۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
نقش موثر اپراتورهای موبایل در توسعه مراکز نوآوری کشور

نقش موثر اپراتورهای موبایل در توسعه مراکز نوآوری کشور

همراه اول همزمان با افتتاح برج نوآوری پارک و علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، از انتقال بخشی مهمی از فعالیت‌های هوش مصنوعی به این مرکز خبر داد.

به گزارش بازار، آن‌طور که مدیرعامل همراه اول اخیرا اعلام کرده، پروژه مذکور می‌تواند بخشی از خلأ نیروی انسانی متخصص در صنایع را پر کند. به گفته اخوان بهابادی، در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتورهای ارتباطی کشور سالانه چند صد میلیون دلار برای خرید نرم‌افزار و سخت‌افزار از خارج کشور پرداخت می کنند؛ سخت‌افزار قابل درک است، اما نرم‌افزار واقعا منطقی نیست و فقط نیازمند نیروی انسانی نخبه هستیم.

مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه دانشگاه‌ها مملو نیروهای انسانی نخبه و خوش فکر هستند، ابراز کرد: راهی وجود ندارد که صنعت تلکام و دانشگاه به یکدیگر نزدیک شوند و فقط هم بحث انعقاد قرارداد پژوهشی نیست. زمانی‌که به صورت فیزیکی دو مجموعه کنار یکدیگر قرار می گیرند، برکاتی دارد.

گفتنی است طرح مراکز نوآوری در دنیا با هدف ایجاد محلی امن برای تعامل و همکاری تیم‌ها و افراد خلاق و صاحب ایده مطرح شد و رسالت اصلی آن‌ها در اختیار قرار دادن منابع و پشتیبانی های فنی به کارآفرینان، استارتاپ‌ها و کسب و کارهای کوچک است.

مراکز نوآوری به عنوان محور اصلی توسعه فناوری‌ها و ارتباط فضای آکادمیک با صنعت، نقش بسیار مهمی را در جامعه دارند. این مراکز با هدف توسعه فناوری‌ها، ارتباط دانشگاه‌ها و صنعت را تسهیل می‌کنند. برای تحقق این هدف، این مراکز به دنبال یافتن راه‌حل‌های نوین و ایده‌های خلاقانه هستند که با استفاده از آن‌ها، می‌توان به توسعه فناوری‌ها و ارتباط فضای آکادمیک با صنعت کمک کرد.

اپراتورهای تلفن‌همراه در جهان، به دلیل حضور فعال در حوزه فناوری‌های ارتباطی، به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در حوزه راه‌اندازی مراکز نوآوری شناخته می‌شوند. این اپراتورها در جهان، با استفاده از تجربه‌های خود در حوزه فناوری‌های ارتباطی، به راه‌اندازی مراکز نوآوری کمک می‌کنند.

در جهان، بسیاری از مراکز نوآوری با موفقیت‌های چشمگیری در حوزه توسعه فناوری‌ها و ارتباط فضای آکادمیک با صنعت داشته‌اند. به عنوان نمونه‌های موفق از مراکز نوآوری در جهان، می‌توان به مراکز نوآوری دانشگاه‌های MIT و Stanford در آمریکا، مرکز نوآوری Imperial College در انگلستان، مرکز نوآوری KAIST در کره جنوبی و مرکز نوآوری Tsinghua در چین اشاره کرد.

میزان سرمایه‌گذاری برخی از این اپراتورها هم اعداد جالبی است که در ادامه به آن می‌پردازیم. اپراتور تلفن همراه SK Telecom در کره جنوبی با همکاری دولت و دانشگاه‌های محلی، مرکز نوآوری Daejeon Innopolis را راه‌اندازی کرده است. این مرکز شامل ۷۰ شرکت و استارتاپ فعال در حوزه فناوری‌های ارتباطی و اینترنت اشیاء است. SK Telecom به طور کلی حدود ۱۵۰ میلیون دلار در راه‌اندازی این مرکز سرمایه‌گذاری کرده است.

اپراتور تلفن همراه Orange در فرانسه نیز با همکاری دانشگاه Nice Sophia Antipolis، مرکز نوآوری Orange Gardens را راه‌اندازی کرده است. این مرکز شامل ۵۰۰ نفر از پژوهشگران فعال در حوزه فناوری‌های ارتباطی است. Orange به طور کلی حدود ۲۰۰ میلیون یورو در راه‌اندازی این مرکز سرمایه‌گذاری کرده است.

یکی از اپراتورهای دیگری که اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاری آن جالب است، شرکت Vodafone است. این اپراتور در بریتانیا با همکاری دانشگاه Imperial College London، مرکز نوآوری Vodafone xone را راه‌اندازی کرده است. این مرکز شامل ۲۵ شرکت فعال در حوزه فناوری‌های ارتباطی و اینترنت اشیاء است. Vodafone به طور کلی حدود ۲۳ میلیون پوند در راه‌اندازی این مرکز سرمایه‌گذاری کرده است.

اپراتور آخر هم مربوط به آلمان است. اپراتور تلفن همراه Deutsche Telekom با همکاری دانشگاه RWTH Aachen، مرکز نوآوری Hub:Raum را راه‌اندازی کرده است. این مرکز شامل ۲۵ شرکت فعال در حوزه فناوری‌های ارتباطی و اینترنت اشیاء است. Deutsche Telekom به طور کلی حدود ۴۰ میلیون یورو در راه‌اندازی این مرکز سرمایه‌گذاری کرده است.

می‌توان گفت که اپراتورهای تلفن همراه در جهان با همکاری دانشگاه‌ها و صنعت، به راه‌اندازی مراکز نوآوری با هدف ارتباط صنعت و دانشگاه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این اقدامات به توسعه فناوری‌های جدید و ارتباط فضای آکادمیک با صنعت کمک شایانی کرده است.

کد خبر: ۲۷۱٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha