۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
کاهش نرخ رشد نقدینگی ادامه خواهد داشت
معاون اقتصادی بانک مرکزی:

کاهش نرخ رشد نقدینگی ادامه خواهد داشت

شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: نرخ رشد نقدینگی در دی ماه به ۲۵.۲ درصد کاهش یافت که این روند نزولی تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

به گزارش بازار، محمد شیرجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی در برنامه پیگیری شبکه خبر گفت: نرخ رشد نقدینگی در ادامه روند نزولی به ۲۵.۲ درصد رسید که این میزان کاهش رشد نقدینگی نشانگر استفاده درست از سیاست‌ها و ابزارهای کنترلی دولت بوده است.

به گفته وی، همزمان با رسیدن رشد نقدینگی به ۲۵.۲ درصد شاهد کاهش ۶.۵ واحد درصدی نرخ رشد پایه پولی بوده ایم و میزان خالص دارایی‎‌های خارجی بانک مرکزی ۵.۲ درصد رشد کرد.

او گفت: در چند سال های گذشته شاهد روند افسار گسیخته نقدینگی بودیم که دولت با تمرکز جدی بر کنترل نقدینگی و به کارگیری سیاست هایی از جمله رشد ترازنامه بانک ها و تنظیم مناسبات مالی میان دولت وبانک توانست این رشد نقدینگی را به ۲۵ درصد برساند.

شیرجیان اظهار کرد: همزمان با کنترل رشد نقدینگی، تورم مصرف کننده هم از ابتدای سال به ۱۷.۵ درصد رسید.

معاون اقتصادی بانک مرکزی توضیح داد: هم اکنون ۹۰ درصد از پایه پولی کشور توسط شبکه بانکی تامین می شود و ۸۲ درصد از تمرکز شبکه بانکی تامین مالی بنگاه های اقتصادی است و ۲۴ درصد صرف تامین مالی خرد جهت پرداخت تسهیلات تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان می شود. این آمارها حاکی از آن است که توجه به بخش بنگاه های اقتصادی در این حوزه هدف اصلی است.

او بیان کرد: نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۳۴.۱ درصد در پایان دی‌ماه ۱۴۰۱ طی یک روند نزولی به ۲۵.۲ درصد در پایان دی‌ماه ۱۴۰۲ کاهش یافت که دستیابی به این رقم برای اولین بار از خردادماه ۱۳۹۸ (پس از ۵۵ ماه) محقق شده است.

وی یادآور شد: نرخ رشد دوازده‌ماهه پایه پولی در پایان دی ماه ۱۴۰۲ با ۶.۵ واحد درصد تنزل نسبت به دوره مشابه سال قبل (۳۸.۲ درصد در دی ماه ۱۴۰۱) به ۳۱.۷ درصد کاهش یافت.️ همچنین خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی در دی ماه ۱۴.۲ نسبت به ماه قبل ۵.۲ درصد رشد داشت.

شیرجیان افزود: مهار رشد نقدینگی همچنان با سیاست هایی از جمله تنظیم پایه پولی کشور، هدایت نقدینگی به سمت زنجیره تولید و ارائه اوراق گواهی برای بخش خاص ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۲۷۱٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha