۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
هک کلید خصوصی چگونه انجام می شود؟

هک کلید خصوصی چگونه انجام می شود؟

شاید شما نیز جزو آن دسته از افرادی باشید که دسترسی به کیف پولتان را از دست داده‌اید و به دنبال راه‌حلی هستید تا این مشکل را برطرف کنید.

به گزارش بازار، شاید شما نیز جزو آن دسته از افرادی باشید که دسترسی به کیف پولتان را از دست داده‌اید و به دنبال راه‌حلی هستید تا این مشکل را برطرف کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه بتوانید به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشید، استفاده از کلید خصوصی است؛ اما اگر آن را فراموش کرده باشید، راه‌حل چیست؟ بازیابی کلید خصوصی تنها راه نجات شما برای برطرف کردن این چالش بزرگ به حساب می‌آید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله، روش‌هایی را برای انجام این کار به شما آموزش دهیم. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه‌مند هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

کلید خصوصی

قبل از اینکه در مورد چگونگی بازیابی ارز دیجیتال با کلید خصوصی صحبت کنیم، قصد داریم اطلاعاتی در مورد Praivet Keyها در اختیار شما قرار دهیم. تمام والت‌هایی که از آن‌ها برای مدیریت دارایی‌های خود استفاده می‌کنیم، دارای یک کد شناسایی اختصاصی هستند که به کاربر اجازه می‌دهد تا با کمک آن‌ به کیف پول خود دسترسی داشته باشد.

در واقع دلیل بهره بردن از این روش، بی‌نیاز شدن به اطلاعات هویت افراد است. آن‌ها می‌توانند با در اختیار داشتن این Key که همانند رمز بانکی هستند و از تعدادی عدد و حرف تشکیل شده‌اند، به توکن‌های خود دسترسی داشته باشند. به همین دلیل است که بازیابی کلید خصوصی در صورت گم شدن آن، اهمیت ویژه‌ای دارد.

چرایی اهمیت کلید خصوصی

در نظر داشته باشید که حفاظت از این اطلاعات بسیار مهم است؛ زیرا با در اختیار داشتن آن می‌توان به راحتی تمام دارایی را از ولت به آدرسی دیگر منتقل کرد. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مناسب یک کیف پول خاص هستند.

به‌طور مثال اگر از نرم‌افزارهای آنلاین برای نگهداری دارایی خود استفاده می‌کنید، کلیدهای خصوصی در سرور مرکزی نگهداری می‌شوند. البته در نظر داشته باشید که انجام این کار بسیار پرریسک است و در صورت هک شدن اطلاعات، تمام دارایی شما در معرض خطر قرار می‌گیرد. روش دیگری نیز برای انجام این کار وجود دارد و آن ذخیره‌سازی اطلاعات در سیستم شخصی افراد است که می‌تواند امنیت آن را به میزان قابل‌توجهی بیشتر کند.

کیف‌های سخت‌افزاری نوع دیگری از ابزارهای نگهداری ارزهای دیجیتال هستند که به محض راه‌اندازی، یک کلید خصوصی در اختیار فرد قرار می‌دهند. توجه داشته باشید که اطلاعات گفته‌شده در جایی ذخیره نمی‌شود و تنها شخصی که به ولت دسترسی دارد، می‌تواند آن را مشاهده کند.

بازیابی کلید خصوصی

بازیابی کلید خصوصی

در بخش قبلی به میزان اهمیت حفاظت درست از کلیدهای خصوصی اشاره کردیم؛ اما ممکن است به هر دلیلی، امکان دسترسی به آن‌ها را نداشته باشید و این یعنی تمام دارایی شما در ولت بلوکه می‌شود. حال شاید این سوال برایتان ایجاد شود که راهی برای بازیابی کلیدها وجود ندارد؟ در این بخش قصد داریم در مورد چگونگی انجام این کار صحبت کنیم.

اثبات با دانش صفر

در سال ۱۹۸۰ گروهی از ریاضی‌دان‌ها روشی را ابداع کردند که با کمک آن، شما قادر هستید به اطلاعات از دست رفته‌ای که هیچ دانشی در موردشان ندارید، دسترسی پیدا کنید. البته در فاصله بین ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۲، دانشمندان تغییراتی در طرح اولیه ایجاد کردند. اولین بار از این روش در پروژه زی‌کش استفاده شد و به مرور زمان، سایر ارزهای دیجتال نیز به منظور اثبات هویت دیجیتال و بازیابی کلید خصوصی از آن بهره بردند.

روش کار به این شکل است که کدهای ثابت‌کننده باید با استفاده از دیتاهای مختلف، وجود اطلاعاتی که ادعا می‌کنند را به اثبات برسانند و در طرف دیگر، کدهای تاییدکننده وظیفه بررسی صحت آن‌ها را برعهده دارند. درصورتی‌که ولت مورد نظر شما از این قابلیت پشتیبانی کند، می‌توانید مالکیت خود را ثابت کنید.

فایندر اوتر

برای بازیابی کلید می‌توان از برنامه فایندر اوتر استفاده کنید. برای این منظور کافیست به پلتفرم آن‌ها مراجعه کرده و اطلاعات اندکی که در ذهنتان باقی مانده در اختیارشان قرار دهید. سپس از طریق همان داده‌ها و ترکیبشان با یکدیگر، Private Key شما بازیابی شده و می‌توانید با کمک آن به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشید.

والت ریکاوری

یکی دیگر از روش‌هایی که برای بازیابی ارز دیجیتال با کلید خصوصی می‌توان از آن استفاده کرد، حدس زدن تابع هش با کمک آخرین اطلاعات ورودی است. این کار بسیار پیچیده و دشوار بوده و انجام آن توسط یک کاربر ارز دیجیتال تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد.

شرکت والت ریکاوری به منظور کمک به فعالان بازار، سیستمی را طراحی کرده که با کمک آخرین تراکنش‌های انجام شده در کیف پول می‌توان کلید خصوصی گم شده را پیدا کرد. در طول فرایند گفته‌شده از اطلاعاتی که در اختیار این مجموعه قرار می‌دهید، به منظور بازیابی کلید خصوصی استفاده می‌شود. در نظر داشته باشید که این شرکت ۲۰ درصد از دارایی موجود در ولت را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کند.

هک کلید خصوصی

باتوجه به امنیت بالای سیستم بلاکچین، هک کلید خصوصی کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقریبا غیرممکن است. مگر آن که شخص نکات امنیتی را رعایت نکرده و Privat Keyهای خود را در اختیار سایر افراد قرار داده باشد. البته برخی مواقع امکان دارد دارندگان ولت با رعایت تمام موارد گفته‌شده نیز در معرض خطر قرار داشته باشند.

به‌طور مثال ممکن است هکر، تروجان و بدافزارهایی مثل کیلاگر را به سیستم شما منتقل کرده باشد و از طریق آن‌ها به اطلاعات محرمانه‌ای که برای ورود به ولت لازم دارد، دسترسی پیدا کند. به‌طور کلی از سه طریق می‌توان این کار را انجام داد:

  • لینک مخرب و فایل آلوده در ایمیل

  • نصب و اجرای اپلیکیشن‌های آلوده

  • اتصال دستگاه به سیستمی که به بدافزارها آلوده هستند.

هک کلید خصوصی چگونه انجام می شود؟

جمع‌بندی

بازیابی کلید خصوصی ولت‌ها برای کاربرانی که به هر دلیلی اطلاعات خود را فراموش کرده‌اند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله، روش‌های مختلفی که می‌توان برای انجام چنین کاری از آن‌ها استفاده کرد را بررسی کنیم.

شما می‌توانید باتوجه به نوع ولت و داده‌هایی که در اختیار دارید، شانس خود را برای دسترسی مجدد به دارایی‌هایی که از دست داده‌اید، امتحان کنید. البته روش‌های دیگری مثل هیپنوتیزم نیز وجود دارد که در این مطلب به آن اشاره نکرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه کافیست از افراد باتجربه و متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

کد خبر: ۲۷۲٬۸۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha