۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
قمار بزرگ واشنگتن و لندن در یمن| دلیل واقعی حمله به انصارالله چه بود؟
بازار گزارش می‌دهد؛

قمار بزرگ واشنگتن و لندن در یمن| دلیل واقعی حمله به انصارالله چه بود؟

بسیاری از کارشناسان هشدار داده‌اند که اقدامات لندن و واشنگتن قطعا دامنه درگیری غزه را گسترش می‌دهد و نقطه اشتعال جدیدی در منطقه ایجاد می‌کند و این همان چیزی است که اتفاق افتاده است.

بازار؛ گروه بین الملل: بامداد ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴، آمریکا و انگلیس به طور خودسرانه و یک جانبه مجموعه‌ای از حملات را علیه جنبش انصارالله در یمن انجام دادند. انفجارهایی در صنعا، پایتخت یمن، بندر الحدیده و شهر ضمار گزارش شد.

پنتاگون، در توجیه این اقدامات، اصرار دارد که هیچ خسارتی به پرسنل نیروی هوایی وارد نشده و حملات متوقف شده است، به گفته پنتاگون، اهداف حملات همه تأسیسات نظامی مانند مراکز لجستیک، سیستم‌های دفاع هوایی و انبارهای تسلیحات بودند. اما به گفته رسانه‌های خبری تحت کنترل حوثی‌ها، اهداف اصلی فرودگاه بین المللی الحدیده، فرودگاه بین المللی تعز و حومه شمالی صنعا بوده است.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا توضیح داد که این حملات برای "دفاع از خود" انجام شده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «اقدامات دفاعی امروز به دنبال یک کارزار دیپلماتیک گسترده و تشدید حملات به کشتی‌های تجاری توسط شورشیان حوثی صورت می‌گیرد». در مقابل روزنامه‌نگاران از سخنگوی کاخ سفید خواستند که به وضوح توضیح دهد که حوثی‌ها کجا و چه زمانی به بریتانیا یا ایالات متحده حمله کرده‌اند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تحت کنترل دولت انصارالله در صنعا هشدار داد که «تجاوز آمریکا و انگلیس به کشور ما بی‌پاسخ یا بدون مجازات نخواهد ماند». نیروهای مسلح آمریکا و انگلیس ۷۳ حمله تهاجمی علیه جمهوری یمن انجام داد. وی همچنین در یک سخنرانی تلویزیونی متعهد شد که یمن «منابع تهدید و همه اهداف متخاصم در خشکی و دریا را هدف قرار دهد» و تأکید کرد که «ممنوعیت کشتی‌رانی رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و عرب ادامه خواهد داشت».

بسیاری از کارشناسان با او موافق هستند و اشاره می‌کنند که حمله ترکیبی ایالات متحده و انگلیس به یمن تلاش سازماندهی شده بود برای منحرف کردن جهان از جنگ غزه، و به ویژه پرونده نسل کشی علیه اسرائیل، که در حال رسیدگی است. انصارالله به تعدادی از کشتی‌ها در دریای سرخ حمله کرده است، اما فقط کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را مورد حمله قرار داده و بارها گفته است که اگر اسرائیل در جنگ خونین غزه و محاصره غزه پافشاری کند، به این کار ادامه خواهد داد. اگر واشنگتن و لندن واقعاً می‌خواستند عملیات نظامی یمن علیه کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ را متوقف کنند، می‌توانستند آتش بس را در غزه تضمین کنند. اما به جای مهار رژیم اسرائیل، درگیری را تریج دادند.

در هر صورت، اسرائیل از آمریکا و انگلیس به خاطر منحرف کردن توجه جهانی و تیتر رسانه‌ها از جنایات جنگی خود در غزه که اکنون در دیوان بین المللی دادگستری مورد بررسی قرار می گیرد، سپاسگزار خواهد بود

بسیاری از کارشناسان هشدار داده‌اند که اقدامات لندن و واشنگتن قطعا دامنه درگیری غزه را گسترش می‌دهد و نقطه اشتعال جدیدی در منطقه ایجاد می‌کند و این همان چیزی است که اتفاق افتاده است. سیاست تهاجم دولتی-تروریستی جدید به یمن، احتمالاً دامنه جنگ را فراتر از فلسطین خواهد برد. در هر صورت، اسرائیل از آمریکا و انگلیس به خاطر منحرف کردن توجه جهانی و تیتر رسانه‌ها از جنایات جنگی خود در غزه که اکنون در دیوان بین المللی دادگستری مورد بررسی قرار می گیرد، سپاسگزار خواهد بود.

آسوشیتدپرس گزارش داده است که نیروهای مسلح آمریکا و بریتانیا به یمن حمله کردند که آن را "حمله تلافی جویانه گسترده" خواند. انصارالله مدعی است که بیشتر کشته شدگان این حملات غیرنظامیانی بوده‌اند که هیچ ارتباطی با هیچ گونه حمله کشورهای خارجی نداشته و هرگز به خارج از کشور سفر نکرده‌اند. آمریکا و انگلیس بدون کسب تایید سازمان ملل متحد، کنگره آمریکا در واشنگتن یا پارلمان انگلیس در لندن، بمباران را پیش بردند.

عبدالقادر المرتضی نماینده دولت انصارالله یمن درباره حملات تهاجمی هوایی به یمن، کشوری بدون سامانه پدافند هوایی، گفت: تجاوزات آمریکا، صهیونیست‌ها و انگلیس به یمن منجر به حمله به صنعا پایتخت این کشور، استان الحدیده و شهرهای صعده، دمار و تعز شده است». بر اساس برخی گزارش‌ها، هواپیماهای جنگی آمریکا و انگلیس و ناوشکن‌های نیروی دریایی، موشک‌های کروز تاماهاوک شلیک کرده‌اند، در حالی که گزارش‌های دیگر به نقل از مقامات، حاکی از کاربرد زیردریایی‌ها نیز است. رسانه‌های سعودی همچنین از ورود «تعداد زیادی» هواپیماهای انگلیسی و آمریکایی به حریم هوایی یمن خبر دادند.

نصرالدین عامر، معاون اداره اطلاعات انصارالله در صنعا، از آمریکا به دلیل آنچه «تجاوز وحشیانه علیه کشور» خواند، انتقاد کرد. وی افزود: آنها به طور مطلق و بدون تردید هزینه آن را پرداخت خواهند کرد و ما از موضع خود در حمایت از مردم فلسطین به هر قیمتی که باشد کوتاه نخواهیم آمد. این سخنان توسط سرلشکر یمنی عبدالسلام جحاف تکرار شد: «آمریکا، بریتانیا و رژیم اسرائیل در حال انجام حملات هستند. به خواست خدا، ما آنها را تنبیه خواهیم کرد.»

جحاف، یکی از اعضای شورای امنیت دولت صنعا، تأکید کرد که تجاوز یمن را از پیگیری اهدافش در حمایت از غزه منحرف نمی‌کند. به دنبال این حملات، جحاف در یکی دیگر از پست‌های شبکه‌های اجتماعی هشدار داد: « ما با آمریکا مقابله می‌کنیم، او را به زانو در می‌آوریم و ناوهای جنگی و همه پایگاه‌هایش و هرکسی که با آن همکاری می‌کند، به هر قیمتی که باشد، آتش می‌زنیم. این یک جنگ مقدس و این لحظه سرنوشت‌ساز تاریخی است که خداوند ما را به وظیفه تحقیر آمریکا، انگلیس و رژیم اسرائیل مفتخر کرده است.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با تایید این حملات، گفت: «هفته گذشته، همراه با ۱۳ متحد و شریک، هشداری صریح دادیم مبنی بر اینکه شورشیان حوثی در صورت انجام حملات آنها [به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل] عواقب آن را متحمل خواهند شد.» به عبارت دیگر، آمریکا و انگلیس آشکارا اعتراف کرده‌اند که نه تنها مقادیر زیادی تسلیحات و کمک‌های مالی به تل‌آویو می‌دهند، بلکه برای نابودی ساکنان غزه و همچنین کسانی که به آنها کمک می‌کنند، با آن همکاری می‌کنند. علاوه بر این، دریای سرخ به قدری باریک است که به سختی از آب‌های سرزمینی یمن و عربستان سعودی در یک سو و اریتره، سودان و مصر از سوی دیگر فراتر می‌رود. خود تنگه باب المندب کمتر از ۳۰ کیلومتر عرض دارد و اگر ناو هواپیمابر قدیمی آمریکایی دوایت آیزنهاور وارد آن شود، در آنجا گیر می‌کند. پس چه کسی از آمریکا و انگلیس در برابر تجاوزات حوثی ها محافظت می‌کند؟

حزب‌الله لبنان با انتقاد از آمریکا، این کشور را به حمایت از تجاوزات و جنایت‌های رژیم صهیونیستی متهم کرد، زیرا این رژیم به همه کسانی که در سراسر منطقه از مردم مظلوم فلسطین حمایت می‌کنند حمله می‌کند

پیش از حملات به یمن، عبدالملک الحوسی رهبر انصارالله نیز گفت: ما در عزم خود برای ادامه حمله به کشتی‌های مرتبط با رژیم اسرائیل متزلزل نیستیم و این موضع را که ریشه در ایمان ما دارد، رها نخواهیم کرد. آمریکایی‌ها باید بفهمند که این یعنی چه. ما به همه کشورها، از جمله چین و سایر کشورهای آسیایی، به کشورهای اروپایی و به تمام جهان اطمینان می‌دهیم که می‌توانید در امنیت از دریای سرخ عبور کنید. تنها اهداف ما کشتی‌های مرتبط با رژیم اسرائیل هستند.»

حزب‌الله لبنان با انتقاد از آمریکا، این کشور را به حمایت از تجاوزات و جنایت‌های رژیم صهیونیستی متهم کرد، زیرا این رژیم به همه کسانی که در سراسر منطقه از مردم مظلوم فلسطین حمایت می‌کنند حمله می‌کند. در ادامه این بیانیه آمده است: «همان‌طور که به مردم یمن درود می‌فرستیم، اعلام می‌کنیم که این تجاوز باعث تضعیف مردم یا ارتش شریف یمن نمی‌شود، بلکه آنها را مصمم‌تر برای مقاومت در برابر حملات، دفاع از خود و ادامه راه مقابله با محاصره غزه و حمایت از مردم فلسطین و آرمان برحق آنها می‌کند» رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، نیز این حملات را محکوم و انگلیس و آمریکا را به تلاش برای تبدیل دریای سرخ به «دریای خون» متهم و تاکید کرد که حملات به انصارالله در یمن نامتناسب بوده است. وی گفت: انصارالله با موفقیت از خود دفاع خواهد کرد و علیه آمریکا تلافی خواهد کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز با انتقاد از این حملات گفت: "حملات هوایی آمریکا به یمن نمونه دیگری از انحراف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توسط آنگلوساکسون‌ها است و بی‌توجهی کامل آنها به قوانین بین المللی را نشان می‌دهند. روسیه خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل شده است که در آن ما نگرش اصولی خود را نسبت به این اقدامات غیرقانونی اعلام خواهیم کرد. در واقع، این حملات نشان دهنده بی توجهی کامل به قوانین بین المللی و افزایش تنش‌ها در منطقه است».

دولت بایدن بارها به دروغ و بدون عذرخواهی تاکید کرده است که به دنبال گسترش جنگ اسرائیل در غزه به منطقه گسترده‌تر نیست. کاخ سفید به جای در پیش گرفتن مسیر دیپلماتیک، حملات گسترده را علیه یمن آغاز کرده است

این احتمال وجود دارد که زمان حملات اخیر به حوثی‌ها سوالاتی را در لندن و واشنگتن ایجاد کند. آیا واقعا تصادفی است که آمریکا و انگلیس روزی را انتخاب کردند که مدارک مخرب جنایات رژیم اسرائیل در غزه در دیوان بین المللی دادگستری در برابر چشم جهانیان ارائه شد؟ آیا واشنگتن و لندن موفق شده‌اند توجه رسانه‌های جهان را از جنایات اسرائیل علیه غیرنظامیان در غزه منحرف کنند؟ سؤالات مهم دیگری که این حملات مطرح می‌کنند، مربوط به تشدید تجاوزات غربی به جهان اسلام و مسئله قانونی بودن است. این امر با بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی که توسط کشورهای غربی که به دروغ اصول قانونی، حقوق بشر و دموکراسی را در سراسر جهان ترویج می‌کنند، آشکار می‌شود.

دولت بایدن بارها به دروغ و بدون عذرخواهی تاکید کرده است که به دنبال گسترش جنگ اسرائیل در غزه به منطقه گسترده‌تر نیست. کاخ سفید به جای در پیش گرفتن مسیر دیپلماتیک، حملات گسترده را علیه یمن (که هشت سال درگیری با شرکای ایالات متحده را تحمل کرد) آغاز کرده است و امیدوار دارد که این باعث تشدید بیشتر درگیری و یا منجر به جنگ بزرگتر در خاورمیانه نخواهد شد. اما، شواهد گویای چیز دیگری است.

کد خبر: ۲۷۰٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha