غیرعلمی، مانع کسب و کار می‌شود و اعتماد ملی را از سیاست‌های دولت سلب می‌کند. امیدواریم دولتمردان به این نکته توجه کنند و شرایطی ایجاد شود که مردم به سیاست‌های دولت اعتماد داشته باشند تا نتیجه بهتری گرفته شود.

حسن‌زاده گفت: تشکل‌ها اقتصادی با شناخت مسئله تولید، تجربه خود را به سیاست‌گذاران عرضه می‌کنند و امیدواریم دولت از تجربه‌ها بهتر بهره بگیرد.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: من مشکلات و دردسر تولید را می‌دانم ولی معتقدم که باید تکلیف خود را در مقابل ملت، درست انجام دهیم. همه ما باید در مسیر رشد اقتصادی کشور تلاش کنیم.

او سرمایه‌گذاری در برند ملی را ارزشمند خواند و تصریح کرد: باید شرایطی ایجاد شود که کیفیت محصولات ایرانی بالاتر برود تا ملت احساس نیازی به کالای خارجی نداشته باشند. باید برندهای ملی را توسعه دهیم. به‌عنوان مثال ترکیه سالانه ۲۰ کیلو تولید زعفران دارد و این محصول خود را ثبت جهانی کرده است. این‌ها از ایران محصول می‌خرند و با بسته‌بندی جدید به اسم تولید خود می‌فروشند. ما باید این مسائل را رصد کنیم و صنعت خود را با این مسائل تطبیق دهیم.

حسن‌زاده ادامه داد: ما برای تعامل و همکاری با تشکل‌های اقتصادی، آمادگی داریم و این تکلیف هیات رئیسه اتاق ایران است. هر کاری که به ارتقای جایگاه تولید و صادرات ایرانی کمک کند، اتاق ایران آمادگی دارد در کنار بخش خصوصی قرار گیرد.

او تأکید کرد: هیات رئیسه اتاق ایران برای تعامل و ارتباط با دولت همیشه تلاش کرده و هیچ اموری در ارتباط با سیاست‌های اتاق ایران در دوره دهم، هیات نمایندگان، متوقف نشده است. مهم‌ترین سیاست ما شفافیت مالی و تقویت بنگاه‌های اقتصادی و آموزش فعالان اقتصادی است تا جایگاه اقتصاد ایران در دنیا تقویت شود.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در این مدت با دولت و سازمان‌های دولتی ارتباطی برقرار شده است؛ مسائلی را با مجلس پیگیری می‌کنیم. سعی می‌کنیم پیشنهادهای جامعه صنعتی را در مجلس با کارشناسی‌های معرفی شده، پیگیری کنیم. در جلسه مشترک با رئیسه مجلس، پیشنهاد شد که مسائل مربوط به بخش خصوصی در فاصله یک هفته در تریبون مجلس اعلام و پیگیری شود.

در ادامه جواد زمانی، معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست از جایگاه تشکل‌ها و اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: هدف ما از برگزاری نشست با تشکل‌های تخصصی این است که سعی می‌کنیم با مشکلات انجمن‌ها و تشکل‌ها از نزدیک آشنا شویم و در چارچوب قانون و ظرفیت‌های اتاق ایران برای حل مشکلات آن‌ها، گامی برداریم.

ساسان شاه‌ویسی، دبیرکل اتاق ایران از اهمیت صنعت نساجی و جایگاه آن در انقلاب صنعتی گفت و اینکه چرا صنعت نساجی در دوره انقلاب چهارم صنعتی در ایران نتوانسته به یکی از پیشران‌های توسعه اقتصادی تبدیل شود. در سند چشم‌انداز صنعت و معدن ۱۴۱۴ و سند افق ۱۴۱۰ صنعت و معدن به پوشاک توجه شده است. پوشاک یکی از کالاهای استراتژیک خانوارهاست و این حوزه قابلیت تبدیل‌شدن به پیشران اقتصادی را دارد.

دبیرکل اتاق ایران گفت: در این مسیر باید به همه حلقه‌ها از طراحی تا تولید و توجه به قابلیت‌های فناورانه و توجه به سودآوری سرمایه توجه شود. ما به‌عنوان نهاد بسترسازی باید روابط این صنعت پیشران را بررسی کنیم.

شاه ویسی تأکید کرد: اتاق ایران برای سال جدید طرحی را آماده کرده که در آ ن طرح به تقویت جایگاه و کارکرد انجمن‌های تخصصی با رویکرد فناورانه تأکید شده است. اتاق ایران خود را به‌عنوان مشاور، بازارساز و توسعه انجمن‌ها در مسیر فناورانه می‌داند و برای تحقق اهداف والای توسعه اقتصادی تلاش می‌کند.

نمایندگان صنعت پوشاک و نساجی چه گفتند؟

مهرداد زکی‌پور، رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران از تاریخچه و اهمیت اتحادیه گفت: اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران عضو فعال دارد که ۷۰ درصد اعضا کارت بازرگانی دارند. در این اتحادیه از بخش‌های مختلف صنعت نساجی و زنجیره تأمین نساجی کشور حضور دارند. اهداف موردنظر در اتحادیه توجه به‌کل صنعت نساجی کشور است و برای حل موانع و مشکلات این زنجیره، در اتاق ایران و اتاق تهران و کمیسیون‌های تخصصی حضور فعالانه‌تری داریم.

زکی‌پور گفت: اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران قبل از شیوع کرونا یکی از تشکل‌ها بزرگ در اتاق ایران بود و در آن ایام با موانع و مشکلاتی روبه‌رو شد.

او به وضعیت صنعت نساجی در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: تحریم و مشکلات صادرات روی ارتباط ما با بازار هدف تأثیر گذاشته است و برای همین از رقبای خود عقب‌مانده‌ایم. باید برای رسیدن به آن جایگاه قابل‌رقابت، برندهای مطرح پوشاک را ارتقا دهیم.

در ادامه شاهین فاطمی، نایب‌رئیس انجمن دارندگان نشان‌های تجاری پوشاک ایران از لزوم توجه به توانمندسازی اعضا و بالابردن قدرت مطالبه‌گری این گروه گفت.

فاطمی گفت: در خلأ برندها در صنعت، دولت و اتاق ایران، بیشترین سرمایه‌گذاری روی صنایع سنگین بوده و روی برندینگ سرمایه‌گذاری کمتری شده است. وقتی این خلأ شناسایی شد، انجمنی تشکیل شد تا در ذیل اتحادیه فعالیت کند. در حال حاضر ۱۵۰ برند در حوزه پوشاک فعالیت می‌کنند.

او ادامه داد: تلاش بر این است حلقه میان‌رشته‌ای که سال‌ها در آن سرمایه‌گذاری نشده و در دنیا تمام سرمایه‌گذاری در این بخش موردتوجه بوده، دوباره در رأس دقت قرار گیرد. البته برخی از اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه برندینگ خبر ندارند و خود صنعت هم نمی‌داند که برندسازی چه کمکی به ارتقای صنعت می‌کند. همه کشورها با برندهای معتبرشان معرفی می‌شود. سرمایه‌گذاری بر برند به اشتغال‌زایی کمک می‌کند. به اثربخشی فرهنگ‌ها کمک می‌کند. میلیون‌ها دلار بودجه برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی هزینه شده و ما مد را تبدیل به کلمه وحشتناکی کنیم. درحالی‌که باید اعتبار مد و برند به آن‌ها بازگردد.

نایب‌رئیس انجمن دارندگان نشان‌های تجاری پوشاک ایران تصریح کرد: برند ارزش‌افزوده و هویت و استاندارد می‌سازد. برندها پرچم‌دار کشورها هستند. امیدوارم به کمک انجمن و حضور هیات رئیسه اتاق ایران، کنسرسیوم برندها در اتاق ایران تشکیل شود. برندها تأثیر بالایی در اقتصاد و هویت یک کشور دارند.

فاطمی افزود: مأموریت و هدف اصلی انجمن‌های تجاری، بررسی اکوسیستم برندها و برقراری ارتباط بین این اکوسیستم با حوزه آکادمیک و عمل‌گرایی است. برای همین باید با دانشکده‌های مختلف ارتباط برقرار کنیم. برندهای ایرانی را به مراکز خرید معرفی کنیم.

او در ادامه گفت: در حال حاضر ۳۰۰ برند ایرانی در مراکز خرید هستند. ما سعی می‌کنیم در انجمن دارندگان نشان‌های تجاری پوشاک ایران در گفتمان سبک زندگی ایرانی اثرگذار باشیم. البته سال‌ها روی این حوزه سرمایه‌گذاری نشده و ما باید سبک زندگی ایرانی و اسلامی خود را بسازیم وگرنه دیگرانی هستند که این سبک را برای ما می‌رساند.

فاطمی تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در ایجاد سبک زندگی ملی بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری است. باید در این حوزه کنسرسیوم‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی با دانشکده برای آموزش و همکاری امضا شود.

در ادامه امین مقدم، عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران از مشکلات صادرات صنعت نساجی و پوشاک در کشور گفت؛ صادرات بزرگ‌ترین هدف ماست که متأسفانه به چالش برخورده و بزرگ‌ترین مشکل صنعت پوشاک، قاچاق است. صادرات پوشاک در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ در ایران، ۹ میلیون دلار بوده است؛ یعنی ۶۴ صدم درصد آمار جهانی. ما نیاز داریم که این وضعیت و جایگاه را بررسی کنیم و درباره آن تصمیم‌گیری کنیم.

او ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲ میلیارد دلار پوشاک به‌صورت قاچاق وارد ایران می‌شود و به گفته ترندیول پلتفرم آنلاین ترکی، حدود یک میلیارد دلار کالا به ایران فروخته است؛ این آمارها تکان‌دهنده است و نشان از وضعیت نا به سامان صنعت پوشاک در ایران دارد.

مقدم در ادامه از مسئله عدالت در پرداخت توسط بانک‌ها گفت. سامانه‌های بانکی به کسانی که رسوب پول دارند پرداخت می‌کنند نه به کسانی که عملکرد خوبی دارند و این عادلانه نیست. باید این مشکلات از طریق اتاق ایران پیگیری شود. همچنین به مسئله مالیات این حوزه و مشکلات ناشی از آن هم باید رسیدگی شود.

حمیدرضا شیرازی‌ها هم حوزه پوشاک و صنعت نساجی را اشتغال‌زاترین حوزه‌ها خواند و گفت: باید بتوانیم در تصمیم‌گیری‌های دولت اثرگذارتر باشیم و امیدواریم این موضوع با کمک اتاق ایران ممکن شود. پوشاک جز نیازهای اساسی است و باید بتوانیم از ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از این حوزه استفاده کنیم.

در ادامه حاضران در نشست از اتاق ایران درخواست کردند که اتاق در حوزههای مرتبط با صنعت پوشاک و نساجی فعالانه‌تر عمل کند و دولت باید در صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف از طرف وزارت صنعت، معدن و تجاری و گمرک با تشکل‌های حوزه تولید پوشاک و نساجی مشورت کند و نظر تشکل‌ها را در این حوزه جویا شود.

همچنین عنوان شد باید بتوانیم دوره‌های آموزشی را در حوزه‌های مختلف از توجه به دانش‌بنیان‌ها تا رنگرزی و پوشاک کودک و اهمیت مد برگزار کنیم. فرصت‌های ارتباط با کشورهای هدف فراهم شود تا محصولات ایران به این بازارها صادر شود.

کد خبر: ۲۷۳٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha