۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
بازار سهام زیر سایه ابهام سیاست های کلان اقتصادی
بازار گزارش می دهد؛

بازار سهام زیر سایه ابهام سیاست های کلان اقتصادی

بازار سهام با وجود کاهش تنش ها و تثبیت قیمت دلار بالای ۵۵ هزار تومان همچنان تحت تاثیر سیاست فریز منابع و نبود چشم انداز روشن برای اقتصاد مولد زیر فشار است.

بازار: گروه بورس؛ بازار سهام درگیر فقدان سرمایه و چشم انداز روشن پیش بینی است، به همین دلیل اقدامات دولت در راستای مهار نقدینگی هم به معضلی جدید برای بازار سهام تبدیل شده است. در مقابل عوامل دیگری به سیگنال های صعودی بورس بدل شده اند، به طوری که نرخ دلار نیما و اختلاف فاحش آن با دلار آزاد و مسئله بنزین به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است، به همین دلیل سال آینده این موضوعات از مهم‌ترین مؤلفه‌های موثر و تاثیرگذار بازار سهام خواهد شد.

در مورد موضوع نرخ ارز شنیده‌ها و صحبت‌هایی مطرح شده که به زودی و در سال جدید نرخ‌های جدید نیمایی نیز اعلام می‌شود و این موضوع می‌تواند تحرک ویژه و خبر بسیار خاصی برای بازار باشد.

علی اکبر نیکواقبال معتقد است که در حال حاضر اقتصاد کشور سیگنال های برای سرمایه گذاران دارد نخست اینکه همچنان نرخ تورم بالاست آنهم در شرایطی که سیاست گذاری دستوری وجود دارد و این موضوع منجر شده عملا حاشیه سود شرکت ها کاهش یابد

در شرایط کنونی فشار عرضه و فروش بیشتر از سوی شرکت های بزرگ به بازار تحمیل شده است. در واقع فشار وارد کردن به شرکت‌های بزرگ کشور دو موضوع را هدف قرار داده؛ موضوع اول این بوده که عمده طرح‌های توسعه در کشور توسط این شرکت‌ها پیش می‌رفته و متوقف کردن آنها متوقف کردن جریان اقتصادی کل کشور است و درجا زدن‌های اقتصاد روند جریان سود و صادرات شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهد.
موضوع دوم اینکه عمده شرکت‌های سهام‌دار این مجموعه‌ها، با واسطه و بی‌واسطه خود دولت بوده و صندوق‌های بازنشستگی پیش از این روی منابع سود این شرکت‌ها حساب کرده اند. در واقع به ماه‌های انتهای سال و ماه‌های بعد نگاه می کنیم این صندوق‌ها به واسطه افت سود دریافتی از این شرکت‌ها با مشکل مواجه شده و در پی جبران منابع از سمت دولت برمی‌آیند. بنابراین به صورت مختلف در معاملات بازار سهام تاثیر گذار است.
علی اکبر نیکواقبال استاد اقتصاد با اشاره به اینکه بازار سهام جدای از وضعیت اقتصادی کشور نیست، گفت: در حال حاضر اقتصاد کشور سیگنال های برای سرمایه گذاران دارد نخست اینکه همچنان نرخ تورم بالاست آنهم در شرایطی که سیاست گذاری دستوری وجود دارد و این موضوع منجر شده عملا حاشیه سود شرکت ها کاهش یابد.

او با تاکید بر اینکه وقتی پیش بینی آینده اقتصادی کشور با مشکلاتی مواجه است بسیاری از پول های بزرگ وارد معاملات بازار سهام نمی شوند، افزود: وضعیت بازار سهام نشان می دهد که انگیزه ای برای ورود پول های بزرگ به این بازار وجود ندارد در حالی که اتفاقا با شرایط به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که نقدینگی بیشتر وارد این بازار شود. چراکه بورس دروازه ای برای حرکت نقدینگی به اقتصاد مولد است و اگر قرار باشد ایران بتواند اثرات تحریم ها را خنثی کند باید از مسیر رشد تولید و سودآوری شرکت عرضه و تقاضا را متعادل کند.

احتمالاً با آرام‌تر شدن فضا در نرخ ارز و ثبات احتمالی آن آغاز تغییر در نرخ دلار نیما اتفاق می افتد که می‌تواند یک رویداد بسیار حساس و حیاتی و مهم برای بازار باشد تجربه و روندهای نموداری نیز نشان داده است که بازار سرمایه هر بار بعد از تغییرات نرخ نیما تغییرات بزرگی داشته و این بدان معنی است که اگر قرار بر تغییر سیاست ارزی باشد اتفاقات مهمی در انتظار بازار سهام خواهد بود.

سیاست های جریان نقدینگی

با توجه به اجرای اوراق ۳۰ درصدی و بلوکه شدن ۲۸۰ هزار میلیارد تومان از این مسیر سیاست های انقباضی همچنان ادامه خواهد یافت و زمانی که برای مدتی نسبتا طولانی نرخ بهره بالا باشد و نتواند منجر به کاهش پول در سطح اقتصاد شود، به صورت تورم نمایان خواهد شد.

به گفته کامران ندری نقدینگی در اقتصاد باید مدیریت شود، به همین دلیل زمانی که فشار برای کنترل قیمت ها افزایش می یابد در کوتاه مدت بر بازار اثر می گذارد اما در بلندمدت قابل کنترل نیست و می تواند تورم بسیار بالایی را در اقتصاد نمایان کند

شرکت ها در حال حاضر با نرخ بهره ی بسیار بالا تامین مالی کرده و این روی قیمت کالاهای آنها تاثیر می گذارد از طرف دیگر برخی اقدام به خرید دارایی کرده اند. از این رو پیش بینی می شود که با وجود حفظ سیاست انقباضی و نرخ بهره ی اسمی نسبتا بالا، شاهد افزایش تورم و بوجود آمدن تورم انتظاری هستیم.

کامران ندری کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اثر کنترل نقدینگی زمانی می تواند منجر به جهش تورمی شود، تصریح کرد: نقدینگی در اقتصاد باید مدیریت شود، به همین دلیل زمانی که فشار برای کنترل قیمت ها افزایش می یابد در کوتاه مدت بر بازار اثر می گذارد اما در بلندمدت قابل کنترل نیست و می تواند تورم بسیار بالایی را در اقتصاد نمایان کند.

او با تاکید بر اینکه بورس با تاخیر به تورم واکنش نشان می دهد، تصریح کرد: در شرایط کنونی بیشتر بازار کالایی مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته به همین دلیل فعلا بازار در حال سکون باقی مانده، اما با کوچکترین سیگنال تورمی دیگر می تواند روند صعودی خود را آغاز کند.

به گزارش بازار، در حال حاضر جریان نقدینگی تنها دو بازار دلار و طلا را هدف قرار داده و این موضوع نشان می دهد که انتظارات تورمی بالاست و نمی‌تواند صرفا با بهانه های تقاضایی سقف‌شکنی کنند و همیشه با بهانه‌های اقتصادی سقف‌زنی می‌کند. حالا که قیمت این دارایی‌ها به سقف نزدیک شده اند، به نظر می‌رسد خریداران در انتظار تنش بیشتر برای بالا بردن قیمت‌ها هستند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد بانک مرکزی در حال تلاش برای افزایش عرضه در سامانه نیما از طریق بالا بردن نرخ پتروشیمی و نرخ توافقی است. اگر این اتفاق بیافتد و تنشی پیش نیاید، احتمالا دلار قبل از رسیدن به سقف آرام بگیرد. اما احتمالا قیمت ارز در سامانه نیما به سمت بالا تعدیل خواهد شد.

از طرف دیگر صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز رشد تولید ناخالص داخلی جهانی را در سال جاری از ۲.۹ به ۳.۱ درصد به دلیل قدرت اقتصادی ایالات متحده و حمایت مالی چین افزایش داده و این خود حکایت از تغییر سیاست های انبساطی سال های گذشته دارد. بنابراین به نظر می‌رسد بسیاری از حقوقی‌ها انتظار رشد قیمت در هفته‌های آتی را دارند و با توجه به عدم حرکت تابلو ترجیح می‌دهند به صورت بلوکی اقدام به خرید کنند. گزارش‌ها از وضعیت تابلو حکایت از این دارد که معمولا به دلیل محدوده‌های قیمتی که معاملات بلوکی زیادی در آن انجام می‌شود، بیشترین حجم معاملات در کف قیمت شکلی می‌گیرد.

کد خبر: ۲۷۲٬۰۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha