۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
تأمین زغال سنگ مهم ترین چالش شرکت ذوب آهن اصفهان| برداشت آب از زاینده رود به صفر می رسد
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان مطرح کرد؛

تأمین زغال سنگ مهم ترین چالش شرکت ذوب آهن اصفهان| برداشت آب از زاینده رود به صفر می رسد

اصفهان- کوهی؛ مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تامین زغال سنگ را از چالش های شرکت ذوب آهن عنوان کرد و گفت: حجم فضای سبز کارخانه ذوب آهن ۱۰ برابر استاندارد مورد قبول سازمان محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار بازار، مهدی کوهی ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: از ۲۲ سال گذشته تاکنون، سند جامع زیست محیطی ذوب آهن با نظارت سازمان مربطه در حال اجرا بوده است و ۱۶ پروژه از ۳۰ پروژه در سند جامع محیط‌زیست مورد تصویب سازمان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌های زیست محیطی دیگر از جمله چهار طرح مهم در دستور کار قرار دارد، افزود: پروژه تصفیه خانه مرکزی فاضلاب ذوب آهن از پروژه‌های مهم در سال پیش رو است.

 عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه با مخاطرات کم آبی مواجه هستیم لازم است آب مورد نیاز ذوب آهن را از منابع دیگر تأمین کنیم که از جمله آن راه‌اندازی تصفیه خانه مرکزی است که از محل تصفیه پساب خود اصفهان و سایر شهرها آب مورد نیاز ذوب آهن با رعایت استانداردهای زیست محیطی تأمین شود.‌

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه مصرف آب ذوب آهن دو هزار مترمکعب بر ساعت است، گفت: با راه اندازی تصفیه خانه مرکزی ۳۰ درصد از مصرف آب ذوب آهن از رودخانه زاینده رود کم می‌شود.

وی ادامه داد: در زمینه انتقال آب از دریای عمان سهم ۲۰ درصدی داریم که پس از اجرا برداشت ذوب آهن از آب رودخانه زاینده رود صفر خواهد شد.

ضرورت اورهال (تعمیرات) سیستم‌های شرکت ذوب آهن

کوهی در ادامه به ضرورت اورهال (تعمیرات) سیستم‌های شرکت ذوب آهن  پرداخت که نیازمند سرمایه گذاریی عظیمی است و بیان کرد: اجرای پروژه «پی سی.آی» سال‌هاست متوقف شده  است و قصد داریم با فعال کردن مجدد آن از مصرف کک در راستای کمک به حفاظت از محیط زیست بکاهیم؛ حالی که اگر این پروژه به مدار تولید برسد در هر تُن بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم  کاهش مصرف کک را شاهد خواهیم بود.

وی حجم فضای سبز کارخانه ذوب آهن را ۱۰ برابر استاندارد مورد قبول سازمان محیط زیست دانست و گفت:  طی ۵۳ سال فعالیت خود همه استانداردها لازم را برای عدم آلودگی آب، خاک و هوا رعایت کرده  ایم اما مهمترین معضل ما آلایندگی در کانورتورهاست که  رفع آن تاکنون تاکنون ۹۲۰ میلیارد تومان برای ذوب آهن هزینه داشته است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تاکید کرد: ما با تلاش این میزان را از سه هزار میلیگرم بر نرمال متر مکعب به ۲۳۰ میلیگرم بر نرمال رساندیم در حالی که استاندارد جهانی آن عدد ۲۰۰ میلیگرم بر نرمال متر مکعب است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در ادامه ذوب آهن اصفهان پیشران مگاپروژه هایی است که در سطح کشور انجام می‌شود و توسعه راه آهن سراسری اولین آنهاست و گفت: در شرایط تحریم امکان خرید هواپیما و کشتی بسیار مشکل است و راه آهن جایگزین مناسبی برای کمک به توسعه حمل نقل کشور است برای پر کردن این خلا است.

۹۵ درصد امکانات مورد نیاز احداث خط آهن سراسری در کشور تولید می‌شود

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه ۹۵ درصد امکانات مورد نیاز احداث خط آهن سراسری در کشور تولید می‌شود، گفت: ریل قطار به صورت اختصاصی توسط شرکت ذوب آهن تولید می‌شود، تکنولوژی این محصول در دهه ۹۰از آلمان وارد کشور شد که تاکنون شرکت ذوب آهن۱۷۰هزار تن ریل به راه آهن کشور تحویل داده شده است و کشور را از واردات بی نیاز کرده است.

وی بیان داشت: ریل قطار مسیرهای تبریز_ایلگلی، ایلگلی_میانه، میانه_تبریز، همدان_ سنندج و پرند_تجریش از طریق تولیدات شرکت ذوب آهن تأمین شده‌است.

مدیر عامل شرکت ذوب آهن ادامه داد: یکی دیگر از مگاپروژهایی که شرکت ذوب آهن در آن پیشران است تأمین ریل های مترو مشهد، تبریز، تهران در طرح توسعه آنهااست.

وی گفت: در این راستا ریل سخت نیز که در خطوط مترو کاربرد دارد برای اولین بار در ذوب‌آهن تولید شد که مطابق قرارداد، تا پایان سال جاری ۲۵۰ تن از این نوع ریل برای متروی مشهد تولید می‌شود.

کوهی اظهار داشت: مدیران عامل قطار شهری کشور در آذرماه سال جاری با حضور در ذوب آهن اصفهان از فرایند تولید ریل در این مجتمع عظیم صنعتی بازدید داشتند و در خصوص تولید ریل مورد متروی کلان شهرها مذاکرات بسیار خوبی نیز انجام گرفت.

وی در بیان دیگر مگاپروژهای در دست اجرا توسط ذوب آهن اصفهان، بیان داشت: صنعتی سازی ساختمان هم از دیگر مگاپروژه های در دست اجرا توسط ذوب آهن اصفهان است، ذوب آهن علاوه بر تولیدات سنتی مانند تیرآهن، کلاف، نبشی و میلگرد تولید بال پهن ها یا تیرآهن پیچ و مهره ای را در طرح های توسعه ای و ارزش افزا قرار دادهاست.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: امروز از دو محصول شرکت ذوب آهن تیرآهن h۲۶ و h۲۸ رونمایی می‌شود، پیش از این تیر آهن h۳۰ توسط این شرکت تولید شده بود که با اضافه شدن این دو محصول سبد تولید در صنعت ساختمان سازی کامل می‌شود.

وی بیان داشت: از طریق شرکت نظام مهندسی به زودی نقشه برج‌های ۱۵ طبقه ۲۵ طبقه و ۵۰ طبقه در اختیار شرکت ذوب آهن برای ساخت بال پهن ها قرار خواهد گرفت، ما بنا داریم برای این سه برج به صورت بنچمارک و نقشه‌ای که در اختیار ما قرار می‌دهند تولید کنیم.

کوهی با بیان اینکه، صنایع معدنی عرصه دیگری است که ذوب آهن در آن پیشران است بر اهمیت استحکام سازه تونل معادن، افزود: برای فعالیت در عمق معادن تولید «آرک»بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت‌ و « آرک V۲۱ »برای استفاده در عمق ۱۰۰ متر و « آرک Ts۳۶ » در معادن با عمق حدود ۵۰۰ متر مورد استفاده قرار می گیرد و معدن ذغال سنگ پرورده طبس از جمله معادنی است که تولید آرک مورد استفاده خودرو را به شرکت ذوب آهن واگذار کرده است.

۸۵درصد قطعات مکانیکال مورد نیاز شرکت ذوب آهن در خود شرکت تولید می‌شود

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: ۸۵درصد قطعات مکانیکال مورد نیاز شرکت ذوب آهن در خود شرکت تولید می‌شود که ما را از خارج بی نیاز کرده است، ما سعی داریم در سایر بخش ها هم این روند را در دستور کار قرار دهیم.

کوهی با بیان اینکه، نکته مهم دیگر اصلاح ساختار مالی شرکت ذوب آهن است گفت: در پرونده‌ای مالی امسال ۶همت زیان انباشه، ۱۸ همت وام وضمانت نامه سررسید شده و ۳همت بدهی بابت سود به سهامداران اصلی داشته ایم که از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها ارزش سرمایه ذوب آهن ۷۱همت اعلام شده است، نتیجه این اقدام خروج شرکت ذوب آهن از ماده ۱۴۱ است تا دست این شرکت در مسائل مالی باز شود.

وی تامین زغال سنگ را از چالش های شرکت ذوب آهن عنوان کرد و تصریح کرد: ۱۵۳ معدن زغال سنگ در کشور داریم که اگر همه آنها با ظرفیت اسمی خود تولید کنند، یک میلیون و ۸۰۰ هزارتن تولید خواهند کرد فقط شرکت ذوب آهن برای تولید ظرفیت اسمی خود به یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تن زغال سنگ کنسانتره نیاز دارد و این به این معنی است که همه ظرفیت زغالی کشور را ذوب آهن مصرف می کند.

کوهی بیان داشت: ظرفیت تولید زغالی کشور امسال به یک میلیون و پانصد هزار تن نخواهد رسید که این موضوع ظرفیت تولید ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و ما مجبور به واردات زغال یا محصولات مشابه آن هستیم.

کد خبر: ۲۷۱٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha