۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
افزایش بیش از ۹ درصدی حجم صادرات غیر نفتی؛ کاهش ۱۱ درصدی در ارزش

افزایش بیش از ۹ درصدی حجم صادرات غیر نفتی؛ کاهش ۱۱ درصدی در ارزش

در ۱۰ ماهه سال جاری، صادرات کشور (بدون احتساب نفت، تجارت چمدانی، برق و صادرات خدمات فنی - مهندسی) در ۱۰ ماهه امسال به عدد ۴۰ و نیم میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش بازار، محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک گفت: در ۱۰ ماهه سال جاری صادرات کشور (بدون احتساب نفت، تجارت چمدانی، برق و صادرات خدمات فنی - مهندسی) به عدد ۴۰ و نیم میلیارد دلار رسیده است که از نظر وزن به ۱۱۳ میلیون تن رسیده است و رشد ۹/۴ درصدی را نشان می‌دهد. از نظر ارزش نیز، صادرات غیرنفتی کشور نسبت به عدد ۴۵ میلیارد دلاریِ ۱۰ ماهه سال گذشته، کاهش ۱۱ درصدی در ارزش را به ثبت رسانده است.

به گفته رضوانی فر، در این مدت ۲۹/۹ میلیارد دلار صادرات نفت صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش را از نظر ارزش به ثبت رسانده است.

رئیس کل گمرک افزود: در ۱۰ ماهه سال جاری ۵۴/۳ میلیارد دلار واردات انجام شده است که نسبت به ۴۸/۷ میلیارد دلارِ سال گذشته، ۱۱/۶ درصد افزایش در ارزش واردات به کشور صورت گرفته است. وزن این واردات ۳۲/۷ میلیون تن بوده است که افزایش وزنیِ ۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل به دنبال داشته است.

رضوانی فر در ادامه افزود: طلا، قطعات و لوازم خودرو و تلفن هوشمند، اقلام اصلی وارداتی در این مدت بوده است. واردات طلا با ۲۴/۵ تن به ارزش بیش از یک و شش دهم میلیارد دلار صورت گرفته است. در مورد گوشی تلفن همراه نیز بیش از ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه تلفن در رویه تجاری و مسافری وارد کشور شده است که ۲/۵ میلیارد دلار ارزش این واردات بوده است.

رئیس کل گمرک درباره اقلام وارداتی نیز گفت: در بین عمده کالاهای وارداتی که بیشترین کاهش ارزش را داشتند؛ برنج گندم و جو نسبت به سال گذشته به ترتیب حدود ۴۴ درصد، ۳۶ درصد و ۱۱ درصد کاهش واردات را به ثبت رساندند.

به گفته رضوانی فر، میزان ورود کالاهای اساسی در این مدت، رقمی بالغ بر ۲۱ میلیون تن به ارزش ۱۶/۳ دهم میلیارد دلار بوده است.

رئیس کل گمرک افزود: آرایش مقاصد صادرات کشور در ۱۰ ماهه امسال تغییری نکرده و به ترتیب؛ چین با ۱۱ و نیم میلیارد دلار، عراق با ۷/۷ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۵/۲ میلیارد دلار، ترکیه با ۳/۵ میلیارد دلار و هند با ۱/۸ دهم میلیارد دلار، به ترتیب ۵ مقصد اصلی صادراتی کشور هستند. بزرگترین مبادی وارداتی کشور نیز امارات با ۱۷/۱ میلیارد دلار، چین با ۱۵/۲ میلیارد دلار، ترکیه با ۶ میلیارد دلار، آلمان با ۱/۸ میلیارد دلار و هند با ۱/۶ میلیارد دلار به ترتیب مبادی اصلی واردات کالا به کشور هستند.

رئیس کل گمرک درباره کالاهای ترانزیت شده در کشور گفت: در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۴/۲ میلیون میلیون تن کالا ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۹ درصد افزایش ترانزیت صورت گرفته است.

رضوانی فر در پایان گفت: درباره واردات خودرو نیز در ۱۰ ماهه سال جاری آنچه که به عنوان ترخیص قطعی در گمرکات کشور صورت گرفته است، حدود ۵ هزار دستگاه خودروی سواری به ارزش بیش از ۱۰۱ میلیون دلار می‌باشد.

کد خبر: ۲۷۰٬۵۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha