۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
سرنوشت بازار سهام در گرو معادله بودجه و نفت؛ لایحه بودجه با بورس چه خواهد کرد؟
بازار گزارش می دهد؛

سرنوشت بازار سهام در گرو معادله بودجه و نفت؛ لایحه بودجه با بورس چه خواهد کرد؟

در حال حاضر مجلس حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به اعتبارات بودجه افزوده و دولت نسبت به اثرات تورمی آن هشدار داده، زیرا رشد قیمت نفت به اندازه ای نیست که بتواند کسری احتمالی را جبران کند.

بازار؛ گروه بورس: در حال حاضر یکی از مهمترین عواملی که روی بازار سرمایه اثر می گذارد لایحه بودجه ۱۴۰۳ است و از آنجایی که حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به هزینه های آن توسط مجلس اضافه شده و رییس سازمان برنامه و بودجه هم معتقد است که افزایش اعتبارات بودجه سال آینده قابل تامین نیست مگر با اصلاح نرخ سوخت که این مورد هم با مخالفت های زیادی روبروست و حتی اگر اتفاق بیفتد به دلیل اینکه سیگنال تورمی برای اقتصاد دارد می تواند از این طریق روی بازار سهام تاثیر بگذارد.

در شرایط کنونی بخشی از امیدواری دولت، افزایش درآمدهای نفتی است قیمت نفت برای دومین هفته متوالی افزایش یافته و در روزهای اخیر به بالاترین حد خود در نزدیک به دو ماه اخیر رسیده است، زیرا رشد اقتصادی مثبت ایالات متحده و نشانه‌هایی از محرک‌های چینی انتظارات تقاضا را افزایش داد، در حالی که نگرانی‌هایی مربوط به کاهش عرضه نفت در خاورمیانه وجود دارد، بنابراین احتمال ادامه روند صعودی قیمت نفت وجود دارد.

کامران ندری معتقد است که در حال حاضر لایحه بودجه سال آینده اثر بسیار مهمی در اقتصاد کشور و وضعیت بازارهای مالی دارد، در واقع اگر افزایش اعتبار بودجه بدون پشتوانه درآمدی و به صورت غیر کارشناسی اتفاق افتاده باشد دولت مجبور به استقراض خواهد شد که در این حالت می تواند اثر تورمی داشته باشد و سیگنال آن روی همه بازارها تاثیر خواهد گذاشت

بهای معاملات آتی نفت برنت به حدود ۸۴ دلار در هر بشکه رسیده که بالاترین میزان بسته شدن آنها از ۳۰ نوامبر تاکنون است و این ظرفیت وجود دارد تا ۱۰۰ دلار هم افزایش یابد. در بودجه قیمت فروش نفت حدود ۸۵ دلار پیش بینی شده بنابراین در شرایط کنونی رسیدن نفت برنت به ۱۰۰ دلار این امکان را به وجود می آورد که ایران بتواند در محدوده ۸۵ دلار نفت خود را بفروشد. هرچند سایه سنگین تهدیدهای منطقه ای ممکن است تبدیل به یک نسخه تحریمی شود و این مسئله برای بازار سرمایه چالش برانگیز خواهد بود.

با در نظر گرفتن چالش های قیمت نفت و همچنین افزایش هزینه های بودجه به نظر می رسد دولت سال آینده مجبور به استقراض از سیستم بانکی می شود.

کامران ندری اقتصاددان با اشاره به اینکه در حال حاضر لایحه بودجه سال آینده اثر بسیار مهمی در اقتصاد کشور و وضعیت بازارهای مالی دارد، گفت: اگر افزایش اعتبار بودجه بدون پشتوانه درآمدی و به صورت غیر کارشناسی اتفاق افتاده باشد دولت مجبور به استقراض خواهد شد که در این حالت می تواند اثر تورمی داشته باشد و سیگنال آن روی همه بازارها تاثیر خواهد گذاشت.

او با بیان اینکه راهکارهای دیگری برای جبران کسری بودجه وجود دارد، افزود: اگر دولت با انتشار اوراق این کسری را جبران کند اثر تورمی نخواهد داشت، بنابراین اثر سیاستهای بودجه بر اقتصاد کشور به برنامه های دولت و مجلس بستگی دارد حتی میزان استقلال بانک مرکزی در قبال برنامه های دولت هم می تواند روی کنترل یا رشد تورم اثر بگذارد.

وضعیت بازار جهانی نفت ‌و پیش بینی درآمدها

محرک‌های اقتصادی چین، رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه چهارم قوی‌تر از حد انتظار، کاهش داده‌های تورم آمریکا، ریسک‌های ژئوپلیتیکی ادامه‌دار، و کاهش بیش از حد انتظار ۹.۲ میلیون بشکه‌ای در ذخایر نفت خام تجاری آمریکا در هفته گذشته، همگی با هم ترکیب شده‌اند.

به گفته حسن مرادی در شرایط کنونی نمی توان پیش بینی دقیقی از قیمت نفت در سال آینده داشت اما به نظر نمی رسد که نوسان رو به پایین داشته باشد، بنابراین می توان پیش بینی مثبتی به تامین بودجه داشت، اما تعیین هزینه های بالاتر از درآمدها می تواند منجر به بروز کسری در بودجه شود و اثر آن در همه بازارها نمایان خواهد شد

حسن مرادی کارشناس بازار نفت با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت بازار نفت به سیاست های اوپک برای متعادل کردن عرضه و تقاضا بستگی دارد، گفت: در شرایط کنونی قیمت نفت تقریبا تحت تأثیر عوامل سیاسی بوده و در صورتی که اقتصاد جهانی به رونق برگردد می تواند محرکی برای افزایش قیمت نفت باشد.

او با تاکید بر اینکه هرچقدر قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یابد به همان نسبت بودجه کشور شرایط بهتری خواهد داشت، تصریح کرد: در شرایط کنونی نمی توان پیش بینی دقیقی از قیمت نفت در سال آینده داشت اما به نظر نمی رسد که نوسان رو به پایین داشته باشد، بنابراین می توان پیش بینی مثبتی به تامین بودجه داشت، اما تعیین هزینه های بالاتر از درآمدها می تواند منجر به بروز کسری در بودجه شود و اثر آن در همه بازارها نمایان خواهد شد.

در خبر دیگری سخنگوی ارتش حوثی ها گفت که نیروهای دریایی عملیاتی را با هدف قرار دادن یک نفتکش در خلیج عدن انجام دادند که باعث آتش سوزی شد و نگرانی ها از اختلال در عرضه را افزایش داده است. از سوی دیگر در اوایل این هفته با کاهش بیش از حد انتظار در ذخایر نفت خام آمریکا رخ داده، این کاهش ذخایر، به ویژه در اطراف نقطه تحویل WTI در کوشینگ در اوکلاهما و در سراسر غرب میانه، می تواند فشار بر قیمت های آتی ایجاد کند. بنابراین نگرانی ها درباره عرضه نفت در ساختار معاملات آتی برنت مشهود است. در واقع اختلال احتمالی عرضه سوخت پس از حمله پهپاد اوکراینی به یک پالایشگاه نفت صادراتی در جنوب روسیه نیز از قیمت ها حمایت کرده است.

داده‌ها نشان می دهد که در سمت تقاضا، ایالات متحده، بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان، رشد اقتصادی سریع‌تر از حد انتظار را در سه ماهه چهارم ثبت کرده و این روند می تواند ادامه داشته باشد. از این رو می توان پیش بینی کرد که با رشد قیمت نفت، بودجه سال آینده می تواند به اندازه هزینه های اولیه لایحه تامین شود اما اعتبارات جدید به صورت کسری نمایان خواهد شد. بنابراین می توان پیش بینی کرد تورم سال آینده در همین محدوده کنونی خواهد بود و از آنجایی که برخی نمادهای بورسی در یک سال گذشته رشدی نداشته اند و حتی برخی از آنها بازدهی منفی داشته اند، به همین دلیل ظرفیت بالایی برای یک رشد بالا دارند، اما این موضوع منوط به جریان پول داغ در بورس و عملکرد حقوقی ها خواهد بود.

کد خبر: ۲۷۰٬۵۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha