۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
قبض های نجومی برای دارندگان خودروهای برقی؛ تعرفه، معادل تجاری است
مدیرعامل توانیر در گفتگو با بازار:

قبض های نجومی برای دارندگان خودروهای برقی؛ تعرفه، معادل تجاری است

مشهدی رجبی مدیرعامل توانیر گفت که تعرفه برق شارژ خودروهای برقی بخش سایر مصارف قرار داشته و معادل تعرفه واحدهای تجاری است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تولید و واردات خودروهای برقی این روزها بیشتر از هر زمانی در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است. عباس علی آبادی سکاندار ساختمان سمیه بر این باور است که برای مقابله با ناترازی بنزین هیچ راهکاری جز برقی کردن خودروها وجود ندارد. حالا دولت در نظر دارد که کسری بنزین خود را با فشار بیشتر روی شبکه برق درمان کند. این تصمیم در شرایطی گرفته شده که شبکه برقی کشور هم اکنون با کسری حدود ۱۵ هزار مگاواتی خود دست و پنجه نرم می کنند.

در این میان مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت گفته که میزان مصرف برق در خودروهای برقی ۱۳ تا ۱۵ کیلووات در هر ۱۰۰ کیلومتر است. هر چند که محمد حسین کریمی گفته که که این میزان برق در ساعات خارج از پیک مصرف تامین می‌شود اما به طور طبیعی در هنگام بازگشت خودروها در منازل بعد از تعطیلی ادارات شاهد افزایش شدید مصرف ناشی از شارژ خودروهای برقی در منازل خواهیم بود.

اما اظهارات مدیرعامل جدید توانیر در مورد سیاست جدید دولت هم شنیدنی است. او که نسبت به مقدار افزایش مصرف برق در صورت برقی کردن خودروها و واردات خودروهای برقی صفر و کار کرده ابراز بی اطلاعی می کند، در گفتگو با بازار گفته که در جاهایی که شبکه مشکلی نداشته باشد امکان واگذاری برای ایجاد زیر ساخت وجود خواهد داشت.

مصطفی رجبی مشهدی در گفتگو با بازار همچنین گفت که تعرفه برق خودروهای برقی هم اکنون به صورت تجاری محاسبه می شود. البته ممکن است که در آینده تغییراتی در این خصوص داشته باشیم.

البته این گفته ها در شرایطی مطرح می شود که بسیاری از دارندگان خودروهای برقی از برق منازل برای شارژ خودروهای خود استفاده کرده و عملا نمی توان نظارت خیلی زیادی روی این مساله داشت.

متن کامل گفتگوی بازار با مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر را در ادامه می خوانید:

*آیا هماهنگی با وزارت نیرو برای تامین برق خودروهای برقی صورت گرفته است؟ پیش بینی می کنید که در صورت آزاد سازی واردات و شروع تولید خودروهای برقی تا چه اندازه مصرف برق در کشور بیشتر شود؟

هم اکنون تعداد خودروهای برقی که در کشور تردد می کنند بسیار کم است. اما با رشد تعداد خودروهای برقی و ایستگاه های شارژ خودرو برنامه ریزی برای پایش مراکز شارژ در دستور کار است. در جاهایی که شبکه مشکلی نداشته باشد امکان واگذاری برای ایجاد زیر ساخت وجود خواهد داشت. ضمن اینکه برآوردهای لازم درباره اینکه برقی کردن خودروها و صدور مجوز واردات برای این خودروها تا چه اندازه مصرف برق را افزایش می دهد را هم در حال انجام است.

تعرفه در حال حاضر در بخش سایر مصارف و معادل برق تجاری است. اما ممکن است در ادامه سایر تغییراتی را در محاسبه برق مصرفی در خودروهای برقی داشته باشیم

*تعرفه برق مصرفی در خودروهای برقی چگونه محاسبه خواهد شد؟

تعرفه در حال حاضر در بخش سایر مصارف و معادل برق تجاری است. اما ممکن است در ادامه سایر تغییراتی را در محاسبه برق مصرفی در خودروهای برقی داشته باشیم.

با توجه به وضعیت تامین گاز و سوخت مایه نیروگاه ها آیا مشکلی در تامین برق صنایع به وجود آمده است؟

از نکات مثبت امسال در تامین برق این است که تامین برق صنایع انرژی بر در زمستان ۱۷.۶ درصد افزایش یافته است.

* صادرات برق به ترکیه به کجا رسید؟

در ۷ ماه گذشته دوره آزمایشی واردات و صادرات مساوی برق به ترکیه را اجرا کردیم. اینگونه بود که در روزهای تعطیل ما صادرات برق به این کشور داشته و در مقابل در روزهای تعطیلی از ترکیه برق وارد می کردیم.

تا ۶۰۰ مگاوات امکان تبادل برق بین ایران و ترکیه وجود دارد. به زودی فاز اجرایی و تجاری آن آغاز خواهد شد

*ظرفیت موجود برای تبادل برق بین ایران و ترکیه چقدر است؟

تا ۶۰۰ مگاوات امکان تبادل برق بین ایران و ترکیه وجود دارد. به زودی فاز اجرایی و تجاری آن آغاز خواهد شد.

کد خبر: ۲۷۰٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دانشجوی دکترا IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      1 0
      طرف تو خونش ماشینشو شارژ میکنه شما از کجا میفهمید خخخخ