۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
واردات ۲.۳ میلیون تن اقلام فولادی به ارزش ۲.۶ میلیون دلار
طی ۱۰ ماهه امسال انجام شد

واردات ۲.۳ میلیون تن اقلام فولادی به ارزش ۲.۶ میلیون دلار

آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از عملکرد فولادی‌ها طی ۱۰ ماهه امسال نشان می‌دهد که جز برای مقاطع و محصولات فولادی، نیاز کشور به واردات زنجیره آن و فولاد نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

به گزارش بازار، طی ۱۰ ماهه سال جاری مجموع واردات مقاطع طویل فولادی و فولاد میانی کاهش یافته و برای آهن اسفنجی، گندله سنگ‌آهن و کنسانتره آن نیز همچون روال سال‌های اخیر، واردات صفر بوده اما میزان واردات در محصولات فولادی و مقاطع تخت فولادی افزایشی رقم خورده است.

ارزش واردات این اقلام فولادی نیز به‌تبع، نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای مقاطع تخت و محصولات فولادی بیشتر شده و برای فولاد میانی و مقاطع طویل کاهشی شده است.

بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، طی ۱۰ ماهه سال جاری مجموع واردات انواع مقاطع طویل فولادی ۸۱ هزار تن به ارزش ۹۶ میلیون دلار ثبت شده که نسبت به ۱۱۳ هزار تن وارد شده در مدت مشابه سال گذشته به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار، به لحاظ حجمی ۲۸.۳ درصد و به لحاظ ارزشی چهار درصد کمتر شده است که نشان از کاهش نیاز به واردات این مقاطع دارد.

این درحالیست که میزان واردات مقاطع تخت متاسفانه افزایش ۷۹.۶ درصدی وزنی و ۳۸ درصدی ارزشی داشته است؛ در حالیکه میزان واردات آن در مجموع ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱، حدود ۶۱۷ هزار تن به ارزش ۸۹۴ میلیون دلار ثبت شده، این عدد در مدت مشابه سال جاری از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار فراتر رفته است.

میزان واردات محصولات فولادی در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز افزایشی رقم خورده و با رشد قریب به ۶۳ درصدی از ۷۳۰ هزار تن به ارزش ۹۹۴ میلیون دلار به یک میلیون و ۱۸۹ هزار تن به ارزش یک میلیون و ۳۲۶ هزار دلار رسیده است.

اما در فولاد میانی نیز میزان تولید داخل معادل بالغ بر ۲۷ میلیون تن، پاسخگوی نیاز داخل بوده و تنها ۳۰۰۰ تن از ابتدای امسال تا پایان دی ماه به ارزش سه میلیون دلار وارد شده که اکثریت آن مربوط به ماه‌های ابتدایی وارد شده است.

این میزان واردات فولاد میانی نیز مربوط به بیلت‌وبلوم است و واردات اسلب صفر ثبت شده است.

همچنان تا پایان ۱۰ ماهه امسال (همچون سال گذشته) واردات آهن اسفنجی، گندله سنگ‌آهن و کنسانتره سنگ‌آهن صفر است و نیازی به واردات این سه ماده معدنی به کشور نبوده و نیست.

کد خبر: ۲۷۲٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha