۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۱
۲۱۳ گلوگاه مهم فساد در کشور شناسایی شد
رئیس‌ سازمان بازرسی کل کشور:

۲۱۳ گلوگاه مهم فساد در کشور شناسایی شد

رئیس‌ سازمان بازرسی کشور گفت: سال گذشته یک آسیب‌شناسی کاملی صورت گرفت و ۲۱۳ گلوگاه مهم فساد در کشور شناسایی شد و در سال جاری ۵۳ موردش را در دستور کار قرار دادیم.

به گزارش بازار، ذبیح‌الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا سازمان بازرسی از انعکاس اقدامات انجام شده در اکثر موارد خودداری می‌کند اظهار داشت: در خیلی از موارد ممکن است افرادی به نوعی تحت تعقیب قرار بگیرند و با توجه با اینکه هنوز جرمی علیه آن‌ها ثابت و حکم قطعی صادر نشده و پرونده در حال مرحله اعلام گزارش است، قانوناً در چنین مواردی سازمان بازرسی نمی‌تواند محتویات پرونده را منعکس کند و ممکن است در ادامه کار، آن اشخاص تبرئه شوند. از سوی دیگر ممکن است در این پرونده‌هایی که غیرقابل رسانه‌ای است، سند طبقه‌بندی و یا محرمانه‌ای باشد که نتوانیم آن را منعکس کنیم.

وی ادامه داد: ولی در موارد دیگر که بیشترین پرونده‌های سازمان بازرسی را شامل می‌شود و پیش از این مهر محرمانه‌ای بالای این نوع گزارشات بود، بعد از اعلام رئیس قوه قضائیه بلافاصله برداشته شد و بنابراین هیچ محدودیتی در اعلام این گزارشات وجود ندارد. این گزارشات شامل اخطارها و هشدارهایی به سازمان یا ادارات خاص است که بعضاً در فضای مجازی هم منتشر می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا پس گزارشات منتشر شده از سازمان بازرسی در فضای رسانه‌ای کم است تصریح کرد: حالا اینکه همه این گزارشات منتشر نمی‌شود به این دلیل است که ما تکلیف نداریم که همه گزارشات را منتشر کنیم. پرونده‌های مربوط به فساد باید قطعی شود و پس از قطعی شدن پرونده امکان رسانه‌ای کردن آن را داریم چرا که قانون به ما اجازه نمی‌دهد پیش از آن، موضوع را رسانه‌ای کنیم.

خداییان در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه سازمان بازرسی در حوزه پیشگیرانه چه اقداماتی انجام شده است تشریح کرد: سال گذشته یک آسیب‌شناسی کاملی صورت گرفت که بیش از ۲ هزار مسئله شناسایی شد و در مراحل بعدی این مسائل مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت. ۲۱۳ گلوگاه مهم فساد در کشور شناسایی شد و در سال جاری ۵۳ موردش را در دستور کار قرار دادیم (پیش‌بینی برنامه کلان) و در حال حاضر همکاران سازمان بازرسی در این زمینه مشغول کار هستند.

وی اضافه کرد: البته این ۵۳ مورد با برنامه‌های زیرمجموعه‌ای که دارند بیش از یک هزار برنامه را شامل می‌شوند. به عنوان مثال پیشگیری و جلوگیری از فرار مالیاتی، خروج نظارت بر اجرای قانون ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید، خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری، اعطای وام به افراد ذینفع، بخشی از این موارد است که هرکدام از این‌ها چندین برنامه زیرمجموعه دارند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور متذکر شد: در حال حاضر همکاران ما این مسائل را رصد می‌کنند و نتیجه آن به این شکل است که پس از شناسایی آسیب‌ها، راهکار و پیشنهادهای آن جهت رفعشان به رئیس‌جمهور یا رئیس قوه قضائیه و یا وزرا و برخی مسئولان اعلام می‌شود.

وی اضافه کرد: در خیلی از موارد ممکن است فسادی نباشد ولی زمینه‌ای برای فساد داشته باشند که با کمک دولت آن را رفع کنیم. خوشبختانه شخص رئیس جمهور همکاری بسیار خوبی با سازمان بازرسی دارند و گزارشات این سازمان را با دقت پیگیری می‌کنند و از مسئولان مربوطه پاسخ می‌خواهند. شناسایی و حذف گلوگاه‌های فساد اگر به خوبی انجام شود قطعاً می‌توانند جلوی بسیاری از فسادها در کشور را بگیرند.

کد خبر: ۲۷۲٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha