۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
صندوق های طلا در محدوده کم ریسک
تحلیل تکنیکال صندوق های طلا

صندوق های طلا در محدوده کم ریسک

صندوق های طلا بخصوص طلا، عیار و مثقال در حال نزدیک شدن به محدوده های کم ریسک هستند.

هادی بهرامی؛ بازار: صندوق طلا نوعی از صندوق های سرمایه گذاری کالایی قابل معامله در بورس است که حداقل ۷۰ درصد از سرمایه تامین کنندگان نقدینگی را در گواهی سپرده سکه طلا و شمش طلا سرمایه گذاری میکند. ورود صندوق های سهامی، درآمد ثابت و بخصوص طلا و زعفران به بازار بورس، اقدامی موثر جهت هدایت درست نقدینگی از طریق خدمات مجازی به بازار های مختلف میباشد که با مدیریت بهتر دارایی ها صورت میگیرد. هر چقدر خدمات و ابزار های سرمایه گذاری بیشتر باشد رقابت و کیفیت مدیریت دارایی بیشتر میشود و در حد خود به جذب نقدینگی بازار کمک شایانی میکند.

بدلیل شرایط اقتصادی و روش های مدیریتی، توجه سرمایه گذاران به بازار های طلا جلب شده است؛ لذا تحلیل و بررسی تحرکات کوتاه مدت صندوق های طلا حائز اهمیت میباشد.


مزایای صندوق های سرمایه گذاری طلا
۱- کاهش ریسک : نگهداری سکه فیزیکی در منازل توسط سرمایه‌گذارانی که نگران کاهش ارزش پول در بانک‌ها بودند، می‌توانست قابل توجیه باشد؛ اما همیشه ریسک‌های زیادی برای این سرمایه‌گذاری وجود داشت. مثلا ریسک نگهداری یا ریسک جابجایی سکه‌های طلا و شمش طلا می‌توانست باعث نگرانی شود. اما با شکل ‌گیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، اولا ریسک نگهداری، جابجایی و سرقت سکه از بین رفت.

۲- سرمایه گذاری با مبالغ کم : با ورود صندوق های طلا به بورس، این امکان به سرمایه‌ گذار داده شد تا با مبالغ کوچک ‌تر نیز در سکه طلا و شمش طلا سرمایه ‌گذاری کند؛ در حالی که خرید سکه، شمش و طلای زینتی به صورت فیزیکی، نیاز به قدرت خرید بیشتری دارد پس ریسک سرمایه گذاری را افزایش داده و حاشیه سود را نیز کاهش میدهد.

۳- مدیریت حرفه‌ ای : سازوکار این صندوق‌ ها به این شکل است که مدیران صندوق در زمان‌ های رونق طلا می‌توانند تا ۱۰۰ درصد منابع در اختیار را به سرمایه ‌گذاری در سکه طلا، شمش طلا و اوراق مشتقه آن اختصاص داده و در زمان رکود سکه نیز قادر هستند تا منابع طلای صندوق را به ۷۰ درصد کاهش داده و ۳۰ درصد مابقی را به اوراق با درآمد ثابت تخصیص دهند. با این وجود میتوان گفت که با خرید صندوق های طلا، دارایی مان را به مدیران حرفه ای سپرده و میتوانیم از سود نوسانات نیز بهره مند شویم.

۴- نقد شوندگی مناسب : بر خلاف اشکال فیزیکی طلا که ممکن است در بازه‌ ای از زمان، برای فروش آنها دشواری ‌هایی ایجاد شود و سرمایه‌گذاران نتوانند سرمایه خود را به آسانی نقد کنند، صندوق‌ های طلا نقد شوندگی بالایی دارند. سرمایه‌ گذاران هر زمان که تمایل داشته باشند، به راحتی میتوانند سرمایه خود را از صندوق خارج کرده و به وجه نقد تبدیل کنند.


لیست صندوق های برتر طلا

ROI ATH ۳Y

*بازدهی سه ساله

*ارزش معاملات

نام صندوق

۲۶۰

۲۴۰

۱۵۳

طلا

۳۲۰

۲۷۰

۷۱

عیار

۲۳۰

۲۲۰

۲۹

کهربا

۲۰۰

۱۸۸

۶۰

مثقال

۶۷

۶۷

۱۵

گنج

۱۷۴

۱۵۳

۱۵۳

زرفام

۳۱۰

۲۸۰

۵.۵

زر





















* ارزش معاملات صندوق ها به میلیارد تومان و بازدهی نیز به درصد نوشته شده است.
بازدهی سه ساله سکه طلا ۲۵۷ درصد و طلای ۱۸ عیار ۲۰۰ درصد میباشد.


مقاومت صندوق طلا ۲۴ هزار تومان، صندوق عیار ۱۰ هزار تومان و صندوق مثقال ۲.۷ هزار تومان میباشد که اگر قیمت از آنها عبور کند میتواند به اهداف بالاتری برسد؛ در غیر اینصورت، حمایت ۲۰ هزار تومان برای صندوق طلا، ۷.۵ هزار تومان برای صندوق عیار و ۲.۳ هزار تومان نیز برای صندوق مثقال در دسترس خواهد بود.


تحلیل تکنیکال صندوق طلا
طبق تحلیل های انجام شده در هفته گذشته، قیمت با برخورد به مقاومت ۲۴ هزار تومان واکنش منفی داده است و با ۹ درصد اصلاح مواجه شد که اگر بتواند این مقاومت سخت را با قدرت بشکند میتواند به اهداف بالاتری برسد. محدوده ۱۸ الی ۱۶ هزار تومان میتواند محدوده کم ریسک برای انباشت سرمایه گذاران به حساب بیاید؛ زیرا اوسیلاتور های حجمی به جمع شدن نقدینگی در این محدوده اشاره میکنند و حمایت کوتاه مدت ۲۰ هزار تومان با فیبوی ۰.۵ هم پوشانی دارد و نباید از دست برود ...

صندوق های طلا در محدوده کم ریسک



تحلیل تکنیکال صندوق عیار
قیمت با وجود اصلاح ۱۰ درصدی، کشش صعود تا مقاومت مهم ۱۰ هزار تومان را دارد و باید با نزدیک شدن به این محدوده به صورت کوتاه مدتی سیو سود کرد و یا فول نقد شد. اگر قیمت بتواند سقف ماژور ۱۰ هزار تومان را شکسته و به صورت هفتگی بالای این محدوده تثبیت و معامله شود میتوان انتظار رسیدن به تارگت های بالاتر را داشت؛ در غیر اینصورت در اولین واکنش منفی میتواند تا حمایت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان با اصلاح مواجه شود. در نمودار قیمتی صندوق عیار هم مانند طلا، در محدوده ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان یک انباشت نقدینگی وجود دارد که حول و محور آن را میتوان حمایت خوبی در نظر گرفت.

صندوق های طلا در محدوده کم ریسک



تحلیل تکنیکال صندوق مثقال
قیمت با اصلاح ۱۰ درصدی نسبت به هفته گذشته زیر مقاومت ۲ هزار و ۷۰۰ تومان قرار دارد و فعلا با این محدوده درگیر است. اگر بتواند مقاومت را شکسته و بر روی آن تثبیت هفتگی بدهد میتوان به صعود بیشتر امیدوار بود؛ در غیر اینصورت اولین حمایت ۲۳۰۰ تومان در دسترس خواهد بود و اگر این محدوده نیز از دست برود میتوان کف معتبر ۱۸۰۰ تومان را به عنوان آخرین پرتابگر قیمت در نظر گرفت.

صندوق های طلا در محدوده کم ریسک



سخن پایانی
برای سرمایه‌ گذاری در این صندوق ‌ها داشتن کد بورسی الزامی است که پس از اخذ کد بورسی خرید یا فروش این صندوق ‌ها امکان ‌پذیر است و نباید فراموش کرد ماهیت سرمایه‌ گذاری ‌ایجاب میکند که سرمایه‌ گذار دیدگاه بلند مدت داشته باشد. در همین راستا باید به تیم‌ های حرفه‌ ای که مدیریت صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری را برعهده دارند، اطمینان داشته باشد. بدلیل ویژگی های خوب صندوق های سرمایه گذاری در بورس، به منظور حفظ ارزش پول میتوان بر روی طلا، زعفران، سهام و اوراق درآمد ثابت به صورت غیر مستقیم سرمایه گذاری کرد. به دلایل مختلف، بهتر است در صندوق ها به دید میان مدت و بلند مدت سرمایه گذاری کرده و قبل از خرید، در کنار پارامتر های دیگر حتما حباب صندوق مورد نظر را نیز بررسی کنید.

کد خبر: ۲۷۲٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha