۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
اصلاحات بانکی را شروع می کنیم؛ حتی اگر پرهزینه باشد| باید سراغ متنوع سازی تامین مالی برویم
رئیس‌کل بانک مرکزی:

اصلاحات بانکی را شروع می کنیم؛ حتی اگر پرهزینه باشد| باید سراغ متنوع سازی تامین مالی برویم

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: طبیعی بود که اگر بخواهیم نقدینگی را مهار کنیم در ابتدا ممکن است برخی واحدها در تامین نقدینگی دچار مشکل شوند، اما چاره ای نداشتیم و خوشبختانه این سیاست تاکنون موفق بوده است.

به گزارش بازار، محمدرضا فرزین بعدازظهر امروز در نشست مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان تهران و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: یکی از سیاست‌های ما در سال جاری کاهش رشد نقدینگی و پایه پولی بود که در نتیجه اجرای این سیاست در ۱۲ ماهه منتهی به دی ماه امسال نرخ رشد نقدینگی به ۲۵.۲ و نرخ رشد پایه پولی به ۳۱.۳ رسید.

فرزین ادامه داد: در حوزه سیاست‌های پولی طبیعی بود که اگر بخواهیم نقدینگی را مهار کنیم در ابتدا ممکن است در تامین نقدینگی، برخی واحدها دچار مشکل شوند، ما چاره ای نداشتیم که این محدویت را در بانک‌ها اعمال کنیم تا نقدینگی را بتوان‌ در سطح با ثباتی تامین کرد؛ خوشبختانه تاکنون این سیاست موفقیت‌آمیز بوده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار داشت: البته مشکل ما در کشور این است که بار تامین مالی برعهده نظام بانکی است و ۹۰ درصد تامین مالی توسط نظام بانکی انجام می‌شود و طبیعی است که اگر بانک خارج از ظرفیت تامین مالی کند، آثار تورمی خواهد داشت.

فرزین تصری کرد: به همین دلیل تصمیم گرفتیم اجازه گواهی سپرده خاص بدهیم و ۲۸۰ همت را در بین واحدهای مختلف تقسیم کنیم که این کار از چهارشنبه آغاز شده و اکنون روز سوم کاری آن است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: این هم سیاستی است که ضمن هدایت نقدینگی منجر می شود نقدینگی جدید به واحدهای تولیدی منتقل شود و رشد را دچار کاهش نکند و همچنان واحدهای تولیدی از طریق نظام بانکی تامین مالی شدند اگرچه همچنان معتقدم که باید سراغ متنوع سازی تامین مالی در کشور برویم.

فرزین با بیان اینکه تمرکز صرف فقط بر نظام بانکی که بسیاری از بانک های ما مشکل کفایت سرمایه دارند می‌تواند آثار تورمی داشته باشد، افزود: البته در ادامه راه در سال آینده سیاست اساسی ما این است که اصلاحات اساسی در نظام بانکی انجام دهیم و ممکن است پر هزینه باشد ولی تا اصلاحات را انجام ندهیم نمی‌توانیم در یک مسیر با ثبات قرار بگیریم.

وی گفت: امسال دو موسسه منحل شد و یکی را بزودی منحل می‌کنیم و برای سال آینده نیز ۸ بانک را در مسیر اصلاح قرار داده ایم و باید مسیر اصلاحات آنها طی شود و بانک‌ها باید ناترازی شان کاهش یابد اگرچه برخی ناترازی بانک‌ها از ناترازی اقتصاد و ناترازی دولت است‌ ولی در نظام بانکی به دنبال کاهش ناترازی هستیم تا مسیر تورمی را در کشور متعادل کنیم.

رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: در مورد بازار ارز سیاست ما همچنان سیاست ایجاد پیش بینی پذیری کردن و از مرکز مبادله به عنوان سیاست اصلی بانک مرکزی برای تامین نیازهای ارزی کشور است.

کد خبر: ۲۷۱٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد حیدری IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      0 0
      آقای دکتر فرزین شما با اجرای یک سیاست پولی درست مانع از افت بیشتر ارزش پول ملی شدید کارنامه ریاست بانک مرکزی شما اولین نمره بیست را دریافت کرده قطعا سیاست های بعدی شما جهت کنترل پول خرد های پر سر و صدا در جیب مردم متوسط در تثبیت ارزش پول ملی موثر خواهد بود پیروز باشید.
    • مهدی لر IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      0 0
      بانک رسالت حذف کنید ببین چه سپرده وارد بقیه بانک ها شود