۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۳
تنش‌ها در دریای سرخ، جنگ نفتی بن‌سلمان و پوتین را احیا می‌کند؟

تنش‌ها در دریای سرخ، جنگ نفتی بن‌سلمان و پوتین را احیا می‌کند؟

تعداد تانکرهای عبوری از کانال سوئز در هفته آغاز شده از ۱۵ ژانویه نسبت به هفته قبل بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش بازار، طبق گزارش AXSMarine، با افزایش تنش یمن و آمریکا در دریای سرخ، تعداد تانکرهای عبوری از کانال سوئز در هفته آغاز شده از ۱۵ ژانویه نسبت به هفته قبل بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته.

این تنش‌ها به ضرر روسیه تمام می‌شود زیرا طبق تحقیقات S&P Global Ratings، محموله‌های نفت از روسیه حدود ۷۵ درصد از ترافیک نفتی کانال سوئز در نیمه اول سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده‌ که بیشتر آنها به مقصد هند و چین صادر می‌شد.

از اواسط دسامبر ۲۰۲۳ نرخ حمل‌ونقل برای نفتکش‌ها ۳۰ درصد زیاد شده بود و حال حق بیمه تانکرهایی که از خلیج عدن و تنگه باب‌المندب عبور می‌کنند به حدود ۱ درصد ارزش بیمه شده افزایش یافته است.

بدین ترتیب هزینه کلی هر بشکه نفت روسیه برای یک سفر معمولی بین انبار نفت پریمورسک روسیه در بالتیک و بندر سیکا هند به ۴.۲۴ دلار افزایش یافته است.

طبق گزارش مرکز تحقیقاتی روسیه، از ابتدای جنگ اوکراین، نفت روسیه از بازار اروپا به سمت شرق تغییر مقصد داد و چین و هند به ترتیب ۶۳ و ۴۲ میلیارد یورو نفت روسیه خریداری کرده‌اند. اما حال با افزایش تنش‌ها در دریای سرخ تجارت جدید نفتی روسیه با شرق نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

داده‌های ورتکسا نشان می‌دهد که طی ۶ ماه گذشته، صادرات روسیه حدود ۲۰ درصد از صادرات به چین و هند را به خود اختصاص داده است، در حالی که صادرات عربستان سعودی به طور متوسط ۱۵ درصد را به خود اختصاص داده است.

اما طی دو ماه گذشته، صادرات روسیه به حدود ۱۸ درصد کاهش یافته است، در حالی که سهم بازار عربستان سعودی به حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است. تاکنون راهبرد عربستان بر تعامل با روسیه در بازار نفت تعریف شده بود اما حال تنش نفتی دریای سرخ ممکن است اختلافات روسیه و عربستان را احیا کند.

کد خبر: ۲۷۰٬۰۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha