۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
کاهش هفتگی و نشست شاخص کل بورس بر روی حمایت تکنیکالی | انتظار برای افزایش تقاضا و تزریق نقدینگی
بورس در هفته ای که گذشت

کاهش هفتگی و نشست شاخص کل بورس بر روی حمایت تکنیکالی | انتظار برای افزایش تقاضا و تزریق نقدینگی

شاخص های کل و هم وزن بورس با در نظر گرفتن کاهش هفتگی، همچنان در محدوده کم ریسک و بر روی حمایت تکنیکالی قرار گرفته اند.

هادی بهرامی؛ بازار: بورس اوراق بهادار یک بازار متشکل سرمایه‌ای است که در آن سهام شرکت‌های خصوصی و دولتی طبق قانون خاصی خرید و فروش می‌شود و از سویی محلی برای جمع‌آوری پس‌انداز و نقدینگی بخش خصوصی به‌منظور انجام پروژه‌های سرمایه‌ گذاری بلندمدت است و مرجعی است برای مردم که وجوه مازاد خود را برای سرمایه‌ گذاری در شرکت ‌ها به‌ کار انداخته و از سود آن برخوردار شوند. بورس از طریق جذب و به‌ کار انداختن سرمایه‌ های راکد، حجم سرمایه ‌گذاری در جامعه را بالا میبرد. بورس بین عرضه‌ کنندگان و تقاضا کنندگان سرمایه ارتباط برقرار میکند و معاملات بازار سرمایه را تنظیم مینماید. همچنین با قیمت‌ گذاری سهام و اوراق بهادار تا حدودی از نوسان شدید قیمت‌ ها جلوگیری می ‌کند.


تحلیل بنیادی بازار بورس
با توجه به اخبار منتشر شده، بنظر میرسد نسبت تورم واقعی ۱۱۰ درصدی، افزایش حقوق ۲۰ درصدی و مالیات ۵۰ درصدی با یکدیگر ناترازی بودجه را به شکل واضح نشان میدهد و خبر خوبی برای اقتصاد نیست. سلب اعتماد سرمایه گذاران خرد، کاهش فروش و سود سازی برخی شرکت ها، پذیرش روز افزون صندوق ها به بازار و به دنبال آن ایجاد معاملات الگوریتمی و کاهش ارزش معاملات در بازار نیز در حال حاضر مانع از رشد بازار سرمایه شده است. باید خبر تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها عملی شود و در کنار اخبار مثبت، دولت و حقوقی ها نیز از بازار حمایت کنند تا با افزایش گردش نقدینگی و ورود پول به بازار، از تولید و کسب و کار نیز حمایت شود. شرایط بنیادی اکثر شرکت ها در وضعیت خوبی قرار دارد.

در هفته ای که گذشت، شاخص کل بورس اوراق بهادار با ۳ درصد افت مواجه شد و در حال حاضر بر روی حمایت ۲ میلیون ۱۲۴ هزار واحد قرار گرفته است که تحت هر شرایطی نباید از دست برود. پیش بینی میشود شاخص هم وزن نیز حمایت ۷۲۷ هزار را به صورت ناموفق شکسته و مجددا خود را به اهداف بالاتر برساند. عبور از مقاومت کوچک ۷۶۵ هزار واحد ادامه روند صعودی را تایید خواهد کرد.


تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس
شاخص پس از رشد ۱۰۴ درصدی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ داشت در آبان ماه امسال با ۲۳ درصد ریزش مواجه شده و در ۱ میلیون و ۹۳۹ هزار واحد حمایت شد. با نوساناتی که در هفته های اخیر وجود داشت ارزش معاملات و ورود پول حقیقی بشدت کاهش یافته بود. در هفته های گذشته نیز شاخص کل بورس مقاومت ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد را شکست و در حال حاضر با تثبیت هفتگی، بالای این محدوده قرار دارد و تمایل به صعود بیشتر دارد. در هفته ای که گذشت، شاخص کل بورس اوراق بهادار با ۳ درصد افت مواجه شد و در حال حاضر بر روی حمایت ۲ میلیون ۱۲۴ هزار واحد قرار گرفته است که تحت هر شرایطی نباید از دست برود. در صورت افزایش تقاضا و ورود پول هوشمند به بازار، میتوان انتظار افزایش قیمت و شاخص ها را داشت. شاخص با حفظ حمایت ۲ میلیون و ۱۲۴ هزار واحد میتواند به اهداف ۲ میلیون و ۳۵۰ و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار برسد؛ در غیر اینصورت، احتمال دارد بازار بورس مجددا کف ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار واحد را لمس کند. گزارشات در بازه بلند مدت و تحلیل ها در بازه کوتاه مدت ارائه گردید.

کاهش هفتگی و نشست شاخص کل بورس بر روی حمایت تکنیکالی | انتظار برای افزایش تقاضا و تزریق نقدینگی


بدلیل افزایش نرخ فروش و دارایی ها، وضعیت بنیادی شرکت های بورسی رشد خوبی را داشتند؛ در حالی که قیمت سهامشان در محدوده های بسیار ارزان تر از ارزش ذاتی در حال معامله است

تحلیل تکنیکال شاخص هم وزن
پس از اینکه شاخص هم وزن در آذر ماه مقاومت ۷۲۷ هزار واحد را شکست رشد ۴ درصدی را تجربه کرد و در حال حاضر در محدوده ۷۲۸ هزار واحد قرار دارد. پیش بینی میشود شاخص حمایت ۷۲۷ هزار را به صورت ناموفق شکسته و مجددا خود را به اهداف بالاتر برساند. عبور از مقاومت کوچک ۷۶۵ هزار واحد ادامه روند صعودی را تایید خواهد کرد. حمایت گفته شده نباید از دست برود؛ در غیر اینصورت، ریزش بیشتری را تا حمایت معتبر ۶۶۳ هزار واحد شاهد خواهیم بود. تحلیل شاخص هم وزن نیز مانند شاخص کل بورس کوتاه مدت است.

کاهش هفتگی و نشست شاخص کل بورس بر روی حمایت تکنیکالی | انتظار برای افزایش تقاضا و تزریق نقدینگی




سخن پایانی
با اخبار مثبت منتشر شده و شرایط بنیادی مناسب بازار بورس، میتوان به صعود بیشتر آن امیدوار بود؛ در صورتی که صرفا اعداد و ارقام شاخص رشد نکند و صورت وضعیت پرتفوی سرمایه گذاران نیز مثبت و رضایت بخش باشد. تجدید ارزیابی دارایی ها و سود سازی شرکت ها از عوامل مثبت برای رشد بازار سرمایه خواهد بود در عین حال جهت سرمایه گذاری در بازار بورس باید تحلیل و بررسی همه جانبه صورت گیرد تا در صورت مدیریت سرمایه و کنترل احساسات کمترین ضرر را متحمل شد.

کد خبر: ۲۶۹٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha