۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴
منطقه به سمت استقرار ثبات سیاسی در حال حرکت است
وزیر امور خارجه:

منطقه به سمت استقرار ثبات سیاسی در حال حرکت است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با وجود کشتار در غزه به هیچ یک از اهداف اعلامی خود دست پیدا نکرده، گفت: منطقه به سمت استقرار ثبات سیاسی در حال حرکت است.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان که در لبنان به سر می‌برد، عصر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های ایرانی و لبنانی در خصوص نتایج رایزنی‌ها با مقامات لبنانی اظهار داشت: گفت وگوهای بسیار سازنده و مهمی را با مقامات لبنان داشتیم، طبعا مناسبات تهران و بیروت در همه زمینه‌های مشترک در بهترین شرایط خود قرار دارد.

وی گفت: در خصوص راه‌های توسعه همکاری‌ها و روابط با لبنان، گفت وگوهای خوبی داشتیم. در خصوص مسائل منطقه‌ای دیدگاه‌های مشترکی بین ایران و لبنان وجود دارد و علی رغم علاقه مندی نتانیاهو و رژیم صهیونیستی بر استمرار جنگ، اما برداشت این هست که منطقه به سمت استقرار ثبات سیاسی در حال حرکت است.

وزیر امور خارجه افزود: از ابتدای بحران گفتیم که جنگ هرگز راه حل نخواهد بود. برای همه روشن است که پایان جنگ یعنی پایان نتانیاهو و رژیم صهیونیستی. برداشت ما این است که نتانیاهو تلاش دارد که کاخ سفید را گروگان خود بگیرد تا شاید چند ماهی بیشتر در رأس قدرت رژیم اشغالگر قدس قرار داشته باشد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: این کاخ سفید است که باید انتخاب کند که می‌خواهد گروگان باقی بماند یا بر توقف جنگ و راه حل سیاسی تمرکز کند.

وی ادامه داد: همه شاهدیم که در این مدت نسبتا طولانی، رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهداف اعلامی خود دست پیدا نکرده و در نتیجه متحدین این رژیم هم باور دارند که باید بر راهکار سیاسی تمرکز کنند. علی رغم کشتار در غزه، حماس هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی هوشمندانه و مسؤولانه برخورد کرده است.

وزیر امور خارجه گفت: ایده‌های سیاسی که اخیرا از سوی حماس طرح شد بخشی از راهکارهای هوشمندانه فلسطین بر توقف جنگ و کشتار در غزه است. ارزیابی ما این است که رژیم صهیونیستی هرگز قادر به جنگ در دو جبهه نخواهد بود و قدرت مقاومت لبنان برای رژیم اسراییل قابل تصور نیست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: حزب‌الله در جنگ غزه به خوبی توانست از تمامیت ارضی کشور و از مردم فلسطین حمایت کند و در هماهنگی بین دولت و ارتش لبنان پاسخ محکمی به افکار تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین های اشغالی و جنوب لبنان داد.

وی افزود: از توان بالای مقاومت لبنان به خوبی آگاه هستیم. هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی برای حمله به لبنان تعیین کننده وضعیت فعلی در منطقه و آینده نتانیاهو خواهد بود. مقاومت، ارتش و مردم مقاوم در لبنان مانع تحقق چنین ایده‌هایی خواهند بود. نتانیاهو در حال تلاش برای خروج از باتلاق غزه است.

وزیر امور خارجه گفت: از اقدام آفریقای جنوبی در طرح شکایت از رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی دادگستری حمایت کردیم. ایران در کنار دیگر کشورهای منطقه و همسایه برای محاکمه مسؤلان جنایتکار رژیم صهیونیستی به تلاش‌های خود در این راستا ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: تاریخ لبنان نشان می‌دهد که این کشور در خط مقدم محور مقاومت قرار دارد، بنابراین جمهوری اسلامی ایران هم در چارچوب محور مقاومت و در چارچوب مناسبات دوستانه با لبنان همواره جز خیر برای این نخواسته است. دنیا لبنان را به عنوان مقاومت می‌شناسد و نیازی نیست که ایران این موضوع را اعلام کند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اگر مقاومت لبنان نبود امروز لبنانی وجود نداشت و این را هم تاریخ این کشور می‌گوید و نه جمهوری اسلامی ایران. عملیات طوفان الاقصی یک حرکت مستقل و آزادی بخش از سوی مقاومت فلسطین در مسیر آزادی قدس بود.

وزیر امور خارجه بیان داشت: ریشه آنچه امروز در فلسطین است در هفت اکتبر نیست بلکه در اشغالگری ۷۵ ساله این سرزمین از سوی رژیم صهیونیستی است. در دیدار اخیرم با اقای کامرون وزیر خارجه انگلیس گفتم یکبار بگذارید مردم فلسطین بعد از ۷۵ سال برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

وی عنوان کرد: تحولات دریای سرخ نقشه راه مشخصی دارد و آنچه که یمن دنبال می‌کند اعمال فشار برای توقف جنایات و نسل کشی علیه ساکنین غزه است. ایران قویا از امنیت دریانوردی و کشتیرانی حمایت می‌کند و ما نیز در مسیر تجارت از دریا و کشتیرانی سود می‌بریم.

امیرعبداللهیان گفت: آمریکا و انگلیس در یک رویکرد اشتباه جنگ را به دریای سرخ گسترش دادند. صلح و آرامش در دریای سرخ در گروی توقف جنگ و بحران در غزه است. در خصوص تحولات فلسطین مشورت های مستمری بین ایران و عربستان وجود دارد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: دیدار رئیس جمهور ایران و ولیعهد سعودی در ریاض در حاشیه کنفرانس سران سازمان همکاری اسلامی، دستاوردهای زیادی را داشت. در سطح وزرای خارجه هم گفت وگوهای مستمری برای کمک به حل سیاسی بحران عزه میان تهران و ریاض وجود دارد.

وی ادامه داد: اولا برای ایران مشورت‌های مستمر با مقامات عالی لبنان مهم است. همچین رایزنی و دریافت دیدگاه‌های سید حسن نصرالله همواره در مرکز توجه ما برای تحولات منطقه وجود دارد. ما همیشه ارزیابی‌های دقیق و واقع بینانه ای را از ایشان در خصوص تحولات منطقه دریافت می‌کنیم

امیرعبداللهیان تصریح کرد: نقش آقای سید حسن نصرالله و حزب‌الله لبنان هم در دفاع از تمامیت ارضی لبنان‌ و هم در کمک به ثبات و امنیت پایدار منطقه ستودنی است.

وزیر امور خارجه بیان داشت: سیاست مشترک جنگ طلبانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه با تمرکز بر غزه شکست خورده است. تحولات غزه و کرانه باختری راه حلی جز مسیر سیاسی ندارد. ما از هرگونه ابتکاری که در مرکز آن مردم فلسطین باشند قویا حمایت می‌کنیم. در این میان رهبران و نیروهای مقاومت فلسطین از بطن حامعه فلسطینی برخاسته‌اند.

وی افزود: آنچه به عنوان دیدگاه‌های حماس مطرح شده چارچوبی واقع گرایانه دارد و جامعه جهانی باید در مسیر دست یابی به صلح و ثبات منطقه از این دیدگاه‌ها حمایت کند.

امیرعبداللهیان گفت: آنچه ما در ژئوپولیتیک منطقه دنبال می‌کنیم استقرار ثبات و امنیت پایدار است. آن عاملی که منطقه را وارد شرایط جدید کرد نسل کشی و تجاوزات و نسل‌کشی مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی بود، این رژیم همه گزینه‌ها را در خصوص غزه به کار گرفت. برنده اصلی این میدان مقاومت و مردم فلسطین و شکست خورده آن نیز نتانیاهو و جنگ طلبان رژیم صهیونیستی بودند.

وزیر امور خارجه بیان کرد: اتفاق نظر قوی در میان کشورهای منطقه در خصوص محاکمه جنایتکاران رژیم اسرائیل وجود دارد و معتقدیم که آینده منطقه به گونه‌ای رقم خواهد خورد که صلح و ثبات و امنیت پایدار در آن برقرار می‌شود.

کد خبر: ۲۷۲٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha