افزایش تعرفه ارتباطی منوط به افزایش کیفیت شد| توافق شد بسته‌های فعلی اینترنت حذف نشوند
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی:

افزایش تعرفه ارتباطی منوط به افزایش کیفیت شد| توافق شد بسته‌های فعلی اینترنت حذف نشوند

وزارت ارتباطات معتقد است که افزایش توسعه بدون سرمایه گذاری ممکن نیست و برنامه‌ریزی شده تا با تغییر تعرفه‌های ارتباطی تا سقف ۳۴ درصد بتوانیم شرایط توسعه را برای اپراتورها فراهم کنیم.

به گزارش بازار، امیر محمدزاده لاجوردی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نشست بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت با توجه به تغییرات تعرفه‌ای اظهار کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و رگولاتوری جزو وظایف خود می‌داند که توسعه ارتباطات با کیفیت را در کار خود قرار دهد.

وی افزود: وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم دو موضوع مهم را در دستور کار خود داد؛ موضوع اول توسعه اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری است که تعریف شده تا پایان دولت ۲۰ میلیون پوشش فیبر نوری فراهم شود. این پروژه از نظر مقیاس در مقایسه با سایر کشورها در زمان کمی انجام شده و اتحادیه اروپا اعلام کرده است که تا سال ۲۰۳۰ بحث فیبر نوری انجام شود.

لاجوردی گفت: ما این موضوع را انجام داده و قول دادیم تا پایان سال به هشت میلیون دست یابیم و در حال حاضر پنج میلیون و ۲۰۰ هزار پوشش ایجاد شده است. اما در راستای توسعه شبکه ثابت، شبکه سیار را هم در دستور خود داریم. یکی از بلوک‌های فرکانسی که در نسل پنجم اینترنت پر طرفدار است، فرکانس ۳۶۰۰_۳۸۰۰ است که مزایده آن به زودی برگزار می‌شود و در اختیار اپراتورها قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: وزارت ارتباطات معتقد است که افزایش توسعه بدون سرمایه‌گذاری ممکن نیست و برنامه‌ریزی کردیم تا با تغییر تعرفه تا سقف ۳۴ درصد بتوانیم شرایط توسعه را برای اپراتورها فراهم کنیم.

رئیس رگولاتوری در ادامه با بیان اینکه افزایش تعرفه موضوع امروز و دیروز نیست تصریح کرد: جلسات متعددی را برگزار و درنهایت به این جمع بندی رسیدیم که افزایش تعرفه ارتباطی منوط به افزایش کیفیت شود و اپراتورها در این زمینه الحاقیه‌ای را امضا کردند و قرار گذاشتیم تا پایان سال ۱۴۰۳، تعداد سایت‌های نسل پنجم به ۱۰ درصد افزایش یابد، همچنین پوشش نسل چهارم تا پایان ۱۴۰۳ به ۹۶ درصد برسد.

لاجوردی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر موارد گفته شده موضوع توزیع ترافیک هم برای اپراتورهای ثابت و سیار در نظر داریم. همچنین با اپراتورهای ارتباطی توافق کردیم هیچ بسته اینترنتی حذف نشود و قیمت ترافیک داخلی تغییر نکند و ترافیک بین المللی حداکثر ۳۴ درصد افزایش یابد که در این زمینه از دوازدهم دی‌ماه، حدود ۱۲ گیگ ترافیک به همه شهروندان هدیه داده شد که به مرور هم اپراتورهای ارتباطی، ترافیک و بسته‌های خود را اعلام کردند.

وی در ادامه صحبت هایش تاکید کرد: ما در وزارت ارتباطات به صورت لحظه‌ای میزان توسعه اپراتورها را رصد می‌کنیم. همچنین بخش بزرگی از شبکه ارتباطی و هسته بسیاری از اپراتورها در تهران متمرکز بوده و نیاز است که هسته‌های جدیدی را ایجاد کنند تا این تمرکز از تهران برداشته شود.

جزئیاتی جدید از نحوه واگذاری فرکانس‌های ۵G
لاجوردی در ادامه نشست بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت با توجه به تغییرات تعرفه ای، در پاسخ به سوال ایسنا، درباره چرایی عدم واگذاری فرکانس ۳۶۰۰-۳۸۰۰ به اپراتورهای ارتباطی برای توسعه نسل پنجم اینترنت اظهار کرد: فرکانس نسل پنجم فقط فرکانس ۳۶۰۰ و ۳۸۰۰ نیست و طبیعتا از زیر ۱۰۰۰ تا ۲۴ هزار می‌توان برای ۵G استفاده کرد؛ اما طبیعتا کیفیت سرویس متفاوت است. به طور مثال ما می گوییم زیر ۱۰۰۰ سرعت ۱۵۰ تا ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه به کاربر تحویل داده شود اما به صورت عملیاتی ۵۰ الی ۶۰ مگابیت بر ثانیه باشد. همین الان هم اپراتورهای محترم بر روی سایر فرکانس‌هایی که به آنها داده شده سرویس ۵G ارائه می دهند.

وی گفت: اما فرکانس ۳۶۰۰-۳۸۰۰ را که عملا می شود سرعت‌های چند صد مگابیت بر ثانیه را در آن به کاربر ارائه دهند، در اختیار اپراتورها قرار خواهیم داد و امیداریم این کار تا پایان سال انجام شود.

او در ادامه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه اختصاص این فرکانس به اپراتورها هزینه دارد یا خیر، گفت: در این زمینه می توان گفت بله هزینه دارد در واقع مصوبه کمیسیون داشته و قیمت گذاری هم شده مدل پرداختی هم استخراج شده که در بازه زمانی مشخص بتواند پرداخت و فرکانس را دریافت کند.

در ادامه لاجوردی در پاسخ به سوال دیگر مطرح شده یک خبرنگار مبنی بر ضمانت اجرای تعهدات دریافت شده از اپراتورهای ارتباطی اظهار کرد: در زمینه ضمانت اجرای اعهدات از سوی اپراتورها، الحاقیه پروانه وجود دارد و به دنبال آن تعهدات سختی برای آن ها در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه درباره پروژه فیبر نوری گفت: درست است که تمرکز ما روی پوشش است، ولی برای اتصال هم برنامه داریم. در سال ۱۴۰۲ تمام توانمان را بر روی پوشش گذاشتیم، ولی برای سال بعد پیش بینی ما این است که در نیمه دوم سال بعد، در بحث اتصال سرمایه گذاری خوبی داشته باشیم. یکی از موضوعاتی که الان مطرح است بحث انتقال از شبکه مبتنی بر ADSL به شبکه مبتنی بر فیبرنوری است و اکنون حدود ۱۱ میلیون مشترک در شبکه ADSL داریم و انتقال از فناوری قدیمی به شبکه مبتنی بر فیبر یکی از موضوعاتی است که می تواند جهش در میزان اتصال را فراهم کند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه گفت: یکی از کارهای دیگری که با برخی از اپراتورهای فعال در حوزه فیبر پیش می بریم بحث استفاده و تخصیص برخی از باندهای فرکانسی است که بتوانیم به اپراتورها اختصاص دهیم تا در بازه زمانی کمی، اتصال کاربر را فراهم کنند تا موضوع اتصال مبتنی بر فیبر انجام شود.

رئیس رگولاتوری، خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که با کمک وزارت نیرو پیگیری می کنیم، بحث استفاده از زیرساخت های این وزارتخانه است که بتوانم امکان اتصال سریعتر را فراهم کنیم. موضوع بعدی یارانه ای است که وزارت ارتباطات به اپراتورهای ارتباطی برای بحث اتصال می دهد و در سال آینده روی این موضوع تمرکز ویژه ای خواهیم داشت.

در ادامه مدیرعامل یک اپراتور تلفن همراه در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره اینکه آیا برنامه کوتاه مدتی که برای بهبود کیفیت و سرعت شبکه خود دارند به گونه ای که کاربران آن را تا نوروز کنند، گفت: در اپراتور دوم تلفن همراه برنامه‌هایی برای توسعه شبکه در کل کشور مخصوصا در مکان‌هایی که ترافیک بیشتری دارد را در دستور کار داریم و سعی می‌کنیم در تمام لایه‌ها توسعه را تسریع کنیم.

وی افزود: تلاش می‌کنیم در ۲ ماه باقی‌مانده در سال این کار را با سرعت بیشتری جلو ببریم و با تاسیس سایت‌های جدید تجربه کاربری بهتری را برای هموطنان خود در تعطیلات نوروز رقم بزنیم.

کد خبر: ۲۶۹٬۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha