۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
بهره‌برداری زودهنگام از پتروشیمی ابن‌سینای اندیمشک
وزیر نفت خبر داد

بهره‌برداری زودهنگام از پتروشیمی ابن‌سینای اندیمشک

اوجی، وزیر نفت از بهره‌برداری زودهنگام پتروشیمی ابن‌سینای ظرف مدت ۳۶ ماه خبر داد.

به گزارش بازار، جواد اوجی صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۷ بهمن) در حاشیه آیین بهره‌برداری از طرح‌های نفتی در استان خوزستان در جمع خبرنگاران گفت: پتروشیمی ابن‌سینا نزدیک به ۱۴ سال معطل بود که با همت هلدینگ خلیج‌فارس، این پروژه جانی تازه‌ گرفته است و امیدواریم کمتر از ۳۶ ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: به لطف خداوند شاهد بهره‌برداری از هشت پروژه بزرگ در شمال استان خوزستان در شهرستان اندیمشک و قلعه نار بودیم که ارزش این پروژه‌ها ۲.۵ میلیارد دلار بود که از محل آن، ۱۵۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت و ۲۸ میلیون مترمکعب گاز به تولیدات کشور اضافه می‌شود که ارزش همه این پروژه‌ها ۵ میلیارد دلار در سال است؛ همچنین با راه‌اندازی این پروژه‌ها، اشتغال‌زایی موثری را در شمال استان خوزستان به همراه خواهد داشت.

وزیر نفت تأکید کرد: بی‌شک راه‌اندازی این پروژه‌ها که امروز در استان راه‌اندازی شد، در مسیر درآمدزایی، اقتصاد مقاومتی، اشتغال‌زایی و جلوگیری از خام‌فروشی موثر است.

اوجی تصریح کرد: در سفر نخست رئیس‌جمهوری، ۸.۵ همت پروژه مسئولیت اجتماعی در خوزستان تعریف شد که در سفر دوم ایشان نیز به همین مقدار پروژه جدید تعریف شد؛ خوزستان تنها استانی است که حدود ۱۷ همت پروژه‌ مسئولیت اجتماعی دارد.

وی ادامه داد: از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم تا به امروز ۱۳۸۷ پروژه مسئولیت اجتماعی در خوزستان تعریف شده است که تاکنون نزدیک به ۳۸۰ پروژه آن به ارزش ۳.۵ همت به بهره‌برداری رسیده، طرح توسعه آب و فاضلاب از جمله این پروژه‌هاست که وزارت نفت آن را تقبل کرده است و با توجه به نفت‌خیز و گازخیز بودن این استان و سهم ۶۰ درصدی در تولید نفت و ۱۱ درصدی در تولید گاز، وظیفه صنعت نفت است که مردم را از منافع نفت بهره‌مند کنند.

وی گفت: وزارت نفت در هیچ دوره‌ای به این مقدار پروژه مسئولیت اجتماعی نپذیرفته بود و در پروژه‌های عام‌المنفعه مربوط به حوزه‌های آب و فاضلاب، برق‌رسانی، ‌جاده، بیمارستان، آموزشی و ورزشی مشارکت کرده‌ایم.

وزیر نفت درباره بحث تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی بیان کرد: در دولت مردمی سیزدهم، وزارت نفت تصمیم گرفت اولویت را در صنعت پتروشیمی به بخش زنجیره تکمیلی اختصاص دهد و همسو با آن، امروز از طرح پتروشیمی اتیلن اکساید اندیمشک که به‌زودی بخش پائین‌دست آن آغاز می‌شود بازدید کردیم که امیدواریم به همت فعالان صنعت پتروشیمی که بخش پائین‌دستی آن را تعریف کرده‌اند، به زودی اجرایی شود.

اوجی تأکید کرد: در بخش جمع‌آوری گازهای مشعل، همه گازهای مشعل غرب کارون را جمع‌آوری کردیم؛ این پروژه در منطقه شرق کارون که شهرستان اهواز، آغاجاری، امیدیه و گچساران را در بر می‌گیرد، ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی تصریح کرد: تا به امروز نزدیک ۱۱.۵ میلیون مترمکعب در این دولت جمع‌آوری گازهای مشعل انجام شده است که تا پایان امسال روزانه به ۱۷.۵ میلیون مترمکعب می‌رسد؛ امیدواریم شاهد جمع‌آوری همه گازهای همراه میدان‌های شرق کارون به‌عنوان خوراک در مجتمع‌های پتروشیمی باشیم.

کد خبر: ۲۷۱٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha