۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
بیشترین افرایش دما در ایران و عراق| بالاترین کاهش بارش مربوط به افغانستان و آذربایجان
رئیس سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد

بیشترین افرایش دما در ایران و عراق| بالاترین کاهش بارش مربوط به افغانستان و آذربایجان

تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: روند افزایش دما و کاهش بارش در بیشتر کشورهای غرب آسیا رخ داده بیشترین افرایش دما در ایران و عراق رخ داده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: سحر تاجبخش معاون وزیر راه و شهرسازی در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم که در مرکز همایش های کتابخانه ملی ایران برگزار شد با اشاره به اینکه افرایش دما در مقیاس جهانی از مهم‌ترین آثار تغییر اقلیم است که ایران را هم تحت تاثیر قرار داده است گفت: امروز افرایش رخداد مخاطرات حدی همه مردم جهان را تهدید می‌کند و بهترین راهکار برای کاهش مخاطرات، سازگاری با تغییر اقلیم و چالش‌های آن یا استفاده از روش‌های مختلف برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و مصرف کربن است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین موضوعی که در این کنفرانس به آن پرداخته می‌شود، تهیه گزارش‌های مرتبط با تغییر اقلیم است که مقرر شد ۳ کارگروه Iccp گزارش‌های اصلی خود را در این موضوع ارائه دهند. موضوعی که بسیار حائز اهمیت است این است که حرکت به سمت توسعه پایدار و ایجاد شهرهای تاب آور در برابر مخاطرات اقلیمی راهکاری برای سازگاری با شرایط کنونی است. پس هنوز فرصت مدیریت منابع سرزمینی برای مقابله با این مخاطرات وجود دارد.

وی به افزایش ۳۰ درصدی تعداد مقالات در این کنفرانس نسبت به کنفرانس قبلی اشاره کرد و گفت: در این کنفرانس ۳۵۰ مقاله ارسال شده که ۴۵ مورد سخنرانی شفاهی و حدود ۲۰۰ مورد به صورت پوستری همراه با ۱۱ پنل تخصصی و ۷ کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: اگر می گوییم هنوز فرصت هدایت شرایط و مدیریت منابع سرزمینی برای سازگاری با تغییرات اقلیمی وجود دارد بدین معنی است که باید توسعه پایدار را جدی بگیریم. چرا که افرایش رخداد پدیده‌های حدی در آسیا بسیار جدی است و سیل بسیار شدید سال گذشته در پاکستان از جمله آثار همین رخداد بود.

روند افزایش دما و کاهش بارش در بیشتر کشورهای غرب آسیا رخ داده بیشترین افرایش دما در ایران و عراق رخ داده و بیشترین کاهش بارش در افغانستان و آذربایجان رخ داده و ترکیه، عربستان و پاکستان نیز تحت تاثیر مساله تغییر اقلیم قرار دارند

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: روند افزایش دما و کاهش بارش در بیشتر کشورهای غرب آسیا رخ داده بیشترین افرایش دما در ایران و عراق رخ داده و بیشترین کاهش بارش در افغانستان و آذربایجان رخ داده و ترکیه، عربستان و پاکستان نیز تحت تاثیر مساله تغییر اقلیم قرار دارند.

در ایران هم طی ۵۰ سال گذشته روند افرایش دما و کاهش بارش‌ها را شاهد بودیم و در سال ۲۰۲۳ روند افرایش دما ۱.۵ درجه بیشتر از میانگین جهانی بوده است

وی با اشاره به افت بارش در ایران و افزایش دما یادآور شد: در ایران هم طی ۵۰ سال گذشته روند افرایش دما و کاهش بارش‌ها را شاهد بودیم و در سال ۲۰۲۳ روند افرایش دما ۱.۵ درجه بیشتر از میانگین جهانی بوده و رکورد گرم‌ترین دمای تاریخ کرخ زمین در سال ۲۰۲۳ ثبت شده و سال ۲۰۲۴ می تواند گرم‌تر هم باشد.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: میانگین دمای جهانی در زمین به حدود ۱۵ درجه رسیده که افزایش یافته و آخرین اطلاعات از تغییرات دما حاکی است که بیشترین تغییرات در مناطق جنب حاره رخ داده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی روند افزایش صعود تراز آب دریاها را از دیگر مسائل جدی دانست و گفت: افزایش مخاطرات حدی رشد پیدا کرده است و آنچه به ما کمک می‌کند، حرکت به سمت توسعه پایدار و ایجاد شهرها و کشورهای تاب آور در برابر مخاطرات تغییرات اقلیمی است.

کد خبر: ۲۷۰٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha